Stappenplan snel je hypotheek regelen
Ellen Kloor Expert hypothekenBijgewerkt op:20 november 2024
De route naar een nieuw koophuis verloopt meestal langs een aantal stappen. Wij zetten ze voor je op een rij.
Stap 1: hoeveel hypotheek kun je krijgen?
Hoeveel je kunt lenen hangt van een aantal factoren af.
Stap 2: wie en wat heb je nodig?
Stap 3: regel de papieren
Het niet of niet op tijd aanleveren van de benodigde documenten is een belangrijke oorzaak waardoor hypotheekaanvragen vertraging oplopen. Het is de enige factor waar je zelf invloed op hebt. Begin dus op tijd en handel zorgvuldig.
-
Informeer: vraag de hypotheekadviseur om een lijst van documenten die je nodig hebt en instructies voor het aanleveren. Moet het in kleur of handgeschreven? Wat is de geldigheidsduur?
- Verzamel: vraag je adviseur of hij gebruikmaakt van een verzamelapp, bijvoorbeeld Ockto. Maak ook kopieën van je paspoort en verzamel documenten zoals taxatierapport, koopakte, werkgeversverklaring, loonstrook en jaaropgaaf.
- Digitaliseer: scan alle documenten, zodat je ze makkelijk kunt versturen. Zet in de documentnaam de datum tot wanneer ze geldig zijn. Zo mag een werkgeversverklaring vaak niet ouder zijn dan 3 maanden en een taxatierapport niet ouder dan 6 maanden.
Behandeling hypotheekaanvraag
Een hypotheekaanvraag duurt gemiddeld 2 maanden. Dus vanaf het moment dat je de hypotheek aanvraagt, tot de akte passeert bij de notaris.
Begin op tijd
Kopers kunnen door een trage hypotheekbehandeling in de problemen komen doordat in het koopcontract een boeteclausule is opgenomen. Heeft de bank de hypotheek niet op tijd rond, dan kan de verkoper de overeenkomst ontbinden en een boete eisen. Begin dus op tijd.