icon-menu logo_footer preds symbol-afrader symbol-bestekoop symbol-besteuittest

Onaanvaardbaar garantievoorstel Europese Commissie

Nieuws
|
De Europese Commissie wil de garantietermijn voor alle online gekochte producten op maximaal 2 jaar stellen. De Consumentenbond vindt het voorstel onaanvaardbaar, omdat zo de rechten van Nederlandse consumenten enorm ingeperkt dreigen te worden.

   Gepubliceerd op:9 december 2015

online kopen onaanvaardbaar garantievoordeel eu

Het voorstel staat in een plan dat de Commissie vandaag heeft gepresenteerd. Consumenten met een product als een wasmachine of televisie, dat na meer dan 2 jaar buiten hun schuld kapot gaat, kunnen de verkoper dan nergens meer op aanspreken.

Nederlandse consumenten hebben nu recht op een deugdelijk product zolang als zij redelijkerwijs mogen verwachten. Bij veel producten is dat langer dan 2 jaar, bij sommige producten, zoals wasmachines en televisies, zelfs veel langer. Bart Combée, directeur Consumentenbond: 'Het voorstel is onbegrijpelijk, onzinnig en onaanvaardbaar. Niet alleen wil de Europese Commissie, zonder dat hier enig onderzoek aan ten grondslag ligt, de rechten van Nederlandse consumenten beperken. Door een onderscheid te maken tussen producten die je online koopt of in een gewone winkel, creëren ze rechtsongelijkheid tussen consumenten en een ongelijk speelveld voor ondernemers. Waarom zou je meer of minder recht hebben op garantie, enkel omdat je je wasmachine niet in een winkel, maar online hebt gekocht?'

Omkering bewijslast

In het plan van de Europese Commissie staat ook dat de verkoper tijdens de eerste 2 jaar na aankoop de bewijslast draagt dat het defecte product wel deugdelijk was. Nu is die periode 6 maanden. Daarmee kan het voor consumenten in de eerste 2 jaar eenvoudiger worden om de verkoper aan te spreken op een ondeugdelijk product. Combée: 'Maar na die 2 jaar, is het dan ook helemaal afgelopen. Daarom is dit voorstel als pakket voor ons niet acceptabel.'

Lees meer over:

Nieuw & interessant

  • Pakket achterlaten bij deur v2
    Test | 5 jul.

    Test problemen bij pakketbezorging

    Tijdens de coronaperiode kregen we veel klachten over pakketbezorging. Zijn er inmiddels minder problemen? We vroegen het aan ruim 20.000 panelleden en analyseerden de klachten.
  • Temu gebruikt unfaire praktijken
    Nieuws | 16 mei

    Consumentenorganisaties dienen klacht in tegen Temu

    18 Europese consumentenorganisaties hebben een klacht ingediend bij hun nationale toezichthouders tegen de Chinese webwinkel Temu. Volgens de consumentenbonden houdt Temu cruciale informatie achter en gebruikt het platform dark patterns om consumenten te beïnvloeden.
  • online platforms veiliger maken
    7 mrt.

    Nieuwe regels moeten online platforms veiliger maken

    Onlineplatforms moeten beter omgaan met jouw meldingen over illegale zaken op het platform. Zij moeten vanaf nu voldoen aan de Digital Services Act (DSA).
  • Achteraf-betalen-via-klarna-en-riverty
    22 feb.

    Webwinkels zonder achteraf betalen

    Koop je iets online, dan moet je de optie krijgen om minstens de helft van het aankoopbedrag pas bij levering te betalen. Toch blijkt dat achteraf betalen bij een kwart van de onderzochte webwinkels niet mogelijk is.