Eenmalig aftrekbare kosten bij aankoop nieuw huis
Carola van Dorp Expert belastingaangifteBijgewerkt op:18 juni 2024
Vanaf 1 maart 2025 staat in Mijn Belastingdienst de aangifte inkomstenbelasting over 2024 voor je klaar.
Over het jaar waarin je een nieuw huis hebt gekocht, kun je kosten aftrekken van je inkomen. Het gaat dan om kosten die je hebt gemaakt om de geldlening te krijgen. Je vult deze in de aangifte inkomstenbelasting in bij ‘Hypotheken en andere schulden’, onder ‘Financieringskosten’.
Aftrekbare kosten eigen woning
Let op: de aftrekbare kosten staan niet vooraf ingevuld in je aangifte. Meestal staan ze wel apart vermeld op de rekening van je notaris en hypotheekadviseur, maar er zijn soms nog extra kosten die je ook kunt aftrekken.
We zetten de eenmalig aftrekbare kosten voor je op een rij:
- De kosten van de leenovereenkomst (bij een hypotheek: de kosten van de hypotheekakte bij de notaris en de inschrijving daarvan in het kadaster, inclusief btw).
- De kosten van taxatie van de woning (het taxatierapport), als die taxatie verplicht is om een geldlening te krijgen.
- De kosten van een hypotheekadvies (advieskosten en ook hypotheekbemiddelingskosten)
- Kosten voor het aanvragen van een Nationale Hypotheek Garantie (NHG).
Benieuwd naar dit artikel?
Word lid van Geld & Recht. Voor €7,75 per maand krijg je toegang tot financiële artikelen én juridisch advies.