icon-menu logo_footer preds symbol-afrader symbol-bestekoop symbol-besteuittest

Nepshops herkennen

Er zijn criminele webshops die betalingen verwerken maar nooit de bestelde producten leveren. In de paar weken dat ze bestaan maken ze veel slachtoffers. De politie registreerde in de eerste 4 maanden van 2024 ongeveer 33.000 fraudemeldingen. Daarvan is de helft afkomstig van aan- en verkoopfraude, zoals malafide webshops. Met onze tips herken je de nepshop tussen de webshops.
Ronald Kamp_S

Ronald Kamp   Expert veilig internettenBijgewerkt op:2 juli 2024

Thema-mobiel-winkelen_1200x800px

Wat zijn nepwebshops?

Elke dag duiken er nieuwe nepshops op. Soms zien ze er heel professioneel uit. Na betaling kun je fluiten naar je bestelling en je geld. Om de websites zo echt mogelijk te laten lijken, gebruiken de criminelen trucs en valse zekerheden. Zoals logo's en namen van bekende partijen, nep-keurmerken en betalen via iDeal.

In de meeste gevallen komen bezoekers bij de nepwebwinkels terecht door advertenties op sociale media, vooral Facebook en Instagram.

Hele jaar actief, piek in najaar

Op elk moment van het jaar zijn er tientallen nepshops actief. Rond Black Friday en in de feestmaanden zijn het er nog meer. De meeste nepshops hebben sterk afgeprijsde producten, met een 'aanbiedingsprijs' van minder dan €100. Er zijn ook nepshops met duurdere gewilde producten. Denk aan houtkachels in de winter, barbecues in de zomer, of tickets voor een groot evenement.

Wat kun je doen om oplichting te voorkomen?

Met een klein beetje onderzoek kom je er al snel achter of een webshop te vertrouwen is:

  • Zoek reviews. Zoek naar gebruikerservaringen over de webshop. Gebruik het hele webadres tussen dubbele aanhalingstekens als zoekterm, zoals 'www.webshop.nl'. Geen of weinig ervaringen is verdacht.
  • Check de website van de politie. Check de gegevens van de verkoper bij de politie. Dat kan bij elke verkoper nuttig zijn, zelfs bij een particulier. Je kunt webadressen, IBAN’s, telefoonnummers of e-mailadressen controleren.
  • Check veiliginternetten.nl. Controleer op check.veiliginternetten.nl het webadres. Veel foute websites vallen door de mand bij deze check. Blijkt uit de check dat de site (mogelijk) betrouwbaar is, dan is een handmatige check nog wel zinvol. Sommige websites krijgen onterecht groen licht.
  • Blokkeer advertenties. De meeste slachtoffers van nepshops komen er terecht via advertenties op social media. Gebruik social media zoals Facebook niet via de app, maar op je telefoon in Firefox en in combinatie met een goede adblocker. Met deze tip zie je helemaal geen advertenties meer, dus ook niet van malafide webshops.

Zo herken je een nepshop

Nieuwe nepshops staan nog niet altijd op de lijst van de politie of veiliginternetten.nl. Check daarom ook altijd de volgende zaken voordat je bij een nieuwe webshop iets gaat bestellen:

Valse zekerheden van nepshops

Wees je ervan bewust dat sommige nepshops kenmerken gebruiken die vertrouwen wekken, maar waarbij dat onterecht is. Let op de volgende valse zekerheden:

Ik ben opgelicht, wat nu?

  • Doe aangifte. De kans dat de politie de daders pakt is klein. Maar alleen bij aangifte kan de politie de website uit de lucht laten halen om toekomstige oplichting te voorkomen.
  • Heb je betaald via een overboeking naar een Nederlandse rekening? Vraag de gegevens van de oplichter bij je bank op. Dan kun je tegen deze persoon een civiele procedure starten, of daar in ieder geval mee dreigen. 
  • Heb je betaald met een creditcard of met Paypal? Vraag je geld dan terug te storten en doe melding van de fraude bij het betaalsysteem. Download het juiste formulier bij je creditcardmaatschappij en vul dit in.
  • Houd ook je creditcardafschriften in de gaten. Soms worden de creditcardgegevens misbruikt om te webwinkelen op jouw kosten.
  • Een andere creatieve oplossing om je geld terug te vragen is elke dag 1 cent overmaken met de mededeling ’Je bent een oplichter. Stort mij die € .. terug die je hebt gestolen.’ Doe dit in de taal van de fraudeur als het om een buitenlands banknummer gaat. Sommige gedupeerden melden dat dit effectief was.

Blijf op de hoogte

Ontvang nieuws, acties en tips in je mailbox. Zo bespaar je geld, voorkom je een miskoop en weet je wat je rechten zijn. Al 500.000 lezers gingen je voor.
In onze privacyverklaring lees je hoe we omgaan met je persoonsgegevens en e-mails voor je personaliseren.

Nieuw & interessant

  • Pakket achterlaten bij deur v2
    Test | 5 jul.

    Test problemen bij pakketbezorging

    Tijdens de coronaperiode kregen we veel klachten over pakketbezorging. Zijn er inmiddels minder problemen? We vroegen het aan ruim 20.000 panelleden en analyseerden de klachten.
  • Temu gebruikt unfaire praktijken
    Nieuws | 16 mei

    Consumentenorganisaties dienen klacht in tegen Temu

    18 Europese consumentenorganisaties hebben een klacht ingediend bij hun nationale toezichthouders tegen de Chinese webwinkel Temu. Volgens de consumentenbonden houdt Temu cruciale informatie achter en gebruikt het platform dark patterns om consumenten te beïnvloeden.
  • online platforms veiliger maken
    7 mrt.

    Nieuwe regels moeten online platforms veiliger maken

    Onlineplatforms moeten beter omgaan met jouw meldingen over illegale zaken op het platform. Zij moeten vanaf nu voldoen aan de Digital Services Act (DSA).
  • Achteraf-betalen-via-klarna-en-riverty
    22 feb.

    Webwinkels zonder achteraf betalen

    Koop je iets online, dan moet je de optie krijgen om minstens de helft van het aankoopbedrag pas bij levering te betalen. Toch blijkt dat achteraf betalen bij een kwart van de onderzochte webwinkels niet mogelijk is.