Tweedekansproducten nog niet erg populair, voordeel valt tegen
Gerard Spierenburg WoordvoerderGepubliceerd op:1 juli 2020
De Consumentenbond vroeg aan ruim 6000 consumenten naar hun ervaringen met zogenoemde tweedekansproducten en bekeek de voorwaarden van 12 webwinkels.
Van de ondervraagden wist ruim een kwart niet van het bestaan van tweedekansproducten of retourdeals af. Twee derde heeft nog nooit een dergelijk product gekocht. Zij bestellen liever nieuwe spullen (35%), vinden het prijsvoordeel te klein (29%) of zijn bang dat er iets mis is met de producten (26%).
De consumenten die wél kiezen voor een retourdeal, doen dat in de meeste gevallen vanwege de korting. Zij zijn erg tevreden, 80% van hen verwacht in de toekomst nog eens een dergelijk product te kopen.
Tegenvallend prijsvoordeel
Het prijsvoordeel voor de retourdeals loopt flink uiteen en verschilt per product. Bij ruim een derde van de 90 onderzochte producten is sprake van een mooie deal, bij de rest stelt de korting niet zo heel veel voor.
Zo vonden de onderzoekers bij Amac een iPhone 7 plus voor €399. Vergeleken met de doorgestreepte €510 van de winkel zou het om een korting van 56% gaan. Maar bij een andere webwinkel was datzelfde model nieuw te koop voor €331.
Vergelijkbare situaties zagen de onderzoekers bij platforms als Bol.com en Amazon.de. Daar lagen de nieuwprijzen soms zelfs lager dan de tweedekansproducten van andere verkopers op dezelfde site.
Staat verschilt
Alle webwinkels beloven een goed werkend product, maar de staat ervan wisselt. Soms is alleen de doos een keer opengemaakt, maar in andere gevallen hebben de producten krasjes, deukjes en andere lichte gebruikssporen. Helaas zijn niet alle winkels daar even duidelijk over.
Het meest tevreden zijn de panelleden over Coolblue die de staat van het product goed beschrijft en eventuele schade illustreert met foto’s. Ook Retourplaza doet dit. Er zijn ook webwinkels die onder de noemer tweedekansproduct refurbished apparaten verkopen. Ook de garantietermijnen verschillen per winkel, van 6 maanden tot 5 jaar.
Consumenten die een tweedekansproduct overwegen, doen er dan ook goed aan vooraf goed te controleren wat de winkel precies verkoopt, in welke staat het product verkeert en onder welke voorwaarden het wordt verkocht.
Nieuw & interessant
- Test | 5 jul.
Test problemen bij pakketbezorging
Tijdens de coronaperiode kregen we veel klachten over pakketbezorging. Zijn er inmiddels minder problemen? We vroegen het aan ruim 20.000 panelleden en analyseerden de klachten. - Nieuws | 16 mei
Consumentenorganisaties dienen klacht in tegen Temu
18 Europese consumentenorganisaties hebben een klacht ingediend bij hun nationale toezichthouders tegen de Chinese webwinkel Temu. Volgens de consumentenbonden houdt Temu cruciale informatie achter en gebruikt het platform dark patterns om consumenten te beïnvloeden. - 7 mrt.
Nieuwe regels moeten online platforms veiliger maken
Onlineplatforms moeten beter omgaan met jouw meldingen over illegale zaken op het platform. Zij moeten vanaf nu voldoen aan de Digital Services Act (DSA). - 22 feb.
Webwinkels zonder achteraf betalen
Koop je iets online, dan moet je de optie krijgen om minstens de helft van het aankoopbedrag pas bij levering te betalen. Toch blijkt dat achteraf betalen bij een kwart van de onderzochte webwinkels niet mogelijk is.