icon-menu logo_footer preds symbol-afrader symbol-bestekoop symbol-besteuittest

Malafide kortingsdiensten gebruiken goede naam webwinkels

Nieuws
|
Bij de Consumentenbond komen klachten binnen van consumenten die, na aankoop bij een gerenommeerde webwinkel, een aanbod krijgen voor korting op hun volgende aankoop. Het blijkt echter te gaan om een duur abonnement van een ander bedrijf.
joyce donat

Joyce Donat   WoordvoerderGepubliceerd op:7 april 2017

korting-webshops

De meldingen gaan onder meer over Winkelenensparen.nl dat consumenten benadert nadat zij iets hebben besteld bij bijvoorbeeld BCC, Ticketmaster, Vliegtickets.nl en Ebay. Klagers melden dat zij op het verkeerde been worden gezet doordat het lijkt alsof het aanbod afkomstig is van de webwinkel waar zij zojuist iets hebben gekocht. Bovendien voelen zij zich misleid, doordat de aangeboden kortingsdienst of het besparingsprogramma in eerste instantie gratis lijkt, maar niet is. Als consumenten niet binnen 30 dagen opzeggen, zitten ze vast aan een abonnement van ongeveer €15 per maand.

Malafide praktijken

Consumenten vinden het vooral bezwarend dat gerenommeerde bedrijven ruimte bieden aan deze malafide kortingsdiensten. Consumenten geven aan niet te verwachten dat ze bij dergelijke webwinkels met dit soort praktijken geconfronteerd worden. Eerder ontving de Consumentenbond veel klachten over kortingsdiensten die telefonisch worden aangeboden.

Lees ook:

Nieuw & interessant

  • Pakket achterlaten bij deur v2
    Test | 5 jul.

    Test problemen bij pakketbezorging

    Tijdens de coronaperiode kregen we veel klachten over pakketbezorging. Zijn er inmiddels minder problemen? We vroegen het aan ruim 20.000 panelleden en analyseerden de klachten.
  • Temu gebruikt unfaire praktijken
    Nieuws | 16 mei

    Consumentenorganisaties dienen klacht in tegen Temu

    18 Europese consumentenorganisaties hebben een klacht ingediend bij hun nationale toezichthouders tegen de Chinese webwinkel Temu. Volgens de consumentenbonden houdt Temu cruciale informatie achter en gebruikt het platform dark patterns om consumenten te beïnvloeden.
  • online platforms veiliger maken
    7 mrt.

    Nieuwe regels moeten online platforms veiliger maken

    Onlineplatforms moeten beter omgaan met jouw meldingen over illegale zaken op het platform. Zij moeten vanaf nu voldoen aan de Digital Services Act (DSA).
  • Achteraf-betalen-via-klarna-en-riverty
    22 feb.

    Webwinkels zonder achteraf betalen

    Koop je iets online, dan moet je de optie krijgen om minstens de helft van het aankoopbedrag pas bij levering te betalen. Toch blijkt dat achteraf betalen bij een kwart van de onderzochte webwinkels niet mogelijk is.