icon-menu logo_footer preds symbol-afrader symbol-bestekoop symbol-besteuittest

Dropshipping: waar moet je op letten?

Je bestelt een product bij een Nederlandse webshop. Blijkt je pakketje, na weken wachten, alsnog uit het buitenland te komen. Dan heb je waarschijnlijk te maken met dropshipping. Hoe werkt dit en wat zijn je rechten?
evelien mansens

Evelien Mansens   Expert online kopenBijgewerkt op:27 augustus 2024

buitenlandse-verzending

Wat is dropshipping?

Nadat een klant iets bij de webwinkel heeft besteld, plaatst de webwinkel dezelfde bestelling bij een leverancier. De webwinkel laat het artikel rechtstreeks door de leverancier, meestal uit Azië, naar de consument sturen.

Dropshipping is ontzettend populair bij beginnende webwinkels. Want ze hoeven niet in een assortiment te investeren en lopen geen risico om met producten te blijven zitten. Ze 'vergeten' nog wel eens dat er ook verantwoordelijkheden bij komen kijken. En dat er wetten en regels zijn waar ze zich aan moeten houden. 

Volgens de Kamer van Koophandel zijn er in Nederland meer dan 1100 dropshippers actief. De websites lijken erg op elkaar. Ze verkopen vaak kleding, schoenen en allerlei gadgets. Bijna altijd tegen zogenaamd hoge kortingen. 

Nadelen dropshipping

  • Je denkt dat je bij een Nederlandse webwinkel hebt besteld en verwacht misschien een snelle levering. Maar veel dropshipping-leveranciers zitten in het buitenland, waaronder Azië. Het duurt dan soms weken of zelfs maanden voordat je je bestelling ontvangt. 
  • De webwinkel wil er zelf ook iets aan verdienen en zal een winstmarge bij de prijs op tellen. En die zal de kosten die de leverancier rekent voor het inpakken en verzenden, aan de klanten doorberekenen. De prijs zal dus hoger liggen dan als je het zelf direct bij een leverancier bestelt. 
  • De webwinkels hebben de producten die ze verkopen niet op voorraad en dus vaak zelf niet eens gezien. De kwaliteit is dus nog even afwachten en valt vaak in praktijk nogal tegen. 
  • Het product terugsturen blijkt in praktijk nogal lastig. Veel dropshippers vermelden geen retouradres op hun website. En vaak moet je het op eigen kosten terug naar China sturen. 
  • Dropshippers zijn vaak slecht bereikbaar en vermelden meestal alleen een e-mailadres op hun website. 

Ook overtreden dropshippers massaal allerlei wettelijke regels. Dit blijkt uit ons onderzoek onder 100 dropshippers

Garantie bij dropshipping

Hoe zit het met je bedenktermijn en garantie

  • Met het plaatsen van een bestelling sluit je een overeenkomst met de webwinkel af. De webwinkel is daardoor verantwoordelijk en zal zich aan de wettelijke retour- en garantieregels moeten houden. Je kunt dus je bestelling binnen de bedenktermijn van 14 dagen aan de webwinkel terugsturen.
  • De webshop is niet verplicht om je een Nederlands retouradres te geven. De verkoper mag een ‘gemachtigde’ aanwijzen, in dit geval de leverancier. Voor de webwinkel is dit handig: er is geen opslag van voorraad en geretourneerde bestellingen nodig. De verkoper moet het wel bij de verkoop hebben gemeld. Ook moet hij vooraf duidelijk aangeven wat de kosten zijn voor het terugsturen van de bestelling want die kunnen flink oplopen. 
  • Als er iets mis is met het artikel, moet de webwinkel het oplossen. De webwinkel mag zich niet verschuilen achter de leverancier. Dus als de (buitenlandse) leverancier geen producten retour neemt, is dat voor de webwinkel geen reden om teruggestuurde artikelen niet te accepteren. 

Herken de dropshipper

Op het eerste gezicht zien websites van dropshippers er vaak best professioneel uit. Ze bouwen hun website vaak met Shopify. Daar staan al standaard algemene voorwaarden, retourbeleid en contactmogelijkheden in. En je kunt ook vaak gewoon afrekenen met betaalmiddelen als iDeal, creditcard en Klarna. Maar dit zegt dus niets over hoe betrouwbaar ze zijn. 

