Prijspeiling Amazon.nl en Bol.com
Evelien Mansens Expert online kopenGepubliceerd op:18 juni 2020
Wat opvalt in de test prijzen Amazon.nl en Bol.com
- 1Er zijn prijsverschillen
De twee webgiganten verschillen in prijs, maar dat geldt niet voor iedere productcategorie. Zo zijn de prijzen van stofzuigers, keukenmachines, staafmixers en blenders bij beide webwinkels (op enkele uitzonderingen na) vrijwel gelijk.
- 2Het assortiment is niet even groot
Het assortiment van Amazon.nl is nog niet zo uitgebreid als dat van Bol.com of het Duitse zusje Amazon.de. Dit zal toenemen naarmate meer webwinkels via het platform gaan verkopen. Bij Amazon.nl is navigeren door het aanbod nog een hele uitdaging. De zoekfunctie werkt nog niet vlekkeloos en nog niet alles is vertaald.
- 3Er gelden andere bezorg- en retourvoorwaarden
De bezorg- en retourvoorwaarden van Amazon.nl en Bol.com verschillen op een aantal punten. Bij beide winkels is bezorging gratis voor bestellingen vanaf €20. Bestel je minder, dan betaal je bij Amazon.nl €2,49 en bij Bol.com €2,99. Bij Bol.com hebben de externe verkopers de bezorgkosten in de prijs opgenomen, bij Amazon.nl bepalen de externe verkopers zelf de hoogte.
Wat hebben we getest?
We hebben de prijzen gepeild van producten die zowel op Amazon.nl als Bol.com verkrijgbaar zijn. Er zijn ruim 500 producten van 12 populaire productgroepen vergeleken, van stofzuigers tot speelgoed. Sommige producten zijn slecht te vergelijken of niet op beide platforms even goed verkrijgbaar, zoals televisies, laptops, wasmachines en kleding. Deze zijn niet in het onderzoek meegenomen.
We hebben van beide verkoopplatforms de bezorg- en retourvoorwaarden bekeken. Ook hebben we met behulp van onze Privacymeter gecheckt hoe beide webwinkels met klantgegevens omgaan.
Conclusie
Amazon.nl wint het van Bol.com op prijs. Maar Amazon.nl is niet altijd goedkoper en het verschilt
per productcategorie. Voor elektronica is Amazon.nl in 44% van de gevallen goedkoper.
Benieuwd naar de testresultaten?
Word lid en krijg direct toegang tot alle testresultaten van onze experts.
Nieuw & interessant
- Test | 5 jul.
Test problemen bij pakketbezorging
Tijdens de coronaperiode kregen we veel klachten over pakketbezorging. Zijn er inmiddels minder problemen? We vroegen het aan ruim 20.000 panelleden en analyseerden de klachten. - Nieuws | 16 mei
Consumentenorganisaties dienen klacht in tegen Temu
18 Europese consumentenorganisaties hebben een klacht ingediend bij hun nationale toezichthouders tegen de Chinese webwinkel Temu. Volgens de consumentenbonden houdt Temu cruciale informatie achter en gebruikt het platform dark patterns om consumenten te beïnvloeden. - 7 mrt.
Nieuwe regels moeten online platforms veiliger maken
Onlineplatforms moeten beter omgaan met jouw meldingen over illegale zaken op het platform. Zij moeten vanaf nu voldoen aan de Digital Services Act (DSA). - 22 feb.
Webwinkels zonder achteraf betalen
Koop je iets online, dan moet je de optie krijgen om minstens de helft van het aankoopbedrag pas bij levering te betalen. Toch blijkt dat achteraf betalen bij een kwart van de onderzochte webwinkels niet mogelijk is.