icon-menu logo_footer preds symbol-afrader symbol-bestekoop symbol-besteuittest

Zorgverzekeraars moeten beter informeren

Bij het kiezen van een zorgverzekering wil je weten met welke zorgverleners de verzekeraar contracten heeft. En of er beperkingen zijn. Zorgverzekeraars informeren consumenten niet altijd over de contractering van zorgverleners. Dat kan beter.

  • Probleem

    Als je kiest voor een zorgverzekering, wil je in de loop van het jaar niet voor verrassingen komen te staan. Toch gebeurt het nog regelmatig dat consumenten niet weten welke zorgverleners een contract hebben met hun zorgverzekeraar. En of er beperkingen zijn.

    Check je verzekering

  • Doel

    Wij willen dat zorgverzekeraars consumenten actiever en concreter informeren. Over welke zorgverleners zij contracteren én onder welke voorwaarden. Uit onderzoek van de Consumentenbond blijkt namelijk dat die informatie vaak ontbreekt in hun zorgzoekers en polisbrieven.

    Dit gaat er mis

  • Jij

    Twijfel je of jouw zorgverlener vergoed wordt door jouw zorgverzekaar? Neem contact op met je zorgverzekeraar en informeer naar het volgende:

    Is mijn zorgverlener voor het totale pakket gecontracteerd, of vallen er behandelingen buiten? Geldt voor de zorgverlener een maximum bedrag of aantal behandelingen? En: als ik kies voor een restitutiepolis, kan ik daarmee dan bij iedere zorgverlener terecht? 

  • Meldpunt eerlijke zorg

    Herken je dit?

    • Ik heb zorg nodig, maar moet heel lang wachten.
    • Ik kan niet meer terecht bij de zorgverlener van mijn keuze.
    • Ik moet onverwacht bijbetalen voor zorg.
    • Ik wist bij afsluiten van mijn zorgverzekering niet of mijn verzekeraar een contract aanging met mijn zorgverlener.

    Maak een melding. Zo krijgen wij scherp waar we in actie moeten komen.

Meld hier je oneerlijke ervaring

Laat je stem horen of omschrijf je ervaring met een bedrijf (gebruik ajb geen emoji’s)*.

0/5000

In onze privacyverklaring lees je hoe we omgaan met je persoonsgegevens.

Samen Sterk

Laat ons weten waar volgens jou de zorg wel wat eerlijker mag. Zo krijgen wij scherp waar onze experts voor in actie moeten komen. En strijden we samen voor eerlijke zorg voor iedereen.

Tijdlijn

15 november 2024

Pleidooi: geen bijbetaling voor consumenten die te lang wachten op psychische hulp

Consumenten die te lang op de wachtlijst staan in de Geestelijke Gezondheidszorg, moeten zonder bijbetaling naar ongecontracteerde zorgaanbieders kunnen. Dat wil de Consumentenbond. Daarmee krijgen consumenten meer zekerheid nu duizenden GGZ-aanbieders nog niet gecontracteerd zijn bij de start van het overstapseizoen.

Voorheen konden consumenten met een restitutiepolis zonder bijbetaling terecht bij ongecontracteerde zorgaanbieders. Maar in 2025 biedt geen enkele verzekeraar de restitutiepolis nog aan.

Wachtlijsten ontlopen door een restitutiepolis af te sluiten, kan nu niet meer. Dat zorgt voor enorme onzekerheid. Wij willen daarom dat consumenten die langer dan de afgesproken tijd wachten op een gecontracteerde zorgaanbieder, zonder bijbetalen terechtkunnen bij een ongecontracteerde zorgaanbieder. Al dan niet via wachtlijstbemiddeling van de zorgverzekeraar.

Consumenten zijn al jarenlang de dupe van het falende contracteerbeleid van zorgverzekeraars en zorgaanbieders. 

18 oktober 2024

Consumentenbond opent meldpunt incassokosten zorgverzekeraars

Betaalde je tussen 2019 en 2023 incassokosten aan je zorgverzekeraar(s)? Misschien berekenden Zilveren Kruis, CZ, VGZ en Menzis je te veel. De vraag is of zij de juiste procedure volgden als je te laat je verzekeringspremie of zorgkosten betaalde. Wij zoeken uit of we je incassokosten kunnen terugvorderen. 

Meld je gratis aan

 

28 juni 2024

Kleine overwinningen eerste handhavingsbesluit

De Nederlandse Zorgautoriteit (NZa) komt maar deels tegemoet aan het handhavingsverzoek dat de Consumentenbond in november 2023 indiende vanwege schending van informatie- en transparantieverplichtingen. 

Ondanks kleine overwinningen tekent de Consumentenbond bezwaar aan. Consumenten krijgen te weinig bescherming in het zorgstelsel.

Lees ook: NZa neemt onvoldoende stappen om consumenten te beschermen in huidige zorgstelsel

4 april 2024

Consumentenbond dient tweede handhavingsverzoek in

De Consumentenbond wil dat de Nederlandse Zorgautoriteit harder ingrijpt om de wachttijden in de geestelijke gezondheidszorg (GGZ) snel weer binnen de Treeknormen te brengen. De Treeknormen schrijven een maximale wachttijd van 14 weken voor. Tussen aanmelding en behandeling. 

Uit ons onderzoek (pdf) blijkt dat eind januari 2024 duizenden psychologen en psychiaters geen contract hadden met 1 of meerdere zorgverzekeraars. Terwijl ongeveer 100.000 verzekerden wachten op een GGZ-behandeling.

Recentelijk heeft de NZa onderzoek gedaan en aangegeven handhavend te zullen optreden. Maar de toezichthouder ziet niet toe op de hoeveelheid zorg die zorgverzekeraars inkopen. Dat is een onhoudbare situatie en daarom dienen wij nu een tweede handhavingsverzoek in.

2 april 2024

Eindrapport contractering en transparantie zorgverzekeringen

We deden onderzoek (pdf) naar de 5 grootste zorgverzekeraars in Nederland. We onderzochten in het overstapseizoen of zorgverzekeraars hun contractering rond hadden. Dit deden we voor ziekenhuiszorg en geestelijke gezondheidszorg (GGZ). Ook controleerden we of de zorgverzekeraars gebruikmaken van zorgplafonds.

Uit het rapport blijkt dat er nog veel te verbeteren valt. Het rapport is opgestuurd aan onze advocaat ter ondersteuning van het handhavingsverzoek dat we 14 november 2023 indienden bij de Nederlandse Zorgautoriteit.

Goeie actie? Word lid

Eerlijk is eerlijk, de Consumentenbond is nergens zonder zijn leden. Hoe meer steun hoe meer wij kunnen strijden voor een eerlijke en veilige markt. Steun ons ook. Je bent al lid voor €3,25 per maand.

Belangenbehartiging-acties-grey-1200x800px