WAMCA: collectieve schadevergoeding voor consumenten
Sinds 2020 kunnen consumenten collectief schadevergoeding eisen voor massaschade. Je hoeft dus niet meer individueel naar de rechter.
WAMCA mogelijk dankzij Consumentenbond
Na 30 jaar actievoeren door de Consumentenbond is het sinds 2020 mogelijk om collectief schadevergoeding te eisen.
Dankzij de 'Wet afwikkeling massaschade in collectieve actie' (WAMCA) kunnen belangenorganisaties naar de rechter stappen om namens een groep gedupeerden een massaclaim in te dienen.
Wij pleiten al sinds 1988 voor de mogelijkheid om collectief schadevergoeding te eisen. Dankzij onze inspanningen heeft de Eerste Kamer in 2019 de WAMCA aangenomen. De wet is op 1 januari 2020 in werking getreden.
Onze lopende claims
Tijdlijn
18 oktober 2022Rechtszaken dankzij Wet collectieve schadevergoeding (WAMCA)
Sinds 2020 zijn er tientallen andere organisaties claims gestart. Bijvoorbeeld tegen de Apple, KLM en de Nederlandse overheid. Benieuwd welke rechtszaken er allemaal lopen dankzij de wet collectieve schadevergoeding (WAMCA)?
25 maart 2022Dieselclaim gestart
De Consumentenbond en Stichting Car Claim gaan samen de strijd aan tegen fabrikanten van sjoemeldiesels. We bundelen lopende en toekomstige collectieve claims. We richten ons op álle automerken die sjoemelsoftware hebben gebruikt, behalve Volkswagen.
Deze software zorgt dat auto’s in een testomgeving anders functioneren. Ze stoten minder schadelijke stoffen uit dan in normale omstandigheden. In de test, die moet bepalen of de auto de weg op mag, lijken ze dus schoner dan ze zijn.
De inzet is een schadevergoeding voor alle (voormalige) bezitters of gebruikers van een sjoemeldiesel.
31 augustus 2021Gezamenlijke claim tegen TikTok
De Stichting Take Back Your Privacy (TBYP) daagt in samenwerking met de Consumentenbond TikTok voor de rechter. Eerder legden de organisaties al eisen neer bij het bedrijf vanwege het schenden van de privacy en de consumentenrechten van kinderen. Gesprekken hierover met TikTok liepen echter op niets uit.