icon-menu logo_footer preds symbol-afrader symbol-bestekoop symbol-besteuittest

Honderden bedrijven sluiten zich aan bij garantie-initiatief

Nieuws
|
Al meer dan 250 bedrijven hebben zich achter de Geen Gedoe Garantie geschaard. Het initiatief van de Consumentenbond en Thuiswinkel.org maakt zich sterk voor een betere afhandeling van garantieproblemen. Ook Stichting Webshop Keurmerk en Qshops Keurmerk hebben hun steun uitgesproken.
joyce donat

Joyce Donat   WoordvoerderGepubliceerd op:2 maart 2018

geen-gedoe-garantie

Bedrijven die zich aansluiten, beloven publiekelijk dat ze het consumenten zo gemakkelijk mogelijk maken hun recht op garantie te halen.

Bart Combée, directeur Consumentenbond: ‘Garantie is het onderwerp waarover bij de Consumentenbond elk jaar de meeste vragen en klachten binnenkomen. Wettelijk is het goed geregeld in Nederland, maar in de praktijk blijkt dat consumenten vaak geen garantie krijgen terwijl ze daar wel recht op hebben, of dat ze worden doorgestuurd naar de fabrikant terwijl de winkelier het probleem moet oplossen. Daarom is het goed dat al deze bedrijven nu aangeven dat zij het consumentenbelang op één zetten bij garantieklachten. Consumenten kunnen ze daaraan houden. Dat Webshop Keurmerk en Qshops de Geen Gedoe Garantie ook ondersteunen, laat zien dat ons initiatief breed wordt gedragen.’

Lijst van deelnemende bedrijven

Bedrijven zeggen met de Geen Gedoe Garantie toe zich aan de wettelijke garantieregels te houden, duidelijk te communiceren over de garantierechten van consumenten en hen niet van het kastje naar de muur te sturen.

Consumenten kunnen bedrijven aansporen mee te doen door ze op social media te ‘taggen’ met de hashtag #GeenGedoe. De Consumentenbond publiceert een lijst van deelnemende bedrijven op zijn website.

Lees ook:

Nieuw & interessant

  • Pakket achterlaten bij deur v2
    Test | 5 jul.

    Test problemen bij pakketbezorging

    Tijdens de coronaperiode kregen we veel klachten over pakketbezorging. Zijn er inmiddels minder problemen? We vroegen het aan ruim 20.000 panelleden en analyseerden de klachten.
  • Temu gebruikt unfaire praktijken
    Nieuws | 16 mei

    Consumentenorganisaties dienen klacht in tegen Temu

    18 Europese consumentenorganisaties hebben een klacht ingediend bij hun nationale toezichthouders tegen de Chinese webwinkel Temu. Volgens de consumentenbonden houdt Temu cruciale informatie achter en gebruikt het platform dark patterns om consumenten te beïnvloeden.
  • online platforms veiliger maken
    7 mrt.

    Nieuwe regels moeten online platforms veiliger maken

    Onlineplatforms moeten beter omgaan met jouw meldingen over illegale zaken op het platform. Zij moeten vanaf nu voldoen aan de Digital Services Act (DSA).
  • Achteraf-betalen-via-klarna-en-riverty
    22 feb.

    Webwinkels zonder achteraf betalen

    Koop je iets online, dan moet je de optie krijgen om minstens de helft van het aankoopbedrag pas bij levering te betalen. Toch blijkt dat achteraf betalen bij een kwart van de onderzochte webwinkels niet mogelijk is.