Ervaringen met Chinese webshops
Bert Quist Expert Geld & PrivacyGepubliceerd op:16 februari 2017
Voor herhaling vatbaar
De ervaringen van onze panelleden zijn positief: 80% van de respondenten gaf aan dat ze in de toekomst vaker een bestelling zullen plaatsen. Slechts 8% reageert negatief en is niet van plan nogmaals iets te bestellen. De overige 12% reageert neutraal of heeft geen mening. De meeste respondenten deden bestellingen bij Aliexpress. Daarnaast zijn Dealextreme, Miniinthebox, Lightinthebox en Tinydeal populair.
Probleemloos?
Toch zijn er ook problemen met bestellingen. Van alle bestellingen die de respondenten in het afgelopen jaar deden geeft ongeveer een kwart aan dat ze een keer een probleem hebben ervaren. Gekeken naar alle bestellingen van het afgelopen jaar:
- heeft 9% een keer een defect product ontvangen;
- kreeg 6% een keer een beschadigd product;
- had 11% last van andere mankementen. Denk daarbij aan verkeerd geleverde producten, de verkeerde kleur of maat
In onze steekproef, waarbij we 20 producten uit China bestelden, ondervonden we weinig problemen. We hebben de juiste producten ontvangen en alles werkt.
Niet naast de deur
Het duurt vaak even voordat je bestelling uit China bij jou op de mat valt. Zo’n 60% van de respondenten geeft aan dat hun laatste bestelling binnen de beloofde tijd werd bezorgd. De levertijden zijn dan ook erg ruim; bijvoorbeeld 7 tot 25 werkdagen. Desondanks geeft 10% aan dat de bestelling te laat is ontvangen.
Wij bestelden zelf 20 producten, waarvan de levertijd erg uiteenliep.
- Gemiddeld zaten er 27 dagen tussen de dag van bestelling en de dag van bezorging.
- Er zaten een paar flinke uitschieters tussen. 2 pakketjes kregen we binnen 8 en 10 dagen al binnen.
- Het duurste product (de actioncam, zie in het kader hieronder) werd pas laat verzonden en uiteindelijk na 69 dagen bezorgd.
Kwaliteit
De meeste respondenten zijn tevreden met de producten die ze ontvangen van de Chinese webshops. Maar de kwaliteit kan minder zijn dan die van producten uit Nederlandse winkels. De door ons bestelde iPhone-oplaadkabels laten de verschillen in kwaliteit goed zien. De kabels zien er op het eerste oog vaak uit als de officiële laadkabels, maar bij nadere inspectie zie je de kwaliteitsverschillen:
- De kabels zijn soms dunner waardoor ze eerder beschadigd kunnen raken.
- Sommige kabels zijn lastiger aan te sluiten. Door de andere maat moet je meer kracht moet zetten om je iPhone aan te kunnen sluiten.
- Sommige kabels kunnen apparaten minder snel opladen, omdat ze minder stroom doorgeven. Dit komt – logischerwijs – vooral voor bij kabels die langer zijn dan gebruikelijk.
Daarnaast verwacht Apple van consumenten dat ze de officieel gecertificeerde kabels gebruiken. Wanneer je een niet-gecertificeerde kabel gebruikt is het mogelijk dat je een foutmelding krijgt op je apparaat en de kabel je iPhone of iPad niet meer kan opladen.
De officiële kabel werkt dus beter dan de namaak, maar hij is ook minimaal 3x zo duur. Zoals bij vele producten in de Chinese webshop lever je vaak een beetje in op kwaliteit, maar betaal je een stuk minder.
Service
Wij waren ook benieuwd naar de service van deze winkels, wat mag je verwachten? Een derde van onze respondenten heeft wel eens contact opgenomen met de klantenservice. Vaak zijn mensen tevreden over de service:
- Onze panelleden geven het contact met de klantenservice het rapportcijfer 7,2.
- Ze zijn over het algemeen snel en goed geholpen.
- Communicatie gaat vaak in het Engels, maar de beheersing van de taal door de klantenservice is soms matig.
Daarnaast namen we de proef op de som om de klantenservice te testen. We gaven aan dat de door ons bestelde kabeltjes niet werken. Bij bijna alle winkels kregen we binnen een dag een reactie naar tevredenheid. De Chinese webshops zijn meestal bereid het geld terug te storten of bieden een vervangende kabel aan.
Voor de Consumentengids van maart 2017 onderzochten we ervaringen met Chinese webshops. De resultaten staan in het artikel ‘Chinese koopjes’ (.pdf alleen voor leden). Een samenvatting van de uitkomsten vind je op deze webpagina.
Nieuw & interessant
- Test | 5 jul.
Test problemen bij pakketbezorging
Tijdens de coronaperiode kregen we veel klachten over pakketbezorging. Zijn er inmiddels minder problemen? We vroegen het aan ruim 20.000 panelleden en analyseerden de klachten. - Nieuws | 16 mei
Consumentenorganisaties dienen klacht in tegen Temu
18 Europese consumentenorganisaties hebben een klacht ingediend bij hun nationale toezichthouders tegen de Chinese webwinkel Temu. Volgens de consumentenbonden houdt Temu cruciale informatie achter en gebruikt het platform dark patterns om consumenten te beïnvloeden. - 7 mrt.
Nieuwe regels moeten online platforms veiliger maken
Onlineplatforms moeten beter omgaan met jouw meldingen over illegale zaken op het platform. Zij moeten vanaf nu voldoen aan de Digital Services Act (DSA). - 22 feb.
Webwinkels zonder achteraf betalen
Koop je iets online, dan moet je de optie krijgen om minstens de helft van het aankoopbedrag pas bij levering te betalen. Toch blijkt dat achteraf betalen bij een kwart van de onderzochte webwinkels niet mogelijk is.