Een webwinkel zal meestal niet op zijn website aangeven dat zij via dropshipping werken. Soms vermelden ze wel dat ze rechtstreeks bij de leverancier bestellen om de kosten laag te houden. Maar dan is het nog niet meteen duidelijk dat het om dropshipping gaat.

Waar kun je verder op letten voordat je gaat bestellen?

  • Veel dropshippers hebben geen telefoonnummer of nemen de telefoon niet op (of het nummer is buiten gebruik). 
  • Dropshippers hebben lang niet altijd een (geldig) Kamer van Koophandel-nummer.
  • Dropshippers hebben lang niet altijd een bezoek- of vestigingsadres op hun website staan. Vermelden ze dat wel? Zoek het adres op via maps.google.nl. Zie je een woning? Dan is het mogelijk een dropshipper. 
  • Een deel van de website is in het Engels, of de teksten zijn slecht vertaald.  
  • De producten zijn vaak afgeprijsd, maar blijken vaak veel duurder dan bij de leverancier zelf.
  • Let op de levertijden. Ook als ze zeggen 'vandaag besteld = morgen verzonden'. De webwinkels hebben vaak geen controle op de levertijden. Ze zullen daarom onduidelijke of lange(re) levertijden op hun website vermelden.
  • Dropshippers rekenen vaak geen bezorgkosten, waarbij ze je graag laten geloven dat je 'alleen vandaag' geen bezorgkosten hoeft te betalen. 
  • Dropshippers vermelden meestal geen retouradres. Je moet mailen als je iets wilt terugsturen. Als er een retouradres op de website staat, is het vaak een adres in China of Hong Kong en is het verstopt in de algemene voorwaarden. 
  • Er wordt geen informatie over de hoogte van de retourkosten gegeven. Dropshippers geven alleen aan dat je de kosten voor het terugsturen zelf moet betalen.
  • Dropshippers hebben meestal geen webwinkel-keurmerk zoals Thuiswinkel Waarborg of Webshop Keurmerk.
  • De reviews op de websites van dropshippers zelf zijn vaak heel positief terwijl er bijvoorbeeld op Trustpilot veel slechte beoordelingen staan. Bekijk dus reviews op meerdere reviewplatformen. 

Blijf op de hoogte

Ontvang nieuws, acties en tips in je mailbox. Zo bespaar je geld, voorkom je een miskoop en weet je wat je rechten zijn. Al 500.000 lezers gingen je voor.
In onze privacyverklaring lees je hoe we omgaan met je persoonsgegevens en e-mails voor je personaliseren.

Nieuw & interessant

  • Pakket achterlaten bij deur v2
    Test | 5 jul.

    Test problemen bij pakketbezorging

    Tijdens de coronaperiode kregen we veel klachten over pakketbezorging. Zijn er inmiddels minder problemen? We vroegen het aan ruim 20.000 panelleden en analyseerden de klachten.
  • Temu gebruikt unfaire praktijken
    Nieuws | 16 mei

    Consumentenorganisaties dienen klacht in tegen Temu

    18 Europese consumentenorganisaties hebben een klacht ingediend bij hun nationale toezichthouders tegen de Chinese webwinkel Temu. Volgens de consumentenbonden houdt Temu cruciale informatie achter en gebruikt het platform dark patterns om consumenten te beïnvloeden.
  • online platforms veiliger maken
    7 mrt.

    Nieuwe regels moeten online platforms veiliger maken

    Onlineplatforms moeten beter omgaan met jouw meldingen over illegale zaken op het platform. Zij moeten vanaf nu voldoen aan de Digital Services Act (DSA).
  • Achteraf-betalen-via-klarna-en-riverty
    22 feb.

    Webwinkels zonder achteraf betalen

    Koop je iets online, dan moet je de optie krijgen om minstens de helft van het aankoopbedrag pas bij levering te betalen. Toch blijkt dat achteraf betalen bij een kwart van de onderzochte webwinkels niet mogelijk is.