Cadeaukaarten voortaan minimaal 2 jaar geldig
Gerard Spierenburg WoordvoerderGepubliceerd op:13 november 2018
De beperkte houdbaarheid van cadeaukaarten is een grote ergernis van consumenten, omdat hierdoor jaarlijks veel geld verloren gaat. De meeste klachten die de Consumentenbond over cadeaukaarten krijgt gaan over een te korte geldigheidstermijn.
Uit onderzoek van de Consumentenbond blijkt dat ongeveer 1 op de 10 consumenten met een cadeaukaart wel eens te maken krijgt met een bon of kaart die verlopen is. Naar schatting worden consumenten daardoor voor vele miljoenen euro’s per jaar gedupeerd. De Consumentenbond pleit daarom al langer voor een langere minimale houdbaarheid.
Keurmerk
Cadeaubonnen van organisaties die aangesloten zijn bij de Stichting Keurmerk Cadeaukaarten zijn minimaal 3 jaar geldig. Dit is in overleg met de Consumentenbond afgesproken. Bij dit keurmerk hebben zich echter maar 7 cadeaukaarten aangesloten. Dat is te weinig vindt Tweede Kamerlid Joba van den Berg (CDA), die de motie indiende. Volgens haar werkt zelfregulering vanuit de markt niet. Daarom vindt zij een verhoging van de wettelijke minimale geldigheid nodig. De Consumentenbond is het daarmee eens.
Nieuw & interessant
- Test | 5 jul.
Test problemen bij pakketbezorging
Tijdens de coronaperiode kregen we veel klachten over pakketbezorging. Zijn er inmiddels minder problemen? We vroegen het aan ruim 20.000 panelleden en analyseerden de klachten. - Nieuws | 16 mei
Consumentenorganisaties dienen klacht in tegen Temu
18 Europese consumentenorganisaties hebben een klacht ingediend bij hun nationale toezichthouders tegen de Chinese webwinkel Temu. Volgens de consumentenbonden houdt Temu cruciale informatie achter en gebruikt het platform dark patterns om consumenten te beïnvloeden. - 7 mrt.
Nieuwe regels moeten online platforms veiliger maken
Onlineplatforms moeten beter omgaan met jouw meldingen over illegale zaken op het platform. Zij moeten vanaf nu voldoen aan de Digital Services Act (DSA). - 22 feb.
Webwinkels zonder achteraf betalen
Koop je iets online, dan moet je de optie krijgen om minstens de helft van het aankoopbedrag pas bij levering te betalen. Toch blijkt dat achteraf betalen bij een kwart van de onderzochte webwinkels niet mogelijk is.