Hypotheekaanvraag: checklist documenten
Barbara van der Est Expert hypothekenBijgewerkt op:13 november 2024
Als de hypotheek niet op tijd rondkomt, loop je risico op een boete. Zorg er dus voor dat je alle documenten die nodig zijn op tijd verzamelt.
Taxatie van je huis
Besluit je definitief het huis te kopen, laat dan zo snel mogelijk je huis taxeren.
Goedkoop: de hybride taxatie op afstand
Bij een hybride taxatie wordt de waarde van je woning bepaald op basis van online data. Een taxateur controleert achter zijn bureau (desktop) deze waarde. Bijna alle hybride taxaties worden uitgevoerd door Calcasa. Hun product heet 'Desktop Taxatie' en kost €95. De hypotheek mag dan meestal niet hoger zijn dan 90% van de marktwaarde van de woning. Bekijk op de site van Calcasa welke geldverstrekkers een desktoptaxatie accepteren.
Taxatie op locatie
De taxateur bezoekt dan de woning om de waarde vast te stellen. Bij de taxatie op locatie worden alle kenmerken van je huis meegenomen. Het duurt gemiddeld een week voor je het rapport ontvangt. Zo'n uitgebreide taxatie kost tussen de €600 en €800. De meeste geldverstrekkers eisen dat het taxatierapport wordt opgesteld door een erkende taxateur. Dat geldt in ieder geval voor een hypotheek met Nationale Hypotheek Garantie (NHG).
Documenten bij hypotheekaanvraag
Informeer bij de hypotheekverstrekker of adviseur welke documenten je nog meer nodig hebt.
Denk hierbij aan:
- Voorlopig koopcontract bij een bestaande woning. Of de koop/aanneemovereenkomst bij een nieuwbouwwoning.
- Een opgave van de geschatte kosten als je van plan bent om te verbouwen of te verduurzamen. Of een opgave van het meerwerk als je een nieuwbouwwoning koopt.
- Een kopie van je paspoort en eventueel dat van je partner.
- Werkgeversverklaring. Vaak niet ouder dan 3 maanden.
- Loonstrook(jes).
- Jaaropgaven.
- Voor ondernemers: de jaarcijfers van de laatste 3 kalenderjaren.
- Actuele afschriften van bank- en spaarrekeningen.
- Uitdraai(en) van mijnpensioenoverzicht.nl.
- Een overzicht van je schulden.
- Een opgave van je lopende studieschuld bij de Dienst Uitvoering Onderwijs (DUO).
Zzp'ers en flexwerkers
Ben je een zzp'er of flexwerker? Toon dan je inkomen aan met jaarcijfers en een perspectiefverklaring.
Aandachtspunten bij aanvraag hypotheek
Vraag goed na hoe je de documenten moet aanleveren. Bijvoorbeeld in kleur of handgeschreven. En hoe lang bijvoorbeeld de werkgeversverklaring geldig blijft. Dit verschilt per bank. Scan alle documenten en sla ze op in een map op je computer. Zo kun je de documenten makkelijk terugvinden en versturen.
Gebruik onze checklisten
Je kunt onze checklisten gratis downloaden.
- Ben je je op dit moment aan het oriënteren op een huis of appartement? Bekijk onze checklist Huis bezichtigen.
- Kan je tips gebruiken voor een openingsbod? Bekijk onze checklist Bieden op een huis.
- Heb je al een bod uitgebracht en word je de eigenaar van een huis? Bekijk onze checklist Huis gekocht.