Consumentenorganisaties dienen klacht in tegen Temu
Gerard Spierenburg WoordvoerderGepubliceerd op:16 mei 2024
De Consumentenbond en de andere Europese consumentenorganisaties vinden dat Temu zich niet aan de nieuwe Europese wetgeving (DSA) houdt. Zo informeert het platform consumenten onvoldoende over wie de verkopers zijn op het platform. Daarnaast geeft de webwinkel te weinig informatie over de veiligheid van producten. Ook maakt Temu niet duidelijk op basis van welke criteria consumenten producten te zien krijgen.
Dark patterns
Temu maakt ook gebruik van verboden technieken om consumenten te beïnvloeden, zogenaamde dark patterns. Zodra consumenten op een product hebben geklikt, krijgen ze bijvoorbeeld duurdere versies voorgeschoteld. Daarnaast maakt Temu het onnodig moeilijk voor klanten om hun account op te heffen. Dat is volgens Europese wetgeving niet toegestaan.
Meer uitgeven
Sandra Molenaar, directeur Consumentenbond: ‘Temu is razend populair in Europa, maar opereert niet op een eerlijke manier. Het bedrijf houdt zoveel informatie achter dat consumenten geen weloverwogen aankoopbeslissing kunnen nemen. Daarnaast hebben klanten geen idee of het product dat ze kopen wel veilig is. En tot slot staat het platform ook nog eens bol van de manipulatieve technieken om consumenten meer geld te laten uitgeven op het platform. Consumenten moeten erop kunnen vertrouwen dat ze op een eerlijke manier winkelen en veilige producten kopen. Temu moet zich dan ook gewoon aan de Europese regels houden.’
Onder vuur
Temu ligt al langer onder vuur. In oktober 2023 kocht de Italiaanse consumentenorganisatie Altroconsumo 13 cosmeticaproducten op het platform. Negen producten bleken de ingrediënten op de verpakking helemaal niet of slechts in hele kleine hoeveelheden te bevatten. En eerder dit jaar beschuldigde de Duitse consumentenorganisatie vzbv Temu ervan consumenten te misleiden met productrecensies en de manier waarop de winkel kortingen weergeeft.
Ierland
De Consumentenbond heeft zijn klacht ingediend bij de Autoriteit Consument & Markt. Die zal de klacht doorsturen naar de toezichthouder in Ierland, waar het Europese hoofdkantoor van Temu gevestigd is.
Nieuw & interessant
- Test | 5 jul.
Test problemen bij pakketbezorging
Tijdens de coronaperiode kregen we veel klachten over pakketbezorging. Zijn er inmiddels minder problemen? We vroegen het aan ruim 20.000 panelleden en analyseerden de klachten. - 7 mrt.
Nieuwe regels moeten online platforms veiliger maken
Onlineplatforms moeten beter omgaan met jouw meldingen over illegale zaken op het platform. Zij moeten vanaf nu voldoen aan de Digital Services Act (DSA). - 22 feb.
Webwinkels zonder achteraf betalen
Koop je iets online, dan moet je de optie krijgen om minstens de helft van het aankoopbedrag pas bij levering te betalen. Toch blijkt dat achteraf betalen bij een kwart van de onderzochte webwinkels niet mogelijk is. - 14 dec.
Webwinkels verplichten account onnodig
Bij 20 van de 100 grootste webwinkels is een gebruikersaccount verplicht voor elke klant, terwijl we daar geen goede reden voor zien. Het gaat om de grootste webshops. De accountdwang is irritant en niet zonder gevaar.