icon-menu logo_footer preds symbol-afrader symbol-bestekoop symbol-besteuittest

Toeslag voor betalingen bij online aankopen

Bedrijven mogen geen toeslagen meer rekenen voor betalingen met betaalpas, creditcard, overboeking en incasso. Voor de meeste andere betaalmiddelen wel.
ingrid zuurmond 2

Ingrid Zuurmond   Expert online kopenBijgewerkt op:11 juli 2024

Toeslag voor betalingen

Wanneer moet je een toeslag betalen?

Soms moet je in een webwinkel extra betalen als je voor een bepaald betaalmiddel kiest. Dit mag niet voor elk betaalmiddel. Als het wel mag, mag de webwebwinkel alleen de werkelijke kosten doorberekenen.

Geen toeslag betalen

Bedrijven mogen sinds de invoering van PSD2 geen toeslagen meer rekenen als je betaalt met:

  • Betaalpas
  • Creditcard (van Visa en Mastercard)
  • Overboeking
  • Automatische incasso

Voor achteraf betalen gelden extra regels. Webwinkels mogen alleen een toeslag rekenen als deze kosten onbetekenend zijn.

Wel een toeslag betalen

Voor andere betaalmiddelen mag dat wel, bijvoorbeeld voor:

  • Paypal
  • iDeal

Sinds juni 2014 mag een webwinkel wel alleen de werkelijke kosten doorberekenen aan klanten.

Betaalt een bedrijf bijvoorbeeld zelf €0,50 per betaling met iDeal, dan mag het bedrijf maximaal €0,50 voor een iDeal-betaling rekenen. Die kosten wisselen per betaalmethode. Je kunt bijna onmogelijk weten wat deze ‘werkelijke kosten’ zijn.

Extra regels voor achteraf betalen

Voor achteraf en gespreid betalen gelden extra regels. Betaalmiddelen waarmee je achteraf of gespreid kunt betalen hebben namelijk ook te maken met wetgeving rondom krediet.

Achteraf en gespreid betalen hoeven nu niet te voldoen aan de regelgeving voor consumentenkrediet, omdat ze een uitzondering zijn. Die uitzondering geldt als:

  • consumenten het krediet binnen 3 maanden moeten terugbetalen en;
  • er geen of slechts 'onbetekenende' kosten zijn gerekend aan de consument

Onbetekenende kosten

De Hoge Raad heeft een uitspraak over het doorberekenen van kosten voor achteraf betaalmethodes. Deze toeslag moet worden beschouwd als een onderdeel van de totale kosten van het krediet voor een consument. En die kosten mogen niet hoger dan zijn dan 'onbetekenend'.

Zijn de kosten die consumenten moet betalen wel hoger dan onbetekenend? Dan is er sprake van een kredietovereenkomst en niet uitgezonderd van de consumentenkredietregelgeving. 

Webwinkels mogen dus wel kosten doorberekenen, maar niet mogen niet hoger zijn dan onbetekenend. Juridisch gezien is het nog geen uitgemaakte zaak wanneer de kosten onbetekenend zijn. Een bedrag van €1 op €1000 is waarschijnlijk wel onbetekenend, maar bij een orderbedrag van €50 weer niet.

Vier aanbieders van achteraf en gespreid betalen hebben er daarom voor gekozen dat webwinkels hun kosten helemaal niet meer mogen doorbereken aan consumenten. Het gaat om:

  • Billink
  • In3
  • Klarna
  • Riverty

Let op: in de praktijk kan het nog voorkomen dat een webwinkel nog een oude overeenkomst heeft met een achterafbetaalmethode, zoals Klarna. Die webwinkels kunnen nog wel kosten in rekening brengen, zolang die onbetekenend zijn.

Toch een toeslag?

Rekent een bedrijf toch een toeslag voor een betaalmiddel waarbij dat niet mag? Bijvoorbeeld voor betalen met een creditcard? Of rekent een bedrijf een (te) hoge toeslag? Geef dan bij het bedrag aan dat dit niet mag. Of vraag dan aan het bedrijf of ze kunnen aantonen dat de kosten redelijk zijn.

Rekent een webwinkel toch een toeslag voor een betaling met een creditcard? En is deze creditcard van ICS? Dan kun je de toeslag betwisten via ICS. Je moet wel eerst contact opnemen met de verkoper. Alleen als je er niet uitkomt met de verkoper, kun je de toeslag betwisten.

Een ontrechte toeslag kun je ook melden bij de Autoriteit Consumenten en Markt (ACM).

Let op: als je online iets koopt en binnen de bedenktermijn van 14 dagen terugstuurt, dan moet je alle kosten terugkrijgen. Dus ook de toeslag voor het betaalmiddel.

Blijf op de hoogte

Ontvang nieuws, acties en tips in je mailbox. Zo bespaar je geld, voorkom je een miskoop en weet je wat je rechten zijn. Al 500.000 lezers gingen je voor.
In onze privacyverklaring lees je hoe we omgaan met je persoonsgegevens en e-mails voor je personaliseren.

Nieuw & interessant

  • Pakket achterlaten bij deur v2
    Test | 5 jul.

    Test problemen bij pakketbezorging

    Tijdens de coronaperiode kregen we veel klachten over pakketbezorging. Zijn er inmiddels minder problemen? We vroegen het aan ruim 20.000 panelleden en analyseerden de klachten.
  • Temu gebruikt unfaire praktijken
    Nieuws | 16 mei

    Consumentenorganisaties dienen klacht in tegen Temu

    18 Europese consumentenorganisaties hebben een klacht ingediend bij hun nationale toezichthouders tegen de Chinese webwinkel Temu. Volgens de consumentenbonden houdt Temu cruciale informatie achter en gebruikt het platform dark patterns om consumenten te beïnvloeden.
  • online platforms veiliger maken
    7 mrt.

    Nieuwe regels moeten online platforms veiliger maken

    Onlineplatforms moeten beter omgaan met jouw meldingen over illegale zaken op het platform. Zij moeten vanaf nu voldoen aan de Digital Services Act (DSA).
  • Achteraf-betalen-via-klarna-en-riverty
    22 feb.

    Webwinkels zonder achteraf betalen

    Koop je iets online, dan moet je de optie krijgen om minstens de helft van het aankoopbedrag pas bij levering te betalen. Toch blijkt dat achteraf betalen bij een kwart van de onderzochte webwinkels niet mogelijk is.