icon-menu logo_footer preds symbol-afrader symbol-bestekoop symbol-besteuittest

Goedkope huismerken: hoeveel kosten basisboodschappen?

Test
|
Bij welke supermarkt ben je het voordeligst uit met huismerken en budgetmerken van basisboodschappen? We deden ons prijzenonderzoek bij de 14 grootste supermarktketens van Nederland. En rekenden uit waar je het voordeligst uit bent als je een boodschappenkar vult met huismerken en budgetmerken.
ferry ploeg

Ferry Ploeg   PrijzenonderzoekerBijgewerkt op:14 oktober 2022

nutrischore-supermarkt

Wat opvalt in het prijzenonderzoek huismerken

  1. 1
    Prijsverschillen tussen supermarkten zijn groot

    Er zijn grote prijsverschillen tussen de prijzen van basisboodschappen. Eén supermarkt is duidelijk de goedkoopste. Je bent daar 11% goedkoper uit dan het gemiddelde. Bij een andere supermarkt ben je 26% duurder uit.

  2. 2
    Het prijsverschil met A-merken neemt toe

    Het prijsverschil met A-merken neemt toe. In 2018 was het verschil tussen A-merken en huis/budgetmerken 40%. Je kunt nu nog meer besparen met huis -en budgetmerken. Voor sommige producten loopt de besparing op tot meer dan 80%.

  3. 3
    Stijgende prijzen

    Koffie, rijst en melk heeft bijna iedereen wel in huis. Ook deze basisboodschappen zijn flink in prijs gestegen. Bij een aantal producten zien we zelfs prijsstijgingen van meer dan 50%.

Bij welke supermarkten hebben we de prijzen van huismerken vergeleken?

  • Albert Heijn
  • Aldi
  • Coop
  • Deka
  • Dirk
  • Hoogvliet
  • Jan Linders
  • Jumbo
  • Lidl
  • Picnic
  • Plus
  • Poiesz
  • Spar
  • Vomar

Ook dit jaar zien we dat Dirk aan kop staat. Die supermarkt krijgt daarmee het predicaat Laagste Prijs. Spar is het duurste voor huis -en budgetmerken. Met huismerken en budgetmerken bespaar je 50% ten opzichte van van A-merken.

Benieuwd naar de testresultaten?

Word lid en krijg direct toegang tot alle testresultaten van onze experts.

Probeer 7 dagen gratis

Heb je al het juiste lidmaatschap? Log dan in

Nieuw & interessant

  • Pakket achterlaten bij deur v2
    Test | 5 jul.

    Test problemen bij pakketbezorging

    Tijdens de coronaperiode kregen we veel klachten over pakketbezorging. Zijn er inmiddels minder problemen? We vroegen het aan ruim 20.000 panelleden en analyseerden de klachten.
  • Temu gebruikt unfaire praktijken
    Nieuws | 16 mei

    Consumentenorganisaties dienen klacht in tegen Temu

    18 Europese consumentenorganisaties hebben een klacht ingediend bij hun nationale toezichthouders tegen de Chinese webwinkel Temu. Volgens de consumentenbonden houdt Temu cruciale informatie achter en gebruikt het platform dark patterns om consumenten te beïnvloeden.
  • online platforms veiliger maken
    7 mrt.

    Nieuwe regels moeten online platforms veiliger maken

    Onlineplatforms moeten beter omgaan met jouw meldingen over illegale zaken op het platform. Zij moeten vanaf nu voldoen aan de Digital Services Act (DSA).
  • Achteraf-betalen-via-klarna-en-riverty
    22 feb.

    Webwinkels zonder achteraf betalen

    Koop je iets online, dan moet je de optie krijgen om minstens de helft van het aankoopbedrag pas bij levering te betalen. Toch blijkt dat achteraf betalen bij een kwart van de onderzochte webwinkels niet mogelijk is.