Consumentenbond laat 850 foute webwinkels offline halen
Gerard Spierenburg WoordvoerderGepubliceerd op:2 mei 2018
De Consumentenbond deed voor de Digitaalgids onderzoek naar webwinkels die zogenaamd met hoge kortingen merkkleding of luxe producten verkopen, maar in werkelijkheid nepproducten of soms zelfs helemaal niets leveren. In veel gevallen maken deze winkels gebruik van bestaande, in onbruik geraakte domeinnamen.
Het voordeel van een bestaand domein is dat dit webadres al bekend is bij Google en dus hoger in de zoekresultaten komt. Uit het onderzoek blijkt dat de overgrote meerderheid van de sites (92%) is aangemeld via slechts 4 hostingpartijen, zogenoemde registrars. Het gaat om Public Domain Registry (PDR) uit India, het Amerikaanse GoDaddy, 1API uit Duitsland en het Nederlandse Registrar.eu.
Offline
De Consumentenbond stelde een lijst op van 2000 verdachte sites en speelde die door naar 1API, Registrar.eu en de Stichting Internet Domeinregistratie Nederland (SIDN).
SIDN beheert de nl-domeinnamen. 1API en Openprovider (het bedrijf achter Registrar.eu) haalden 850 sites die bij hen geregistreerd stonden offline. SIDN is in overleg met de andere 2 registrars om ook deze nepsites offline te krijgen.
Eén op de 5
Malafide webshops vormen een aanzienlijk probleem. Naast de 90.000 bonafide webwinkels die zich op de Nederlandse markt richten, zijn er naar schatting zo’n 25.000 tot 35.000 fout. Dat is minstens 1 op de 5. Wereldwijd zijn er naar schatting 700.000 nepshops actief. De nepwinkels bieden vooral schoenen, kleding, tassen en zonnebrillen aan van bekende merken, zoals Nike, Adidas, Hugo Boss, Ralph Lauren en Tommy Hilfiger.
Lees ook:
- Meer over nepwebwinkels
Meer nieuws
Nieuws|16 mei 2024
Consumentenorganisaties dienen klacht in tegen TemuNieuws|24 november 2023
Problemen met achteraf betalen via Klarna en Riverty
Nieuw & interessant
- Test | 5 jul.
Test problemen bij pakketbezorging
Tijdens de coronaperiode kregen we veel klachten over pakketbezorging. Zijn er inmiddels minder problemen? We vroegen het aan ruim 20.000 panelleden en analyseerden de klachten. - Nieuws | 16 mei
Consumentenorganisaties dienen klacht in tegen Temu
18 Europese consumentenorganisaties hebben een klacht ingediend bij hun nationale toezichthouders tegen de Chinese webwinkel Temu. Volgens de consumentenbonden houdt Temu cruciale informatie achter en gebruikt het platform dark patterns om consumenten te beïnvloeden. - 7 mrt.
Nieuwe regels moeten online platforms veiliger maken
Onlineplatforms moeten beter omgaan met jouw meldingen over illegale zaken op het platform. Zij moeten vanaf nu voldoen aan de Digital Services Act (DSA). - 22 feb.
Webwinkels zonder achteraf betalen
Koop je iets online, dan moet je de optie krijgen om minstens de helft van het aankoopbedrag pas bij levering te betalen. Toch blijkt dat achteraf betalen bij een kwart van de onderzochte webwinkels niet mogelijk is.