Consumentenbond laat nog 2700 nepwebshops verwijderen
Gerard Spierenburg WoordvoerderGepubliceerd op:4 januari 2019
Bij het eerste onderzoek, in mei 2018, bleek al dat de criminelen hun nepwebshops bij een beperkt aantal bedrijven (registrars) registreert. Dat blijkt ook nu nog steeds zo te zijn. 86% van de op Nederland gerichte sites is ondergebracht bij het Indiase PDR of het Nederlandse Registrar.eu. Na een verzoek van de Consumentenbond hebben beide bedrijven de malafide sites offline gehaald.
Maatregelen
Openprovider, het bedrijf achter Registrar.eu, belooft vanaf begin 2019 alle binnenkomende aanvragen te scannen op verdachte kenmerken om zo de wildgroei aan malafide sites tegen te gaan. Ook SIDN, de stichting die alle .nl-websites beheert, gaat de strijd met de oplichters aan door de bezwaarprocedure voor verdachte sites vanaf januari 2019 terug te brengen van 35 naar 5 dagen. Hierdoor kunnen foute sites veel sneller uit de lucht worden gehaald.
Bij dit nieuwe onderzoek kreeg de Consumentenbond hulp van de bedrijven Dataprovider en Pointer, die met speciale systemen het web afspeuren naar verdachte webshops die eindigen op .nl of Nederlandstalig zijn.
Lees ook:
Nieuw & interessant
- Test | 5 jul.
Test problemen bij pakketbezorging
Tijdens de coronaperiode kregen we veel klachten over pakketbezorging. Zijn er inmiddels minder problemen? We vroegen het aan ruim 20.000 panelleden en analyseerden de klachten. - Nieuws | 16 mei
Consumentenorganisaties dienen klacht in tegen Temu
18 Europese consumentenorganisaties hebben een klacht ingediend bij hun nationale toezichthouders tegen de Chinese webwinkel Temu. Volgens de consumentenbonden houdt Temu cruciale informatie achter en gebruikt het platform dark patterns om consumenten te beïnvloeden. - 7 mrt.
Nieuwe regels moeten online platforms veiliger maken
Onlineplatforms moeten beter omgaan met jouw meldingen over illegale zaken op het platform. Zij moeten vanaf nu voldoen aan de Digital Services Act (DSA). - 22 feb.
Webwinkels zonder achteraf betalen
Koop je iets online, dan moet je de optie krijgen om minstens de helft van het aankoopbedrag pas bij levering te betalen. Toch blijkt dat achteraf betalen bij een kwart van de onderzochte webwinkels niet mogelijk is.