icon-menu logo_footer preds symbol-afrader symbol-bestekoop symbol-besteuittest

Webwinkels lokken met een niet-leverbaar apparaat

Nieuws
|
Sommige webwinkels bieden oudere modellen wasmachines, vaatwassers en ander witgoed aan die helemaal niet meer verkrijgbaar zijn. Dat constateerden we 2 jaar geleden al, maar enkele winkels blijken dit nog steeds te doen. Klantenservice of klantenlokkertje?
else meijer

Else Meijer   Expert Woning & HuishoudenGepubliceerd op:29 mei 2018

misleidende-verkoop-online-wasmachine

Het uitkiezen van een wasmachine, koelkast of droger is soms een hele opgave. Dus als je er een gekozen hebt, wil je die ook kopen. Helaas komt het nogal eens voor dat je na de bestelling een telefoontje of mailtje van de webwinkel krijgt met de boodschap dat het uitgezochte model niet meer leverbaar is. En met de vraag of je een 'opvolger' wilt. Of erger: sommige winkels zetten een ander model op de offerte, zonder waarschuwing. 

Het onderzoek

Wij bekeken of 100 witgoedapparaten en televisies die 2 tot 7 jaar geleden van ons het predicaat Beste uit de Test of Beste Koop kregen nog steeds online aanbieden. Bij de winkels die ze aanboden, bestelden we minimaal 2 verschillende apparaten.

De volgende winkels bieden apparaten aan die ze niet kunnen leveren:

  • AllesVoorWasmachines.nl
  • Bemmel & Kroon
  • Bestsellers.eu
  • Hofma Electronics
  • Inbouw.nl
  • Keukenloods.nl
  • KitchenOnline.nl
  • PlatteTV.nl
  • VeiligKopen.nu
  • Witgoedhuis.nl

Klantenservice of -lokkertje?

We vroegen de winkels om een reactie. De meeste zeggen hun klanten hiermee juist een dienst te bewijzen. Omdat er zóveel modellen op de markt zijn, helpen ze consumenten in hun keuze door een door de Consumentenbond goedgetest model aan te bieden. Of het is handig om een model te zoeken je dat eerst ook had en opnieuw wilt. Dat dat dan niet meer verkrijgbaar is, ach...

Maar het lijkt er vooral op dat de winkels klanten naar hun website proberen te lokken met goedgeteste modellen. Niet tijdens, maar pas ná het bestellen komt de klant erachter dat het apparaat niet meer leverbaar is. Er wordt een alternatief aangeboden dat volgens de winkel nóg beter is. Maar dat weet je niet zeker als hij niet getest is. Opvolgers hebben vaak weliswaar verbeterde specificaties (bijvoorbeeld meer programma's), maar dat zegt helemaal niets over de prestaties die ze leveren (bijvoorbeeld schoonwassen of drogen). 

Smoesjes

Bemmel & Kroon, Bestsellers.eu, Veiligkopen.nu, Keukenloods.nl en PlatteTV.nl boden 2 jaar geleden ook al apparaten aan die ze niet konden leveren. Toen gaven ze redenen als 'het komt door de decemberdrukte' en 'er was brand bij onze leverancier'. Nu blijkt dat dit smoesjes waren. In de afgelopen 2 jaar is hier ook geen verandering in aangebracht.

Verbeteringen

  • Bestsellers.eu heeft inmiddels de apparaten waar het in ons onderzoek om ging van de website gehaald, net als Witgoedhuis.nl.
  • Bemmel & Kroon en dochter VeiligKopen.nu beloven bij hun nieuwe website voortaan direct te vermelden dat een apparaat niet meer leverbaar is. En het apparaat eerder van de website te halen. Waarom ze het niet direct verwijderen werd ons niet duidelijk.

De Consumentenbond gaat met een aantal winkels in gesprek om ervoor te zorgen dat ze hier verandering in zullen aanbrengen.

Lees ook:

Blijf op de hoogte

Ontvang nieuws, acties en tips in je mailbox. Zo bespaar je geld, voorkom je een miskoop en weet je wat je rechten zijn. Al 500.000 lezers gingen je voor.
In onze privacyverklaring lees je hoe we omgaan met je persoonsgegevens en e-mails voor je personaliseren.

Nieuw & interessant

  • Pakket achterlaten bij deur v2
    Test | 5 jul.

    Test problemen bij pakketbezorging

    Tijdens de coronaperiode kregen we veel klachten over pakketbezorging. Zijn er inmiddels minder problemen? We vroegen het aan ruim 20.000 panelleden en analyseerden de klachten.
  • Temu gebruikt unfaire praktijken
    Nieuws | 16 mei

    Consumentenorganisaties dienen klacht in tegen Temu

    18 Europese consumentenorganisaties hebben een klacht ingediend bij hun nationale toezichthouders tegen de Chinese webwinkel Temu. Volgens de consumentenbonden houdt Temu cruciale informatie achter en gebruikt het platform dark patterns om consumenten te beïnvloeden.
  • online platforms veiliger maken
    7 mrt.

    Nieuwe regels moeten online platforms veiliger maken

    Onlineplatforms moeten beter omgaan met jouw meldingen over illegale zaken op het platform. Zij moeten vanaf nu voldoen aan de Digital Services Act (DSA).
  • Achteraf-betalen-via-klarna-en-riverty
    22 feb.

    Webwinkels zonder achteraf betalen

    Koop je iets online, dan moet je de optie krijgen om minstens de helft van het aankoopbedrag pas bij levering te betalen. Toch blijkt dat achteraf betalen bij een kwart van de onderzochte webwinkels niet mogelijk is.