icon-menu logo_footer preds symbol-afrader symbol-bestekoop symbol-besteuittest

Pleidooi: geen bijbetaling voor consumenten die te lang wachten op GGZ

Nieuws
|
Consumenten die langer dan de afgesproken tijd wachten op geestelijke gezondheidszorg (GGZ), moeten zonder bijbetaling naar niet-gecontracteerde zorgaanbieders kunnen. Dat wil de Consumentenbond. Daarmee krijgen consumenten meer zekerheid nu opnieuw duizenden GGZ-aanbieders nog niet gecontracteerd zijn.
babs van der staak

Babs van der Staak   WoordvoerderGepubliceerd op:15 november 2024

zorgnota-zorgverzekering

Voorheen konden consumenten met een restitutiepolis zonder bijbetaling terecht bij niet-gecontracteerde zorgaanbieders. Maar in 2025 biedt geen enkele verzekeraar nog een restitutiepolis aan. Voor consumenten is het belangrijk om te weten of de zorgaanbieder van hun keuze gecontracteerd is door hun zorgverzekeraar. Maar voor duizenden GGZ-aanbieders is dat nog onduidelijk. Dat maakt het lastig voor consumenten om verzekeringen met elkaar te vergelijken.

Bovendien zitten er onverklaarbare verschillen in de hoeveelheid GGZ-aanbieders die verzekeraars in de zorgzoekers op hun site laten zien. Dit loopt uiteen van 3557 bij VGZ tot 7862 bij CZ. Bij VGZ en Zilveren Kruis ontbreken de niet-gecontracteerde aanbieders in hun zorgzoeker. Daardoor hebben consumenten geen volledig overzicht.

Wachtlijsten GGZ

Sandra Molenaar, directeur Consumentenbond: ‘Er zijn lange wachtlijsten in de GGZ. Daar diende de Consumentenbond begin 2024 ook een handhavingsverzoek over in. Die wachtlijsten ontlopen door een restitutiepolis af te sluiten, kan nu niet meer. Dat zorgt voor enorme onzekerheid. Wij willen een oplossing voor consumenten die langer dan de Treeknormen* wachten op een gecontracteerde zorgaanbieder. Zij moeten zonder bijbetalen terecht kunnen bij een niet-gecontracteerde zorgaanbieder. Al dan niet via wachtlijstbemiddeling van de zorgverzekeraar. Consumenten zijn al jarenlang de dupe van het falende contracteerbeleid van zorgverzekeraars en zorgaanbieders. Dat moet nu echt afgelopen zijn.’

*Treeknormen zijn de door zorgaanbieders, zorgverzekeraars afgesproken aanvaardbare wachttijden in de zorg.

Contractering ziekenhuizen ook niet rond

Ook zijn bij de start van het zorgseizoen veel ziekenhuizen nog niet gecontracteerd. Zo is DSW nog in onderhandeling met 46% van de ziekenhuizen, CZ en Zilveren Kruis met 55%, Menzis met 62% en VGZ zelfs met 73%. Er is bij CZ, Menzis en VGZ wel een lichte verbetering te zien ten opzichte van vorig jaar. CZ, DSW en Menzis (deels) geven wel een garantie voor vergoeding van de ziekenhuizen waarmee ze nog in onderhandeling zijn. Behalve dat de contractering nog niet rond is, zijn ook nog niet alle premies van de aanvullende verzekeringen bekend.

Status gecontracteerde zorgverleners nieuw
Klik op de afbeelding voor een vergroting

Verbeteringen

De zorgverzekeraars bieden dit jaar duidelijke informatie over de status van de contractering. Dit was één van de punten uit het eerdere handhavingsverzoek dat de Consumentenbond eind 2023 indiende bij de NZa. En hoewel de wachtlijsten in de GGZ nog niet zijn opgelost, is de informatievoorziening wel licht verbeterd.

Zo geeft een aantal zorgverzekeraars nu actief informatie over wachtlijstbemiddeling aan consumenten die lang op de wachtlijst staan. Van de 5 grootste zorgverzekeraars gebruiken Menzis, VGZ en Zilveren Kruis nog steeds de verwarrende contractstatus ‘geen contract, een deel niet vergoed’. Dat biedt consumenten geen enkele duidelijkheid en ook de NZa heeft vastgesteld dat dit geen bruikbare keuze-informatie is.