icon-menu logo_footer preds symbol-afrader symbol-bestekoop symbol-besteuittest

Betaal niet voor dubieuze factuur van Activa Finance

Nieuws
|
De Consumentenbond waarschuwt opnieuw voor een dubieus ‘incassobureau’. Ditmaal gaat het om Activa Finance dat onduidelijke rekeningen probeert te incasseren. De Consumentenbond adviseert om niet te betalen. 
gerard spierenburg

Gerard Spierenburg   WoordvoerderGepubliceerd op:1 oktober 2018

dubieuze incasso

Consumenten klagen bij de Consumentenbond dat ze door Activa Finance onder druk worden gezet om ruim €200 te betalen voor een vakantieproduct van Pronea. Klagers melden dat Activa Finance ze belt in verband met een waardebon die ze enkele maanden tot een jaar eerder telefonisch aangeboden hebben gekregen. Het zou gaan om een bon van €90 voor een weekendje weg inclusief diner. Omdat er niet binnen 14 dagen geannuleerd zou zijn, eist Activa Finance betaling van een bedrag dat inmiddels door bijkomende incassokosten zou zijn opgelopen tot €223,65. Het bedrijf dreigt deurwaarders in te schakelen als consumenten niet betalen. 

Knip- en plakwerk

Op de website van Pronea, waar Activa Finance voor incasseert, kan niets geboekt worden. Delen van de site zijn letterlijk van andere websites gekopieerd. Activa Finance heeft dezelfde eigenaar als Direct Solutions. De Consumentenbond waarschuwde eind 2017 al voor Direct Solutions omdat het consumenten benaderde met incasso’s voor ongeldige kortingsabonnementen van Shoppendoejezo.

Veranderingen in incassomarkt

De Consumentenbond krijgt geregeld klachten over bedrijfjes die proberen consumenten door misleiding en angst voor oplopende incassokosten geld af te troggelen. Het is daarom zaak kritisch te zijn op onduidelijke vorderingen en die niet zomaar te betalen. De Consumentenbond dringt verder aan op veranderingen in de incassomarkt om dit soort praktijken uit te bannen. 

Lees ook:

Nieuw & interessant

  • Pakket achterlaten bij deur v2
    Test | 5 jul.

    Test problemen bij pakketbezorging

    Tijdens de coronaperiode kregen we veel klachten over pakketbezorging. Zijn er inmiddels minder problemen? We vroegen het aan ruim 20.000 panelleden en analyseerden de klachten.
  • Temu gebruikt unfaire praktijken
    Nieuws | 16 mei

    Consumentenorganisaties dienen klacht in tegen Temu

    18 Europese consumentenorganisaties hebben een klacht ingediend bij hun nationale toezichthouders tegen de Chinese webwinkel Temu. Volgens de consumentenbonden houdt Temu cruciale informatie achter en gebruikt het platform dark patterns om consumenten te beïnvloeden.
  • online platforms veiliger maken
    7 mrt.

    Nieuwe regels moeten online platforms veiliger maken

    Onlineplatforms moeten beter omgaan met jouw meldingen over illegale zaken op het platform. Zij moeten vanaf nu voldoen aan de Digital Services Act (DSA).
  • Achteraf-betalen-via-klarna-en-riverty
    22 feb.

    Webwinkels zonder achteraf betalen

    Koop je iets online, dan moet je de optie krijgen om minstens de helft van het aankoopbedrag pas bij levering te betalen. Toch blijkt dat achteraf betalen bij een kwart van de onderzochte webwinkels niet mogelijk is.