icon-menu logo_footer preds symbol-afrader symbol-bestekoop symbol-besteuittest

Winkels hardleers met nep-aanbiedingen

Nieuws
|
Veel winkels maken zich nog steeds schuldig aan nep-aanbiedingen, blijkt uit onderzoek van de Consumentenbond onder 65 winkels. Met van-voorprijzen suggereren aanbieders flinke kortingen, terwijl de doorgestreepte ‘van-prijs’ nooit is gerekend. Hiermee overtreden zij de wet.
joyce donat

Joyce Donat   WoordvoerderGepubliceerd op:24 september 2018

van-voor-prijzen

Volgens de wet moet een doorgestreepte ‘van-prijs’ daadwerkelijk voorafgaand aan de aanbieding gerekend zijn. Toezichthouder Autoriteit Consument & Markt specificeert dit door aan te geven dat die ‘van-prijs’ in de 3 maanden voorafgaand aan de ‘voor-prijs’ moet zijn gecommuniceerd. De Consumentenbond peilde daarom 3 maanden lang de prijzen bij 15 supermarkten, 5 drogisterijen, 5 bouwmarkten en 40 webwinkels. Vooral webwinkels gaan de fout in. Maar liefst 26 van de 40 maakten zich schuldig aan prijsmisleiding door onterecht een prijsvoordeel te suggereren.  

Fantasie-aanbiedingen 

Zo adverteerde webwinkel Otto met een Sony soundbar van €329 voor €189. In werkelijkheid kostte de soundbar in de 3 maanden daarvoor €205 en zakte vervolgens via €194 naar €189. Een korting van 8% in plaats van de voorgespiegelde 42%. Ook winkels die zich in een eerder onderzoek naar speelgoedaanbiedingen (2013 en 2014) van de Consumentenbond schuldig maakten aan prijsmisleiding gingen de fout in. Webwarenhuis Fonq meldt niet direct duidelijk dat de doorgehaalde prijzen adviesprijzen zijn, en dus nooit zijn gerekend aan de klant. En op de site van Wehkamp wemelt het nog steeds van de fantasie-aanbiedingen. Zo biedt het een stofzuiger aan van €399 voor €199, terwijl die in de afgelopen maanden tussen de €299 en €222 kostte.

Beterschap

Bij de andere winkels zijn het vooral de drogisterijen die de plank misslaan. Met name bij aanbiedingen van elektronica en voedingsmiddelen. Zo adverteerde Kruidvat met een elektrische tandenborstel van €99,99 voor €59,99, terwijl de tandenborstel al minimaal een half jaar voor €59,95 werd aangeboden en zelfs even voor €49,95. Bij de onderzochte supermarkten en bouwmarkten werden geen overduidelijke nep-aanbiedingen gevonden. De meeste winkels beloven beterschap en gaan hun site aanpassen.

Nieuw & interessant

  • Pakket achterlaten bij deur v2
    Test | 5 jul.

    Test problemen bij pakketbezorging

    Tijdens de coronaperiode kregen we veel klachten over pakketbezorging. Zijn er inmiddels minder problemen? We vroegen het aan ruim 20.000 panelleden en analyseerden de klachten.
  • Temu gebruikt unfaire praktijken
    Nieuws | 16 mei

    Consumentenorganisaties dienen klacht in tegen Temu

    18 Europese consumentenorganisaties hebben een klacht ingediend bij hun nationale toezichthouders tegen de Chinese webwinkel Temu. Volgens de consumentenbonden houdt Temu cruciale informatie achter en gebruikt het platform dark patterns om consumenten te beïnvloeden.
  • online platforms veiliger maken
    7 mrt.

    Nieuwe regels moeten online platforms veiliger maken

    Onlineplatforms moeten beter omgaan met jouw meldingen over illegale zaken op het platform. Zij moeten vanaf nu voldoen aan de Digital Services Act (DSA).
  • Achteraf-betalen-via-klarna-en-riverty
    22 feb.

    Webwinkels zonder achteraf betalen

    Koop je iets online, dan moet je de optie krijgen om minstens de helft van het aankoopbedrag pas bij levering te betalen. Toch blijkt dat achteraf betalen bij een kwart van de onderzochte webwinkels niet mogelijk is.