icon-menu logo_footer preds symbol-afrader symbol-bestekoop symbol-besteuittest

Tinder discrimineert op basis van leeftijd

Nieuws
|
Datingapp Tinder discrimineert op basis van leeftijd. Dat blijkt uit onderzoek van wereldconsumentenorganisatie Consumers International in 6 landen. Sommige gebruikers van de app betalen bijna 6 keer zoveel voor dezelfde dienst als anderen.
gerard spierenburg

Gerard Spierenburg   WoordvoerderGepubliceerd op:8 februari 2022

Tinder-schendt-privacy-gebruikers

Voor het onderzoek meldden 528 mysteryshoppers in Nederland, Nieuw-Zeeland, de VS, Zuid-Korea, India en Brazilië zich aan voor Tinder Plus. Dat is de betaalde variant van de datingapp. De shoppers vulden hun persoonlijk gegevens in, waarna ze de opgegeven prijs deelden met de onderzoekers. 

31 verschillende tarieven

In Nederland rekent Tinder de meeste verschillende tarieven (31). Daarna volgen Zuid-Korea (26) en Nieuw-Zeeland (25). Ook het verschil tussen het laagste (€3,77) en het hoogste tarief (€21,99) is in Nederland het grootst.

Oudere tinderaars betalen meer dan jonge. Zo betalen Nederlandse gebruikers tussen de 30 en 49 jaar oud gemiddeld €16,77. Dat is bijna 2 keer zoveel als de € 8,47 die gebruikers van 18 tot 29 betalen.

Zorgelijk en fout

Sandra Molenaar, directeur Consumentenbond: ‘De uitkomsten van dit onderzoek zijn zorgelijk. Het is hartstikke fout om oudere consumenten meer te laten betalen, want de dienst verandert niet door je leeftijd. Het is discriminerend en dat is verboden. Bovendien heb je er als consument geen weet van, want je hebt geen zicht op de prijs die andere consumenten aangeboden krijgen.’ 

Van Molenaar moet Tinder dan ook direct stoppen met discrimineren en openheid van zaken geven over hoe de prijs tot stand komt. ‘Het is volstrekt onduidelijk hoe die 31 verschillende prijzen tot stand komen. Vaststaat dat leeftijd een rol speelt, maar mogelijk spelen ook andere factoren een rol. Tinder moet duidelijkheid verschaffen over de werking van zijn algoritmes en consumenten gelijk behandelen.’ 

De Consumentenbond heeft de uitkomsten van het onderzoek gedeeld met de Autoriteit Consument & Markt en de Autoriteit Persoonsgegevens.

Mozilla

Consumers International voerde het onderzoek uit in samenwerking met Mozilla. Mozilla is de non-profitorganisatie achter internetbrowser Firefox. De organisatie streeft naar een innovatief en keuzevrij internet. 

Nieuw & interessant

  • Pakket achterlaten bij deur v2
    Test | 5 jul.

    Test problemen bij pakketbezorging

    Tijdens de coronaperiode kregen we veel klachten over pakketbezorging. Zijn er inmiddels minder problemen? We vroegen het aan ruim 20.000 panelleden en analyseerden de klachten.
  • Temu gebruikt unfaire praktijken
    Nieuws | 16 mei

    Consumentenorganisaties dienen klacht in tegen Temu

    18 Europese consumentenorganisaties hebben een klacht ingediend bij hun nationale toezichthouders tegen de Chinese webwinkel Temu. Volgens de consumentenbonden houdt Temu cruciale informatie achter en gebruikt het platform dark patterns om consumenten te beïnvloeden.
  • online platforms veiliger maken
    7 mrt.

    Nieuwe regels moeten online platforms veiliger maken

    Onlineplatforms moeten beter omgaan met jouw meldingen over illegale zaken op het platform. Zij moeten vanaf nu voldoen aan de Digital Services Act (DSA).
  • Achteraf-betalen-via-klarna-en-riverty
    22 feb.

    Webwinkels zonder achteraf betalen

    Koop je iets online, dan moet je de optie krijgen om minstens de helft van het aankoopbedrag pas bij levering te betalen. Toch blijkt dat achteraf betalen bij een kwart van de onderzochte webwinkels niet mogelijk is.