icon-menu logo_footer preds symbol-afrader symbol-bestekoop symbol-besteuittest

Zorgbemiddeling GGZ moet verzekerden geen extra geld kosten

Nieuws
|
De Consumentenbond vraagt aandacht voor mensen die te lang wachten op geestelijke gezondheidszorg. Volgens ons is het onacceptabel dat zij extra kosten moeten maken als zij naar een zorgaanbieder gaan die geen contract heeft met hun zorgverzekeraar. De Nederlandse Zorgautoriteit heeft bevestigd dat deze zorg volledig vergoed wordt.
Ramona_280x280

Ramona de Jong   Expert BelangenbehartigingBijgewerkt op:20 maart 2025

Wachtlijstbemiddeling GGZ 1200x800

108.000 wachtenden

Rond de 108.000 mensen wachten op zorg in de geestelijke gezondheidszorg (GGZ). Ongeveer 63.000 van hen wachten langer dan de Treeknorm. De Treeknorm bepaalt hoe lang iemand maximaal mag wachten. In de GGZ geldt een maximale wachttijd van 14 weken tussen aanmelding en behandeling. 

Grote kans op chaos

De Nederlandse Zorgautoriteit (NZa) laat weten dat zorgverzekeraars in zulke gevallen zorgbemiddeling moeten aanbieden. Dan moeten zij samen met de verzekerde een oplossing zoeken en de zorg volledig vergoeden. Dit betekent dat er per zorgverzekeraar duizenden bemiddelingsverzoeken in korte tijd afgehandeld moeten worden.

Het gebrek aan een volledig overzicht van zorgaanbieders in de zorgzoekers van verzekeraars maakt de situatie nog lastiger. Als alle wachtenden om bemiddeling vragen, is er grote kans op chaos.

Het schrijnende is: als zorgverzekeraars genoeg zorg zouden inkopen, is wachtlijstbemiddeling eigenlijk niet nodig. Of in ieder geval niet op zo’n grote schaal.

Zorgverzekeraars hebben zorgplicht

Zorgverzekeraars hebben een zorgplicht en zijn verantwoordelijk voor het vinden van een passende oplossing. De NZa bevestigt dat deze zorgplicht ver gaat. Verzekerden met een naturapolis of een combinatiepolis hebben recht op volledige vergoeding via wachtlijstbemiddeling als de wachttijden te lang zijn.

Onderzoek naar wachtlijstbemiddeling en wachtlijsten

We onderzoeken de hoe zorgverzekeraars omgaan met hun zorgplicht als het gaat om de GGZ-zorgbemiddeling. We willen weten waarom er zo weinig gebruik is gemaakt van wachtlijstbemiddeling, terwijl er lange wachtlijsten zijn. Ook onderzoeken we of verzekerden de afgelopen jaren hebben bijbetaald voor hun zorg na wachtlijstbemiddeling. De Consumentenbond blijft scherp in de gaten houden hoe deze situatie zich ontwikkelt.

Zorgbemiddeling nodig? 

Wil je gebruik maken van zorgbemiddeling? Onze expert zorgverzekeringen deelt tips over je rechten bij wachtlijstbemiddeling. En als het misgaat, kun je dit melden via ons meldpunt.