icon-menu logo_footer preds symbol-afrader symbol-bestekoop symbol-besteuittest

Amazon is nu actief in Nederland

Via Amazon.nl kun je naast e-boeken nu ook duizenden fysieke producten kopen. Voor €3 per maand heb je een Prime-abonnement met onder andere gratis bezorging en videostreaming. Let wel op bij wie je koopt: Amazon of een externe verkoper.

   Bijgewerkt op:18 juni 2020

AanbiederAmazon

Bezorgkosten€ 2,49 (gratis vanaf €20)

ProductenWebwinkel en videostreamingsdienst Prime

Amazon Prime€ 2,99 per maand

Amazone in Nederland

Conclusie

Amazon.nl is een grote aanvulling op het Nederlandse webwinkelaanbod. Op de eerste dag na lancering, staat de site nog vol schoonheidsfoutjes: foto’s die niet kloppen en half vertaalde teksten. Recensies zijn momenteel allemaal nog Engelstalig.

In het enorme aanbod is navigeren een stuk lastiger dan bij concurrenten Bol.com, Zalando of Coolblue. De interne zoekfunctie werkt momenteel verre van vlekkeloos: zoeken op de term ‘laptop’ levert allerlei resultaten op, behalve een fysieke laptop.

Let wel op of je direct bij Amazon.nl koopt of via een verkooppartner. Koop je iets bij een externe verkoper, dan is Amazon.nl geen partij in de overeenkomst tussen verkoper en klant. Als er iets is, neem je rechtstreeks contact op met de externe verkoper. 

Wat is Amazon.nl?

Eerder kon je in Nederland via Amazon.de al veel producten kopen. Dat aanbod is nu flink uitgebreid naar zo’n 20 productgroepen: van huishoudelijke apparatuur, elektronica, kleding tot sportbenodigdheden. Precieze cijfers geeft Amazon niet, maar het doel is uiteindelijk miljoenen producten te verkopen. 

Amazon verkoopt zelf producten, maar is vooral een platform voor externe verkopers vanuit de hele wereld. En die verkopen nu via Amazon.nl producten ook in Nederland.

Daarnaast biedt Amazon videostreamingsdienst Prime aan. En daarbij eigen producten als de slimme speaker Echo Dot, deurbel Ring Pro en e-reader Kindle.

Checklist voor shoppen bij Amazon.nl

  • Is Amazon.nl de verkoper of een andere aanbieder/webwinkel?
  • Hoe beoordelen klanten de externe verkoper?
  • Let op het aantal beoordelingen.
  • Biedt de externe verkoper het product op de eigen site goedkoper aan?
  • Binnen welke termijn kun je het product retourneren?

Levertijden

Voor de bezorging gaat Amazon.nl standaard uit van 2 tot 4 werkdagen. Maar wanneer een product niet in de Europese distributiecentra voorradig is, duurt dit langer. Let vooral op de levertijd wanneer je koopt bij externe partners: dit kan enkele weken duren. Dit geldt zeker voor de Chinese (of andere Aziatische) verkopers die op Amazon.nl actief zijn. 

Of Amazon in Nederland de snelle levering waar ze op inzet ook in de praktijk waar kan maken moet nog blijken, gezien de bekende problemen bij pakketleveranciers .

Klantenservice

Amazon.nl heeft nog geen telefonische helpdesk die je kunt bellen. Iets wat concurrenten Bol.com, Zalando en Coolblue wel hebben. Contact leggen met de klantenservice gaat via je account. Je kunt je laten bellen door Amazon, of per chat of mail contact leggen.

Zoek je contact met een externe verkoper? Klik dan op de productpagina op de verkopende partij en stel een vraag. Ook hiervoor geldt een reactietijd van 2 dagen.

Privacy

We hebben de omgang met je privacy door Amazon nog niet uitgebreid geanalyseerd. Een geruststelling is dat de privacyverklaring meldt dat partners de klantgegevens alleen mogen gebruiken voor de afhandeling van bestellingen. Amazon verklaart ook dat ze advertenties tonen op basis van je koopgedrag en je bezoek van de website. Dit is wat minder goed voor je privacy, maar dit doen de meeste andere grote webwinkels ook al.

Meer weten?

Wil je weten hoe Amazon.nl scoort op prijs, retourvoorwaarden en privacy? Lees dan onze prijspeiling over Amazon.nl en Bol.com.

Lees ook:

Blijf op de hoogte

Ontvang nieuws, acties en tips in je mailbox. Zo bespaar je geld, voorkom je een miskoop en weet je wat je rechten zijn. Al 500.000 lezers gingen je voor.
In onze privacyverklaring lees je hoe we omgaan met je persoonsgegevens en e-mails voor je personaliseren.

Nieuw & interessant

  • Pakket achterlaten bij deur v2
    Test | 5 jul.

    Test problemen bij pakketbezorging

    Tijdens de coronaperiode kregen we veel klachten over pakketbezorging. Zijn er inmiddels minder problemen? We vroegen het aan ruim 20.000 panelleden en analyseerden de klachten.
  • Temu gebruikt unfaire praktijken
    Nieuws | 16 mei

    Consumentenorganisaties dienen klacht in tegen Temu

    18 Europese consumentenorganisaties hebben een klacht ingediend bij hun nationale toezichthouders tegen de Chinese webwinkel Temu. Volgens de consumentenbonden houdt Temu cruciale informatie achter en gebruikt het platform dark patterns om consumenten te beïnvloeden.
  • online platforms veiliger maken
    7 mrt.

    Nieuwe regels moeten online platforms veiliger maken

    Onlineplatforms moeten beter omgaan met jouw meldingen over illegale zaken op het platform. Zij moeten vanaf nu voldoen aan de Digital Services Act (DSA).
  • Achteraf-betalen-via-klarna-en-riverty
    22 feb.

    Webwinkels zonder achteraf betalen

    Koop je iets online, dan moet je de optie krijgen om minstens de helft van het aankoopbedrag pas bij levering te betalen. Toch blijkt dat achteraf betalen bij een kwart van de onderzochte webwinkels niet mogelijk is.