icon-menu logo_footer preds symbol-afrader symbol-bestekoop symbol-besteuittest

Consumentenorganisaties dienen klacht in tegen Temu

Nieuws
|
18 Europese consumentenorganisaties hebben een klacht ingediend bij hun nationale toezichthouders tegen de Chinese webwinkel Temu. Volgens de consumentenbonden houdt Temu cruciale informatie achter en gebruikt het platform dark patterns om consumenten te beïnvloeden.
gerard spierenburg

Gerard Spierenburg   WoordvoerderGepubliceerd op:16 mei 2024

Temu gebruikt unfaire praktijken

De Consumentenbond en de andere Europese consumentenorganisaties vinden dat Temu zich niet aan de nieuwe Europese wetgeving (DSA) houdt. Zo informeert het platform consumenten onvoldoende over wie de verkopers zijn op het platform. Daarnaast geeft de webwinkel te weinig informatie over de veiligheid van producten. Ook maakt Temu niet duidelijk op basis van welke criteria consumenten producten te zien krijgen. 

Dark patterns

Temu maakt ook gebruik van verboden technieken om consumenten te beïnvloeden, zogenaamde dark patterns. Zodra consumenten op een product hebben geklikt, krijgen ze bijvoorbeeld duurdere versies voorgeschoteld. Daarnaast maakt Temu het onnodig moeilijk voor klanten om hun account op te heffen. Dat is volgens Europese wetgeving niet toegestaan. 

Meer uitgeven 

Sandra Molenaar, directeur Consumentenbond: ‘Temu is razend populair in Europa, maar opereert niet op een eerlijke manier. Het bedrijf houdt zoveel informatie achter dat consumenten geen weloverwogen aankoopbeslissing kunnen nemen. Daarnaast hebben klanten geen idee of het product dat ze kopen wel veilig is. En tot slot staat het platform ook nog eens bol van de manipulatieve technieken om consumenten meer geld te laten uitgeven op het platform. Consumenten moeten erop kunnen vertrouwen dat ze op een eerlijke manier winkelen en veilige producten kopen. Temu moet zich dan ook gewoon aan de Europese regels houden.’

Onder vuur

Temu ligt al langer onder vuur. In oktober 2023 kocht de Italiaanse consumentenorganisatie Altroconsumo 13 cosmeticaproducten op het platform. Negen producten bleken de ingrediënten op de verpakking helemaal niet of slechts in hele kleine hoeveelheden te bevatten. En eerder dit jaar beschuldigde de Duitse consumentenorganisatie vzbv Temu ervan consumenten te misleiden met productrecensies en de manier waarop de winkel kortingen weergeeft.

Ierland

De Consumentenbond heeft zijn klacht ingediend bij de Autoriteit Consument & Markt. Die zal de klacht doorsturen naar de toezichthouder in Ierland, waar het Europese hoofdkantoor van Temu gevestigd is.

Nieuw & interessant

  • privacytest-sociale-netwerken
    7 mrt.

    Nieuwe regels moeten online platforms veiliger maken

    Onlineplatforms moeten beter omgaan met jouw meldingen over illegale zaken op het platform. Zij moeten vanaf nu voldoen aan de Digital Services Act (DSA).
  • Achteraf-betalen-via-klarna-en-riverty
    22 feb.

    Webwinkels zonder achteraf betalen

    Koop je iets online, dan moet je de optie krijgen om minstens de helft van het aankoopbedrag pas bij levering te betalen. Toch blijkt dat achteraf betalen bij een kwart van de onderzochte webwinkels niet mogelijk is.
  • bol-com
    14 dec.

    Webwinkels verplichten account onnodig

    Bij 20 van de 100 grootste webwinkels is een gebruikersaccount verplicht voor elke klant, terwijl we daar geen goede reden voor zien. Het gaat om de grootste webshops. De accountdwang is irritant en niet zonder gevaar.
  • Problemen met achteraf betalen via Klarna en Riverty
    Nieuws | 24 nov.

    Problemen met achteraf betalen via Klarna en Riverty

    De Consumentenbond krijgt meldingen van consumenten die problemen ondervinden na het achteraf betalen van rekeningen via betaaldiensten Klarna en Riverty. De Consumentenbond heeft de betaaldiensten aangesproken.