icon-menu logo_footer preds symbol-afrader symbol-bestekoop symbol-besteuittest

Levertijden en bezorgkosten van webwinkels

Webwinkels moeten zich aan bepaalde regels houden. Binnen hoeveel tijd moet je bestelling bezorgd worden? En hoeveel bezorgkosten mag de webwinkel in rekening brengen?
evelien mansens

Evelien Mansens   Expert online kopenBijgewerkt op:8 juli 2024

Wat is de levertijd?

Als je een product online bestelt, moet het binnen 30 dagen na aankoop worden geleverd. Tenzij je een andere levertijd hebt afgesproken.

Levert de verkoper niet op tijd en heb je hem daarna een redelijke termijn gesteld om alsnog te leveren? Dan mag je de overeenkomst ongedaan maken (ontbinden) en moet de verkoper direct jouw geld terugbetalen.

Heb je je bestelling niet binnen de levertijd ontvangen? En wil je de webwinkel vragen het product alsnog te leveren of de koop te ontbinden? Gebruik dan onze 'voorbeeldbrief levertijd'.

Let op: je mag ook al voor de levering van het product je bedenktijd gebruiken en afzien van de koop.

Bezorgkosten

Een webwinkel mag bezorgkosten in rekening brengen. Die kosten moeten van tevoren duidelijk zijn aangegeven.

Uit ons onderzoek blijkt dat die duidelijkheid vaak te wensen overlaat. Zo staat bijvoorbeeld geen algemene informatie over de hoogte van de bezorgkosten op de site. Of de bezorgkosten verschijnen pas laat in beeld.

Zijn de bezorgkosten vooraf niet aangegeven en moet je ze betalen als je bestelling geleverd wordt? Betaal dan onder protest. Dit doe je door 'onder protest' op de rekening te zetten. Laat de bezorger ook een handtekening op de rekening zetten. Daarna kun je de bezorgkosten terugvragen bij de webwinkel.

Als je een product retourneert binnen de bedenktijd, dan moet de webwinkel de bezorgkosten ook terugbetalen. Dit geldt alleen als je de gehele bestelling terugstuurt. De kosten voor het terugsturen (de retourkosten) kunnen wel voor eigen rekening zijn. Dit moet de verkoper dan wel van tevoren aangeven.

Tips

Lees onze tips om verrassingen met bezorgkosten te voorkomen:

  • Vergelijk prijzen inclusief bezorgkosten. Prijsvergelijkingssites kunnen hierbij helpen, maar check de prijzen ook altijd zelf.
  • Soms hebben bezorgkosten andere namen, zoals verzend-, administratie- of transactiekosten.
  • Tijdens ons onderzoek zagen we dat sommige webwinkels de hoogte van de bezorgkosten hebben veranderd. Ga er dus niet vanuit dat je de bezorgkosten nog wel weet van een vorige bestelling.
  • De ene webshop rekent vanaf €20 geen bezorgkosten, de ander boven €20. Koop je bijvoorbeeld een product van €20, dan betaal je in het eerste geval géén bezorgkosten (vanaf €20). In het tweede geval wel (boven de €20).
  • Zijn de bezorgkosten (bijna) even hoog als de kosten van het artikel? Overweeg dan om meer te bestellen zodat je minder voor de verzending betaalt. De meeste sites berekenen dan maar 1 keer bezorgkosten.
  • Gaat het om grote en/of zware spullen? Check dan of de bezorgers deze spullen ook boven bezorgen. Vaak moet je hier extra voor betalen.
  • Bij elektronica en huishoudelijke apparaten is het aansluiten niet altijd inbegrepen bij de standaardbezorging. Een webwinkel is verplicht om je oude apparaat mee terug te nemen, zonder extra kosten.
  • Sommige winkels hanteren een minimumbedrag waarvoor je moet bestellen, of berekenen een ‘kleine ordertoeslag’.
  • Soms betaal je een toeslag als je op een bepaalde manier betaalt. Zoals bij een creditcard of achteraf. Verzenden onder rembours is bijna altijd duurder.
  • Wij hebben verschillende juridische diensten. Met onze keuzehulp levertijd bestelling zie je welke dienst jij kunt gebruiken. 

Blijf op de hoogte

Ontvang nieuws, acties en tips in je mailbox. Zo bespaar je geld, voorkom je een miskoop en weet je wat je rechten zijn. Al 500.000 lezers gingen je voor.
In onze privacyverklaring lees je hoe we omgaan met je persoonsgegevens en e-mails voor je personaliseren.

Nieuw & interessant

  • Pakket achterlaten bij deur v2
    Test | 5 jul.

    Test problemen bij pakketbezorging

    Tijdens de coronaperiode kregen we veel klachten over pakketbezorging. Zijn er inmiddels minder problemen? We vroegen het aan ruim 20.000 panelleden en analyseerden de klachten.
  • Temu gebruikt unfaire praktijken
    Nieuws | 16 mei

    Consumentenorganisaties dienen klacht in tegen Temu

    18 Europese consumentenorganisaties hebben een klacht ingediend bij hun nationale toezichthouders tegen de Chinese webwinkel Temu. Volgens de consumentenbonden houdt Temu cruciale informatie achter en gebruikt het platform dark patterns om consumenten te beïnvloeden.
  • online platforms veiliger maken
    7 mrt.

    Nieuwe regels moeten online platforms veiliger maken

    Onlineplatforms moeten beter omgaan met jouw meldingen over illegale zaken op het platform. Zij moeten vanaf nu voldoen aan de Digital Services Act (DSA).
  • Achteraf-betalen-via-klarna-en-riverty
    22 feb.

    Webwinkels zonder achteraf betalen

    Koop je iets online, dan moet je de optie krijgen om minstens de helft van het aankoopbedrag pas bij levering te betalen. Toch blijkt dat achteraf betalen bij een kwart van de onderzochte webwinkels niet mogelijk is.