icon-menu logo_footer preds symbol-afrader symbol-bestekoop symbol-besteuittest

Verdubbeling schade door nepshops

Nieuws
|
De politie meldt dat in 2022 het aantal aangiften over malafide webwinkels licht is gedaald ten opzichte van 2021. De schade per gedupeerde verdubbelde echter van €156 naar €347.
peter kulche

Peter Kulche   Expert ElektronicaGepubliceerd op:13 december 2022

Artikel_incassomaatregelen

De totale schade bedraagt inmiddels 4 miljoen euro (vorig jaar 2,7). En dan is december nog niet eens in de cijfers verwerkt.

De politie verwacht dat er in december 2022 nog zo’n 1300 aangiftes zullen bijkomen. Dan zou het totaal aantal aangiften in 2022 tegen malafide webwinkels uitkomen op 12.877 aangiften. Vorig jaar waren dat er 17.539.

Nepshops maar kort actief

Het gaat bij 'malafide webshops' niet altijd om nepshops die niets leveren na betaling, maar meestal is dat wel het geval. De nepshops bestaan maar enkele dagen, weken of soms maanden en verdwijnen dan weer. Vaak na ingrijpen door de politie. 

De politie meldt dat er eind 2022 circa 350 malafide webshops offline zijn gehaald door het aanspreken van hostingbedrijven en webwinkelplatforms. 

Meer dure elektronica

Het is gissen waarom het schadebedrag per gedupeerde dit jaar veel hoger is dan vorig jaar. De politiewoordvoerder vermoedt dat het komt doordat slachtoffers vaker dure elektronicaproducten bestellen die niet geleverd worden. 

Tip: Ben je van plan om bij een nieuwe, onbekende webshop wat te kopen? Check dan eerst de reviews voordat je iets bestelt.

Campagne tegen nepshops

In november startte een publiekscampagne over de malafide nepshops, door de Autoriteit Consument & Markt (ACM), de Consumentenbond, het Europees Consumenten Centrum (ECC), de Fraudehelpdesk en het Landelijk Meldpunt Internetoplichting (LMIO).

Nieuw & interessant

  • Pakket achterlaten bij deur v2
    Test | 5 jul.

    Test problemen bij pakketbezorging

    Tijdens de coronaperiode kregen we veel klachten over pakketbezorging. Zijn er inmiddels minder problemen? We vroegen het aan ruim 20.000 panelleden en analyseerden de klachten.
  • Temu gebruikt unfaire praktijken
    Nieuws | 16 mei

    Consumentenorganisaties dienen klacht in tegen Temu

    18 Europese consumentenorganisaties hebben een klacht ingediend bij hun nationale toezichthouders tegen de Chinese webwinkel Temu. Volgens de consumentenbonden houdt Temu cruciale informatie achter en gebruikt het platform dark patterns om consumenten te beïnvloeden.
  • online platforms veiliger maken
    7 mrt.

    Nieuwe regels moeten online platforms veiliger maken

    Onlineplatforms moeten beter omgaan met jouw meldingen over illegale zaken op het platform. Zij moeten vanaf nu voldoen aan de Digital Services Act (DSA).
  • Achteraf-betalen-via-klarna-en-riverty
    22 feb.

    Webwinkels zonder achteraf betalen

    Koop je iets online, dan moet je de optie krijgen om minstens de helft van het aankoopbedrag pas bij levering te betalen. Toch blijkt dat achteraf betalen bij een kwart van de onderzochte webwinkels niet mogelijk is.