icon-menu logo_footer preds symbol-afrader symbol-bestekoop symbol-besteuittest

Garantie

Gaat een product gedurende de garantieperiode kapot, dan heb je recht op gratis reparatie of vervanging. Maar wat doe je als de verkoper niet meewerkt? We helpen je stap voor stap verder om je problemen met de verkoper op te lossen.

Marco_van_t_Woud_280x280px
Beantwoord een paar simpele vragen en ontvang het advies dat het best bij jou past.
Marco van 't Woudt,
Expert consumentenrecht
Marco_van_t_Woud_280x280px
Heb je al met onze hulp een e-mail of brief gestuurd naar het bedrijf?
  • Ja

  • Nee

Garantie: je rechten bij een kapot product

Als je iets koopt, heb je recht op een goed product. Dat is je wettelijke garantie. Het betekent dat het product moet doen wat je ervan mag verwachten.

Je moet het product tijdens de levensduur zonder problemen kunnen gebruiken. Het verschilt per product hoe lang dat is. De levensduur van een product is namelijk geen vaste termijn. Die hangt af van bijvoorbeeld het merk, de prijs, wat de verkoper heeft toegezegd en wat voor product het is.

Voldoet een product niet aan wat je ervan mag verwachten? En gaat het buiten je schuld kapot of is er iets mis mee? Dan moet de verkoper zorgen voor kosteloze reparatie of vervanging. 

Garantie: wie bewijst wat?  

Meestal moet je zelf bewijzen dat er iets mis is met het product. En dat je niet hoefde te verwachten dat het nu al stuk ging. Dat is anders als je aankoop binnen 12 maanden problemen geeft. Want dan gaat de wet ervan uit dat het product al kapot was toen je het kocht.  

Denkt de verkoper dat het product goed was? En dat jij het in het eerste jaar stuk maakte? Dan moet de verkoper bewijzen dat je het product verkeerd hebt gebruikt. Je bent dus extra beschermd bij aankopen die in het eerste jaar stuk gaan.    

Aanvullende garantie 

Naast de wettelijke garantie krijg je soms aanvullende garantie. Of je kunt dit bijkopen. Deze extra garantie krijg of koop je van de:

  • Winkel waar je het product kocht 
  • Fabrikant van het product  

Met extra garantie hoef je meestal niet te bewijzen dat je het product goed gebruikte. Je lost hierdoor problemen vaak sneller op. De verkoper is je aanspreekpunt. Die blijft verantwoordelijk voor een goede oplossing. Want daar kocht je het product. 

Hoe lang garantie?  

De aanvullende garantie is vaak kort, bijvoorbeeld 1 of 2 jaar. Heb je een product dat langer meegaat, zoals een wasmachine? Dan kan het kapotgaan nadat de aanvullende garantie is verlopen. Maar ook dan kun je recht hebben op gratis reparatie of vervanging. Want je hebt nog steeds recht op je wettelijke garantie. Je moet dan bij discussie met de verkoper wel aantonen dat er iets mis is met het product en dat dit niet jouw schuld is.  

Lees meer over: 
Garantie en je rechten
Bekijk de voorbeeldbrieven over garantie

We begeleiden je naar een oplossing

Heb je een probleem met een bedrijf? Er zijn 3 manieren om tot een oplossing te komen. We helpen je stap voor stap.

  1. 1. Stuur een juridische brief of e-mail

  2. 2. Bel onze juridisch expert

  3. 3. Laat ons voor je bemiddelen

Direct Juridisch Advies

Leden van Geld & Recht of Volledig & Vertrouwd krijgen bij ons direct en onbeperkt persoonlijk juridisch advies. Maar we bieden onze leden nog veel meer.

 

Bekijk voordelen