icon-menu logo_footer preds symbol-afrader symbol-bestekoop symbol-besteuittest

Reviews op websites: waar moet je op letten?

Reviews zijn handig als je van een product of webwinkel de ervaringen van anderen wilt weten. Maar voor fabrikanten en (web)winkels zijn ze minstens net zo waardevol. Het is daarom handig om te weten hoe reviews tot stand komen. En waar je op moet letten als je ze leest.
evelien mansens

Evelien Mansens   Expert online kopenBijgewerkt op:5 juli 2024

reviews-online

Reviews zijn heel belangrijk voor bedrijven

De belangen van fabrikanten en winkeliers bij reviews zijn groot. Positieve reviews zijn goed voor de zaken. Maar ook negatieve reviews hebben nut: een bedrijf komt zo immers betrouwbaarder over dan wanneer hij alleen maar jubelreviews heeft. Bovendien leiden veel reviews tot een grotere naamsbekendheid.

Hoe komen reviews tot stand?

Bedrijven kunnen klanten of gebruikers na een aankoop of bezoek per e-mail uitnodigen om een review te schrijven. Soms gebeurt dat via een externe partij zoals Trustpilot of The Feedbackcompany. Zonder uitnodiging een review schrijven kan vaak ook.

Het meest betrouwbaar is wanneer je voor het schrijven van review een account moet hebben of aanmaken. Ook wanneer je een link gemaild krijgt waarop je moet klikken om de review te plaatsen. Ook controle of je het product echt hebt gekocht of bij het restaurant hebt gegeten maakt reviews betrouwbaarder.

Het vermelden van de herkomst van reviews is een van de regels waaraan reviews op websites moeten voldoen. Deze regels heeft de Autoriteit Consument en Markt (ACM) opgesteld.

Aandachtspunten bij het lezen van reviews

Waar kun je op letten wanneer je reviews leest?

Tips bij het schrijven van reviews

  • Krijg je een uitnodiging om je mening te geven? Realiseer dan dat die mening op meerdere websites geplaatst kan worden. Dat kan trouwens ook wanneer je op eigen initiatief een review plaatst.
  • Veel sites hebben regels waar je review aan moet voldoen. Bijvoorbeeld hoe uitgebreid je review minimaal moet zijn, dat je geen scheldwoorden mag gebruiken en geen persoonlijke gegevens moet opschrijven. Als je je niet aan de regels houdt, kan de website jouw review verwijderen.
  • Wil je zelf je review verwijderen, dan moet dit meestal via een e-mail aan de site.
  • Kreeg je een vergoeding voor het schrijven van een review? Vermeld dit bij je review. Hiermee help je het vertrouwen in reviews te vergroten. Want ook jij wilt weten als een reviewer dit heeft gekregen.

Strengere reviewregels

Webwinkels met consumentenreviews moeten zich aan 3 belangrijke regels houden.

  • Echte ervaringen tonen: consumenten moeten het product echt hebben gebruikt of gekocht.
  • Klanten informeren hoe de webshop met reviews omgaat. Dus informatie geven over de herkomst van reviews, de omgang met positieve en negatieve reviews, hoe de gemiddelde reviewscore tot stand komt en of er sprake was van een beloning.
  • Het (laten) plaatsen van nepreviews en aanbevelingen van consumenten – ook in de vorm van likes, views of volgers – is wettelijk verboden.

Maatregelen van websites tegen nepreviews

Nepreviews zijn sinds 2022 wettelijk verboden. Dit betekent dat ook valse reviews die daarvoor al waren geplaatst, weg moeten.

Daarnaast kunnen websites een aantal maatregelen nemen om nepreviews te voorkomen:

  • Alleen reviews toelaten van echte klanten. Dus mensen die een product ook echt hebben gekocht.
  • Een account verplicht stellen om een review te kunnen plaatsen.
  • Een link naar jouw e-mailadres sturen waar je op moet klikken om de review te plaatsen.
  • 'Handmatige' controle: alle reviews worden van tevoren doorgelezen.
  • Geautomatiseerde controle: alle reviews door programma's laten doorzoeken op bepaald woordgebruik.
  • IP-adressen controleren: komen er veel reviews van hetzelfde IP-adres dan kan het gaan om een actieve fabrikant.

Blijf op de hoogte

Ontvang nieuws, acties en tips in je mailbox. Zo bespaar je geld, voorkom je een miskoop en weet je wat je rechten zijn. Al 500.000 lezers gingen je voor.
In onze privacyverklaring lees je hoe we omgaan met je persoonsgegevens en e-mails voor je personaliseren.

Nieuw & interessant

  • Pakket achterlaten bij deur v2
    Test | 5 jul.

    Test problemen bij pakketbezorging

    Tijdens de coronaperiode kregen we veel klachten over pakketbezorging. Zijn er inmiddels minder problemen? We vroegen het aan ruim 20.000 panelleden en analyseerden de klachten.
  • Temu gebruikt unfaire praktijken
    Nieuws | 16 mei

    Consumentenorganisaties dienen klacht in tegen Temu

    18 Europese consumentenorganisaties hebben een klacht ingediend bij hun nationale toezichthouders tegen de Chinese webwinkel Temu. Volgens de consumentenbonden houdt Temu cruciale informatie achter en gebruikt het platform dark patterns om consumenten te beïnvloeden.
  • online platforms veiliger maken
    7 mrt.

    Nieuwe regels moeten online platforms veiliger maken

    Onlineplatforms moeten beter omgaan met jouw meldingen over illegale zaken op het platform. Zij moeten vanaf nu voldoen aan de Digital Services Act (DSA).
  • Achteraf-betalen-via-klarna-en-riverty
    22 feb.

    Webwinkels zonder achteraf betalen

    Koop je iets online, dan moet je de optie krijgen om minstens de helft van het aankoopbedrag pas bij levering te betalen. Toch blijkt dat achteraf betalen bij een kwart van de onderzochte webwinkels niet mogelijk is.