De meterstanden op mijn afrekening kloppen niet. Wat moet ik doen?
Kloppen de meterstanden op de afrekening van je energieleverancier niet? Stel jezelf de volgende vragen voordat je juridische stappen zet of een geschillencommissie inschakelt.
Erik Snitselaar Expert energieBijgewerkt op:11 november 2024
Stel jezelf de volgende vragen:
- Heb je de meterstanden zelf doorgegeven schriftelijk, telefonisch of per internet? Of heb je een slimme meter die automatisch uitgelezen wordt? Als je geen slimme meter hebt, wordt het verbruik geschat.
- Twijfel je aan de meterstanden van de slimme meter? Kijk dan in ons stappenplan wat je kunt doen.
- Is je gezinssamenstelling gewijzigd?
- Heb je weleens alles uitgeschakeld? Dus ook de waakvlammetjes en de apparaten die op stand-by staan? Blijft de meter dan nog lopen? Met een energieverbruiksmanager kun je je verbruik goed in de gaten houden.
- Is de verbruikperiode op de jaarafrekening misschien langer dan vorige jaren?
- Heb je je verbruik al eens vergeleken met dat van buren met dezelfde gezinssamenstelling?
- Heb je al eens een (energie)rekenprogramma gebruikt? Je kunt dit soort rekenprogramma's bijvoorbeeld vinden op de website van Nibud of op Milieu Centraal. Bij de energiebedrijven zelf kun je ook besparingstips opvragen.
- Ben je ervan overtuigd dat je energierekening niet klopt. Dien dan bezwaar in of stap naar de Geschillencommissie.
- Heb je hulp nodig? Bekijk onze voorbeeldbrieven die je verder kunnen helpen. Bekijk hier onze voorbeeldbrieven voor energieleveranciers.