icon-menu logo_footer preds symbol-afrader symbol-bestekoop symbol-besteuittest

Klacht over energieleverancier

Heb je een klacht over je energieleverancier en kom je er samen niet uit? Je kunt je klacht kwijt bij verschillende organisaties. Hier vind je informatie en veelgestelde vragen. En stappen die je kunt zetten voor het doorgeven van een klacht over de energieleverancier. 
Erik Snitselaar-280x280px

Erik Snitselaar   Expert energieBijgewerkt op:12 november 2024

Wat te doen bij een klacht over je energieleverancier

Heb je een klacht over je energieleverancier en kom je er samen niet uit? Je kunt je klacht kwijt bij verschillende organisaties. Kijk eerst bij Juridisch Advies wat je kunt doen als je een klacht hebt en wat je rechten zijn.

Juridisch Advies en voorbeeldbrieven

Daarnaast vind je bij Juridisch Advies ook voorbeeldbrieven die je verder kunnen helpen. Zoals onze voorbeeldbrieven over energieleveranciers.

Klopt de energierekening niet? 

Meer informatie over energieleveranciers vind je bij onze veelgestelde vragen. Of bekijk onze tips als je denkt dat je energierekening niet klopt.

Belangrijkste adressen

Heb je problemen met of klachten over je energieleverancier? Of wil je overstappen naar een andere energieleverancier? Dit zijn de belangrijkste adressen:

Algemeen

Autoriteit Consument & Markt

Voorheen was dit de Energiekamer en Dte. Je kunt hier terecht voor informatie en klachten over de tarieven van energie. Op deze site staat ook de lijst van leveranciers met een vergunning.
Postbus 16326
2500 BH Den Haag
Telefoon: 088 - 070 70 70 (lokaal tarief, Consuwijzer)
www.acm.nl

Energie-Nederland

Brancheorganisatie van energiebedrijven in Nederland
Parkstraat 83
2514 JG Den Haag
Telefoon: 070- 311 43 50
www.energie-nederland.nl

Nederlands Meetinstituut (IJkwezen)

Postbus 463
2600 AL Delft
Telefoon: 088 - 636 23 32
www.nmi.nl

Stadsverwarming

Techniek Nederland (voorheen Uneto-VNI)

Brancheorganisatie van installerende bedrijven
Telefoon: 088 - 543 27 90
https://www.technieknederland.nl/contact/consumenten

Informatie

www.gasenstroomstoringen.nl
Het meldpunt voor storingen in de gas- en stroomlevering tot en met de meter.
De site wordt beheerd door Netbeheer Nederland.
Nationaal storingsnummer gas en stroom: 0800 - 9009

www.consuwijzer.nl
Deze website van de overheid informeert je over je rechten en plichten als consument.
088 - 070 70 70

www.eancodeboek.nl
Met behulp van deze website kun je je (unieke) EAN-code opzoeken voor je aansluiting op het elektriciteitsnet en het gasnet. 

www.ser.nl
Op deze website kun je de modelvoorwaarden voor elektriciteit, gas en warmte nakijken.
070 - 349 94 99

www.nibud.nl
Het Nationaal Instituut voor Budgetvoorlichting (NIBUD) geeft voorlichting over de geldzaken van consumenten.
030 - 239 13 50

Rechtshulp

Stichting Geschillencommissies voor Consumentenzaken (SGC)

Postbus 90600
2509 LP Den Haag
070 - 310 53 10
www.geschillencommissie.nl 

Het Juridisch Loket

Telefoon: 0800 - 8020
www.juridischloket.nl

Tijd voor een andere leverancier?

Met onze Energievergelijker of het Energiecollectief stap je zonder gedoe over naar een nieuwe aanbieder.

Blijf op de hoogte

Ontvang nieuws, acties en tips in je mailbox. Zo bespaar je geld, voorkom je een miskoop en weet je wat je rechten zijn. Al 500.000 lezers gingen je voor.
In onze privacyverklaring lees je hoe we omgaan met je persoonsgegevens en e-mails voor je personaliseren.