Externe verkoop via bol.com
Evelien Mansens Expert online kopenBijgewerkt op:1 juli 2024
Zo werkt een verkoper via bol.com
Bij bol.com loopt meer dan de helft van de verkopen via een externe verkoper. Een kleiner deel komt dus nog van de winkel zelf. Je herkent een externe verkoper doordat er bij het product staat ‘verkoop door’. De betaling gaat via bol.com, maar de bestelling ontvang je rechtstreeks van de externe verkoper.
De externe verkoper is verantwoordelijk voor klantenservice, garantie en teruggestuurde artikelen. Als er iets is, neem je rechtstreeks contact op met de externe verkoper. Je kunt ook de klantenservice van bol.com benaderen. Die neemt dan namens de koper contact op met de verkoper.
Wel of geen verzendkosten
Koop je een product van bol.com, dan is de verzending vanaf €20 gratis. Daaronder betaal je €2,99. Bij een externe verkoper die via bol.com verkoopt, zijn de bezorgkosten in de verkoopprijs opgenomen.
Sommige externe verkopers hebben voor ‘logistiek via bol.com’ gekozen. Deze verkopers herken je aan de vermelding ‘verpakt en verzonden door bol.com’. Bol.com regelt dan alles voor de externe verkoper. Ook teruggestuurde artikelen, garantie en klantenservice. Je betaalt dan €2,99 bezorgkosten voor bestellingen onder de €20, net als bij gewone bol.com bestellingen.
Terugsturen
Heb je spijt van je aankoop, dan mag je het product terugsturen.
- Je stuurt het product terug naar de externe verkoper, dus niet naar bol.com.
- Je moet binnen 30 dagen (na ontvangst) doorgeven dat je van de koop afziet. Daarna heb je nog 14 dagen de tijd om het artikel terug te sturen. Bol.com hanteert deze termijn ook voor eigen producten. Sommige externe verkopers vermelden in hun aanvullende voorwaarden nog de wettelijke (maar minder lange) termijn van 14 dagen. Bol.com gaat deze verkopers vragen om de voorwaarden aan te passen.
- Terugsturen is altijd gratis. Behalve als er een ophaalafspraak gemaakt moet worden, zoals voor bankstellen en koelkasten.
Wat als een verkoper het teruggestuurde pakje weigert? Of als je garantie hebt, maar de verkoper is failliet? Wettelijk gezien is bol.com niet verplicht de klant tegemoet te komen. Bol.com bemiddelt wel en helpt mee om een oplossing te vinden.
Servicenormen
In principe mag iedereen verkopen via bol.com. Maar bol.com hanteert wel servicenormen, zoals:
- Externe verkopers moeten 93% van de bestellingen binnen de beloofde termijn leveren.
- Ze moeten een klantenbeoordeling scoren van gemiddeld hoger dan een 8.
- En telefonisch bereikbaar zijn tijdens kantooruren, voor minimaal 90% van de belpogingen.
Externe verkopers kunnen strafpunten krijgen als ze bepaalde servicenormen niet nakomen. Uiteindelijk kan dat leiden tot het verbreken van de samenwerking.
Shoppen loont
Externe verkopers bepalen zelf de prijs van hun producten. Ruim 1,5 miljoen artikelen worden door zowel bol.com als externe verkopers aangeboden. De externe verkoper kan goedkoper zijn.
Ook loont het om op de site van de verkoper zelf te kijken. We komen producten tegen die daar goedkoper worden aangeboden dan op Bol.com.
Tweedehands producten
Je kunt bij bol.com ook tweedehands boeken, cd’s, dvd’s en games kopen. Je betaalt geen bezorgkosten, de verkopers moeten die in de vraagprijs opnemen. Je betaalt wel per artikel €1,99 ‘servicebijdrage’ aan bol.com.
Niet altijd duidelijk bij wie je koopt
Het was niet altijd duidelijk of een product van een externe verkoper kwam. In 2020 zei de Autoriteit Consument en Markt (ACM) daar wat van. Hierna gaf bol.com beter aan bij wie het product vandaan kwam.
Helaas is het toch nog niet voor iedereen duidelijk genoeg. We vroegen begin 2022 aan ons panel of het voor hen duidelijk is bij wie ze kopen. 3572 panelleden dachten tussen november en januari iets bij de webshop van bol.com te kopen. Toch kreeg de helft onverwachts het pakketje van een externe verkoper. Wil je zeker weten of je wat bij bol.com of een externe verkoper koopt? Zoek dan goed naar de tekst ‘verkoop door’.
Om duidelijker te maken bij wie je koopt, stuurden we 6 platforms een brief. Lees hierover meer op aankoop bij online platform.
Checklist voor je bij bol.com shopt
- Is bol.com de verkoper of een andere webwinkel?
- Hoe beoordelen klanten de externe verkoper? Het gemiddelde cijfer staat weergegeven in een blauwe vlag. Verkopers die goed presteren, hebben een gouden label.
- Let op het aantal beoordelingen.
- Biedt de externe verkoper het product op de eigen site goedkoper aan?
- Binnen welke termijn kun je het product retourneren?
Nieuw & interessant
- Test | 5 jul.
Test problemen bij pakketbezorging
Tijdens de coronaperiode kregen we veel klachten over pakketbezorging. Zijn er inmiddels minder problemen? We vroegen het aan ruim 20.000 panelleden en analyseerden de klachten. - Nieuws | 16 mei
Consumentenorganisaties dienen klacht in tegen Temu
18 Europese consumentenorganisaties hebben een klacht ingediend bij hun nationale toezichthouders tegen de Chinese webwinkel Temu. Volgens de consumentenbonden houdt Temu cruciale informatie achter en gebruikt het platform dark patterns om consumenten te beïnvloeden. - 7 mrt.
Nieuwe regels moeten online platforms veiliger maken
Onlineplatforms moeten beter omgaan met jouw meldingen over illegale zaken op het platform. Zij moeten vanaf nu voldoen aan de Digital Services Act (DSA). - 22 feb.
Webwinkels zonder achteraf betalen
Koop je iets online, dan moet je de optie krijgen om minstens de helft van het aankoopbedrag pas bij levering te betalen. Toch blijkt dat achteraf betalen bij een kwart van de onderzochte webwinkels niet mogelijk is.