Webwinkelen buiten de EU blijft risico
Gerard Spierenburg WoordvoerderGepubliceerd op:24 januari 2022
Onderzoekers van de Consumentenbond vroegen 10.000 consumenten naar hun ervaringen met buitenlandse webwinkels. Die zijn populair, zo blijkt. Bijna een derde van de ondervraagden kocht er het afgelopen jaar iets. Vooral AliExpress (61%), Amazon.com (16%) en Wish (16%) zijn in trek.
Gok
Bestellen bij een buitenlandse webwinkel is een flinke gok. Zo is de levertijd soms lang. Gemiddeld 23 dagen, maar hij kan zelfs oplopen tot een jaar.
Als een product eindelijk geleverd is, dan valt de kwaliteit soms vies tegen. Bijna een derde (29%) van de ondervraagden kocht het afgelopen jaar minimaal één product dat niet aan de verwachtingen voldeed. Daarbij wordt Wish opvallend vaak (48%) genoemd.
Consumenten klagen onder andere over telefoonkabels die niet opladen en ledlampen die maar 6 uur branden. Of accu’s die snel leeg zijn. Ook zit kleding slecht, is van dunne stof of zitten er vlekken op.
Rook
Ook de onderzoekers van de Consumentenbond namen de proef op de som. De onderzoekers bekeken 50 bestelde producten van buitenlandse webwinkels.
Ruim de helft (26) voldeed op de een of andere manier niet aan de gestelde veiligheidseisen. Het ging dan onder meer om slaapzakjes waar baby’s in kunnen stikken, producten zonder (Nederlandse) gebruiksaanwijzing en onveilig speelgoed. Een bestelde airfryer begon tijdens gebruik zelfs te roken.
Ook ontbraken vaak de vereiste veiligheidskeurmerken. En was er geen aanspreekpunt in de EU voor de toezichthouder, terwijl dat wel verplicht is.
Eerder onderzoek
In 2020 deed de Consumentenbond ook al onderzoek naar de veiligheid van producten van buiten de EU. Toen bleek twee derde van de producten zo onveilig dat ze niet in Nederland verkocht zouden mogen worden.
Meer nieuws
Nieuws|16 mei 2024
Consumentenorganisaties dienen klacht in tegen TemuNieuws|24 november 2023
Problemen met achteraf betalen via Klarna en Riverty
Nieuw & interessant
- Test | 5 jul.
Test problemen bij pakketbezorging
Tijdens de coronaperiode kregen we veel klachten over pakketbezorging. Zijn er inmiddels minder problemen? We vroegen het aan ruim 20.000 panelleden en analyseerden de klachten. - Nieuws | 16 mei
Consumentenorganisaties dienen klacht in tegen Temu
18 Europese consumentenorganisaties hebben een klacht ingediend bij hun nationale toezichthouders tegen de Chinese webwinkel Temu. Volgens de consumentenbonden houdt Temu cruciale informatie achter en gebruikt het platform dark patterns om consumenten te beïnvloeden. - 7 mrt.
Nieuwe regels moeten online platforms veiliger maken
Onlineplatforms moeten beter omgaan met jouw meldingen over illegale zaken op het platform. Zij moeten vanaf nu voldoen aan de Digital Services Act (DSA). - 22 feb.
Webwinkels zonder achteraf betalen
Koop je iets online, dan moet je de optie krijgen om minstens de helft van het aankoopbedrag pas bij levering te betalen. Toch blijkt dat achteraf betalen bij een kwart van de onderzochte webwinkels niet mogelijk is.