Problemen met achteraf betalen via Klarna en Riverty
Joyce Donat WoordvoerderGepubliceerd op:24 november 2023
Klanten die via Riverty hun rekening niet op tijd betalen, klagen dat zij geen (kosteloze) betalingsherinneringen of aanmaningen krijgen. Zij worden meteen geconfronteerd met een zogenaamde ‘vierde’ herinneringsbrief waarbij incassokosten worden gerekend. Riverty zegt dat het wel eerst herinneringsmails stuurt, maar dat die mogelijk in de spambox van de klanten terechtkomen. Consumenten bestrijden dat.
Gedragscode
Sandra Molenaar, directeur Consumentenbond: ‘Het is een welles-nietesspel tussen de partijen, maar feit is dat wij veel dezelfde soort klachten krijgen. Er gaat dus duidelijk iets mis.’
De Consumentenbond heeft Riverty gevraagd om klanten ook op andere manieren te benaderen, vóórdat er hoge kosten in rekening worden gebracht. Dat moet ook volgens de nieuwe gedragscode voor achterafbetaaldiensten die sinds 31 oktober geldt. Daarin staat dat bedrijven duidelijk moeten communiceren met hun klanten over openstaande rekeningen. Ook moeten consumenten een extra tussentijdse kosteloze herinnering krijgen.
Klarna
Klanten van Klarna hebben vooral problemen met rekeningen die open blijven staan, doordat bestelde producten niet kunnen worden geretourneerd. Dat gebeurt vooral bij Chinese webshops, en onbetrouwbare (malafide) dropshippers die geen mogelijkheid bieden om bestellingen te retourneren. Ondertussen loopt de rekening bij Klarna op door aanmaningskosten.
Beter controleren
Volgens de klagers doet Klarna niets om te helpen en zegt het bedrijf enkel als tussenpersoon te fungeren. Maar die vlieger gaat niet op, vindt Molenaar: ‘Klarna is wat ons betreft ook verantwoordelijk. Het gaat immers een zakelijke relatie aan met zo'n webshop. Het bedrijf moet veel beter controleren met wie het in zee gaat. Én beter naar zijn klanten luisteren.’
Klarna laat in een reactie weten de problemen te onderzoeken en heeft inmiddels de samenwerking met een aantal webshops opgezegd.
De Consumentenbond heeft de signalen doorgegeven aan de Autoriteit Financiële Markten.
Lees verder
Nieuw & interessant
- Test | 5 jul.
Test problemen bij pakketbezorging
Tijdens de coronaperiode kregen we veel klachten over pakketbezorging. Zijn er inmiddels minder problemen? We vroegen het aan ruim 20.000 panelleden en analyseerden de klachten. - Nieuws | 16 mei
Consumentenorganisaties dienen klacht in tegen Temu
18 Europese consumentenorganisaties hebben een klacht ingediend bij hun nationale toezichthouders tegen de Chinese webwinkel Temu. Volgens de consumentenbonden houdt Temu cruciale informatie achter en gebruikt het platform dark patterns om consumenten te beïnvloeden. - 7 mrt.
Nieuwe regels moeten online platforms veiliger maken
Onlineplatforms moeten beter omgaan met jouw meldingen over illegale zaken op het platform. Zij moeten vanaf nu voldoen aan de Digital Services Act (DSA). - 22 feb.
Webwinkels zonder achteraf betalen
Koop je iets online, dan moet je de optie krijgen om minstens de helft van het aankoopbedrag pas bij levering te betalen. Toch blijkt dat achteraf betalen bij een kwart van de onderzochte webwinkels niet mogelijk is.