Klacht over energieleverancier
Erik Snitselaar Expert energieBijgewerkt op:12 november 2024
Wat te doen bij een klacht over je energieleverancier
Heb je een klacht over je energieleverancier en kom je er samen niet uit? Je kunt je klacht kwijt bij verschillende organisaties. Kijk eerst bij Juridisch Advies wat je kunt doen als je een klacht hebt en wat je rechten zijn.
Juridisch Advies en voorbeeldbrieven
Daarnaast vind je bij Juridisch Advies ook voorbeeldbrieven die je verder kunnen helpen. Zoals onze voorbeeldbrieven over energieleveranciers.
Klopt de energierekening niet?
Meer informatie over energieleveranciers vind je bij onze veelgestelde vragen. Of bekijk onze tips als je denkt dat je energierekening niet klopt.
Belangrijkste adressen
Heb je problemen met of klachten over je energieleverancier? Of wil je overstappen naar een andere energieleverancier? Dit zijn de belangrijkste adressen:
Algemeen
Autoriteit Consument & Markt
Voorheen was dit de Energiekamer en Dte. Je kunt hier terecht voor informatie en klachten over de tarieven van energie. Op deze site staat ook de lijst van leveranciers met een vergunning.
Postbus 16326
2500 BH Den Haag
Telefoon: 088 - 070 70 70 (lokaal tarief, Consuwijzer)
www.acm.nl
Energie-Nederland
Brancheorganisatie van energiebedrijven in Nederland
Parkstraat 83
2514 JG Den Haag
Telefoon: 070- 311 43 50
www.energie-nederland.nl
Nederlands Meetinstituut (IJkwezen)
Postbus 463
2600 AL Delft
Telefoon: 088 - 636 23 32
www.nmi.nl
Stadsverwarming
Techniek Nederland (voorheen Uneto-VNI)
Brancheorganisatie van installerende bedrijven
Telefoon: 088 - 543 27 90
https://www.technieknederland.nl/contact/consumenten
Informatie
www.gasenstroomstoringen.nl
Het meldpunt voor storingen in de gas- en stroomlevering tot en met de meter.
De site wordt beheerd door Netbeheer Nederland.
Nationaal storingsnummer gas en stroom: 0800 - 9009
www.consuwijzer.nl
Deze website van de overheid informeert je over je rechten en plichten als consument.
088 - 070 70 70
www.eancodeboek.nl
Met behulp van deze website kun je je (unieke) EAN-code opzoeken voor je aansluiting op het elektriciteitsnet en het gasnet.
www.ser.nl
Op deze website kun je de modelvoorwaarden voor elektriciteit, gas en warmte nakijken.
070 - 349 94 99
www.nibud.nl
Het Nationaal Instituut voor Budgetvoorlichting (NIBUD) geeft voorlichting over de geldzaken van consumenten.
030 - 239 13 50
Rechtshulp
Stichting Geschillencommissies voor Consumentenzaken (SGC)
Postbus 90600
2509 LP Den Haag
070 - 310 53 10
www.geschillencommissie.nl
Het Juridisch Loket
Telefoon: 0800 - 8020
www.juridischloket.nl
Tijd voor een andere leverancier?
Met onze Energievergelijker of het Energiecollectief stap je zonder gedoe over naar een nieuwe aanbieder.