icon-menu logo_footer preds symbol-afrader symbol-bestekoop symbol-besteuittest

Nederland moet zich sterk maken voor breed verbod op geo-blocking

Nieuws
|
De Nederlandse overheid toont te weinig ambitie om een einde te maken aan geo-blocking in Europa. Bij geo-blocking kunnen veel Europeanen bepaalde online diensten in andere EU-landen niet gebruiken. In Europa wordt onderhandeld over een verbod op geo-blocking, maar Nederland wil een groot aantal producten uitzonderen van het verbod.
joyce donat

Joyce Donat   WoordvoerderGepubliceerd op:27 juli 2017

online-winkelen

Consumenten dreigen daar de dupe van te worden. De Consumentenbond roept minister Kamp op zich in te zetten voor een breed verbod op geo-blocking - en andere vormen van discriminatie op grond van nationaliteit, woonplaats of plaats van vestiging.

EU onderhandelt over kunstmatige barrières

De Europese Raad van Ministers en het Europese Parlement (EP) onderhandelen over een Europese verordening die bestaande kunstmatige barrières, bij het doen van een bestelling online in een andere lidstaat, moet wegnemen. Door deze barrières is het voor consumenten vaak onmogelijk om een product aan te schaffen of een dienst af te nemen in een ander land dan waar zij wonen.  Bart Combée, directeur Consumentenbond: ‘Als een winkelier in een winkelstraat een klant weigert een product te verkopen op grond van zijn nationaliteit, vinden we dat absurd en ontoelaatbaar. Maar precies dat gebeurt nu online. Tot grote frustratie van consumenten.’ 

Oppositie

Consumentenorganisaties in heel Europa, scharen zich achter de opstelling van het EP om het toepassingsgebied van de verordening te verbreden, zodat ook de aanschaf van digitale producten als e-books, muziek, videogames en software binnen het bereik van de nieuwe regeling komen te vallen. Maar daar wordt door een aantal lidstaten, waaronder Nederland oppositie tegen gevoerd. De Consumentenbond betreurt dat en roept de Minister van Economische Zaken op de voorstellen van het EP alsnog te steunen. De bestaande barrières zijn in strijd zijn met het doel van de EU om tot een digitale interne markt te komen, zo houdt de Consumentenbond de minister voor.

Lees ook:

 

 

 

 

Nieuw & interessant

  • Pakket achterlaten bij deur v2
    Test | 5 jul.

    Test problemen bij pakketbezorging

    Tijdens de coronaperiode kregen we veel klachten over pakketbezorging. Zijn er inmiddels minder problemen? We vroegen het aan ruim 20.000 panelleden en analyseerden de klachten.
  • Temu gebruikt unfaire praktijken
    Nieuws | 16 mei

    Consumentenorganisaties dienen klacht in tegen Temu

    18 Europese consumentenorganisaties hebben een klacht ingediend bij hun nationale toezichthouders tegen de Chinese webwinkel Temu. Volgens de consumentenbonden houdt Temu cruciale informatie achter en gebruikt het platform dark patterns om consumenten te beïnvloeden.
  • online platforms veiliger maken
    7 mrt.

    Nieuwe regels moeten online platforms veiliger maken

    Onlineplatforms moeten beter omgaan met jouw meldingen over illegale zaken op het platform. Zij moeten vanaf nu voldoen aan de Digital Services Act (DSA).
  • Achteraf-betalen-via-klarna-en-riverty
    22 feb.

    Webwinkels zonder achteraf betalen

    Koop je iets online, dan moet je de optie krijgen om minstens de helft van het aankoopbedrag pas bij levering te betalen. Toch blijkt dat achteraf betalen bij een kwart van de onderzochte webwinkels niet mogelijk is.