icon-menu logo_footer preds symbol-afrader symbol-bestekoop symbol-besteuittest

Webwinkelen buiten de EU blijft risico

Nieuws
|
Consumenten doen er goed aan geen producten te kopen bij webwinkels van buiten de EU. Denk aan elektrische apparaten, kleding, sieraden, cosmetica, bestrijdingsmiddelen, medicijnen of speelgoed. Dat concludeert de Consumentenbond na onderzoek. De producten vallen vaak tegen, werken slecht of zijn ronduit onveilig.
gerard spierenburg

Gerard Spierenburg   WoordvoerderGepubliceerd op:24 januari 2022

Amazone in Nederland

Onderzoekers van de Consumentenbond vroegen 10.000 consumenten naar hun ervaringen met buitenlandse webwinkels. Die zijn populair, zo blijkt. Bijna een derde van de ondervraagden kocht er het afgelopen jaar iets. Vooral AliExpress (61%), Amazon.com (16%) en Wish (16%) zijn in trek. 

Gok

Bestellen bij een buitenlandse webwinkel is een flinke gok. Zo is de levertijd soms lang. Gemiddeld 23 dagen, maar hij kan zelfs oplopen tot een jaar. 

Als een product eindelijk geleverd is, dan valt de kwaliteit soms vies tegen. Bijna een derde (29%) van de ondervraagden kocht het afgelopen jaar minimaal één product dat niet aan de verwachtingen voldeed. Daarbij wordt Wish opvallend vaak (48%) genoemd.

Consumenten klagen onder andere over telefoonkabels die niet opladen en ledlampen die maar 6 uur branden. Of accu’s die snel leeg zijn. Ook zit kleding slecht, is van dunne stof of zitten er vlekken op. 

Rook

Ook de onderzoekers van de Consumentenbond namen de proef op de som. De onderzoekers bekeken 50 bestelde producten van buitenlandse webwinkels.

Ruim de helft (26) voldeed op de een of andere manier niet aan de gestelde veiligheidseisen. Het ging dan onder meer om slaapzakjes waar baby’s in kunnen stikken, producten zonder (Nederlandse) gebruiksaanwijzing en onveilig speelgoed. Een bestelde airfryer begon tijdens gebruik zelfs te roken.

Ook ontbraken vaak de vereiste veiligheidskeurmerken. En was er geen aanspreekpunt in de EU voor de toezichthouder, terwijl dat wel verplicht is. 

Eerder onderzoek

In 2020 deed de Consumentenbond ook al onderzoek naar de veiligheid van producten van buiten de EU. Toen bleek twee derde van de producten zo onveilig dat ze niet in Nederland verkocht zouden mogen worden.

Nieuw & interessant

  • Pakket achterlaten bij deur v2
    Test | 5 jul.

    Test problemen bij pakketbezorging

    Tijdens de coronaperiode kregen we veel klachten over pakketbezorging. Zijn er inmiddels minder problemen? We vroegen het aan ruim 20.000 panelleden en analyseerden de klachten.
  • Temu gebruikt unfaire praktijken
    Nieuws | 16 mei

    Consumentenorganisaties dienen klacht in tegen Temu

    18 Europese consumentenorganisaties hebben een klacht ingediend bij hun nationale toezichthouders tegen de Chinese webwinkel Temu. Volgens de consumentenbonden houdt Temu cruciale informatie achter en gebruikt het platform dark patterns om consumenten te beïnvloeden.
  • online platforms veiliger maken
    7 mrt.

    Nieuwe regels moeten online platforms veiliger maken

    Onlineplatforms moeten beter omgaan met jouw meldingen over illegale zaken op het platform. Zij moeten vanaf nu voldoen aan de Digital Services Act (DSA).
  • Achteraf-betalen-via-klarna-en-riverty
    22 feb.

    Webwinkels zonder achteraf betalen

    Koop je iets online, dan moet je de optie krijgen om minstens de helft van het aankoopbedrag pas bij levering te betalen. Toch blijkt dat achteraf betalen bij een kwart van de onderzochte webwinkels niet mogelijk is.