icon-menu logo_footer preds symbol-afrader symbol-bestekoop symbol-besteuittest

Plannen consumentenbescherming EZ hoopgevend

Nieuws
|
De Consumentenbond is blij met de aandacht die staatssecretaris Mona Keijzer heeft voor consumentenbescherming. Tegelijkertijd zijn concretere plannen nodig om te kunnen beoordelen of ze het gewenste effect hebben.
gerard spierenburg

Gerard Spierenburg   WoordvoerderGepubliceerd op:8 oktober 2018

klachten-incassobureau-Mediation-Agency

De staatssecretaris van Economische Zaken (EZ) presenteerde vandaag haar consumentenagenda aan de Tweede Kamer. Daarin staat onder andere dat telemarketeers consumenten straks alleen nog mogen benaderen als zij hier expliciet toestemming voor hebben gegeven. De Consumentenbond is blij dat het kabinet deze grote ergernis bij consumenten aanpakt. 

Keijzer overweegt daarnaast om het bellen van (oude) klanten aan banden te leggen. Bijvoorbeeld door hier een termijn aan te verbinden. Maar wat de Consumentenbond betreft mogen bedrijven bestaande en oude klanten die geen toestemming hebben gegeven ook niet meer bellen voor aanbiedingen. 

Internet of Things

Tot tevredenheid van de Consumentenbond noemt Keijzer in de agenda ook plannen voor betere beveiliging en updates voor producten die met het internet verbonden zijn (Internet of Things). De plannen zijn wel voor een groot deel afhankelijk van de onderhandelingen op Europees niveau. Het kan dan ook nog maanden duren voordat Nederlandse consumenten hier iets van merken. De Consumentenbond ziet graag dat de staatssecretaris ter overbrugging al iets voor deze consumenten doet.

Recht hebben en recht halen

Tot slot zegt de staatssecretaris in haar brief dat zij inzet op het onderwerp ‘recht hebben en recht halen’. Hierin mist de Consumentenbond het wetsvoorstel afwikkeling massaschade in een collectieve actie, dat ter behandeling bij de Tweede Kamer ligt. De Consumentenbond vertrouwt erop dat Keijzer zich ook voor dit onderwerp inzet.

Nieuw & interessant

  • Pakket achterlaten bij deur v2
    Test | 5 jul.

    Test problemen bij pakketbezorging

    Tijdens de coronaperiode kregen we veel klachten over pakketbezorging. Zijn er inmiddels minder problemen? We vroegen het aan ruim 20.000 panelleden en analyseerden de klachten.
  • Temu gebruikt unfaire praktijken
    Nieuws | 16 mei

    Consumentenorganisaties dienen klacht in tegen Temu

    18 Europese consumentenorganisaties hebben een klacht ingediend bij hun nationale toezichthouders tegen de Chinese webwinkel Temu. Volgens de consumentenbonden houdt Temu cruciale informatie achter en gebruikt het platform dark patterns om consumenten te beïnvloeden.
  • online platforms veiliger maken
    7 mrt.

    Nieuwe regels moeten online platforms veiliger maken

    Onlineplatforms moeten beter omgaan met jouw meldingen over illegale zaken op het platform. Zij moeten vanaf nu voldoen aan de Digital Services Act (DSA).
  • Achteraf-betalen-via-klarna-en-riverty
    22 feb.

    Webwinkels zonder achteraf betalen

    Koop je iets online, dan moet je de optie krijgen om minstens de helft van het aankoopbedrag pas bij levering te betalen. Toch blijkt dat achteraf betalen bij een kwart van de onderzochte webwinkels niet mogelijk is.