Bijgewerkt op:18 juli 2025
50% van de consumenten had in 2022 een probleem met een online aankoop. Dat blijkt uit onderzoek van de ACM (Autoriteit Consument en Markt). Problemen waren:
Ook de politie laat weten dat er steeds meer klachten en meldingen komen over slechte webshops. Zij ontvingen in 2022 meer dan 10.000 aangiften van fraude via nepwebshops. En de gemiddelde schade voor consumenten is in 2022 verdubbeld ten opzichte van 2021. Dat is gestegen naar €357,08.
Van alle klachten gaan de meesten over webshops. In 2021 lag dit aantal op 19.462. Dit jaar staat de teller eind november op 16.000. In bijna de helft van de klachten over webshops, voelt de klager zich misleid of opgelicht.
Uit het onderzoek van de ACM blijkt ook dat nog lang niet iedereen reviews checkt:
Deze percentages kunnen hoger. Vooral omdat er zoveel problemen zijn met online aankopen. Check daarom altijd goed met wie je te maken hebt. Bekijk reviews op meerdere reviewsites. Je kunt ook het webadres invullen bij de ScamCheck van Veilig internetten.nl.
Helaas checkt nog lang niet iedereen reviews op meerdere websites. Daarom helpen we je graag met informatie. Zo kun je controleren of een webshop je niet probeert te neppen. Lees onze tips over waar je op moet letten bij reviews en hoe je nepshops kunt herkennen.
Heb je een probleem met een bedrijf? Er zijn 3 manieren om tot een oplossing te komen. We helpen je stap voor stap.