Regels voor veilig bankieren
Ingrid Zuurmond Expert betaalrekeningenBijgewerkt op:14 november 2024
Uniforme veiligheidsregels
Bankklanten die zich aan de 5 veiligheidsregels houden, lopen géén risico meer op te draaien voor schade bij fraude. Deze regels voor veilig betalen, internetbankieren en mobiel bankieren zijn voor alle banken hetzelfde.
De 5 veiligheidsregels:
- Houd je beveiligingscodes geheim.
- Zorg ervoor dat je bankpas nooit door een ander gebruikt wordt.
- Zorg voor een goede beveiliging van de apparatuur die je gebruikt voor je bankzaken.
- Controleer je bankrekening.
- Meld incidenten direct aan de bank en volg aanwijzingen van de bank op.
Andere maatregelen
Je kunt daarnaast nog andere maatregelen nemen om de kans op fraude te verkleinen. Denk bijvoorbeeld aan het verlagen van je overboekingslimiet.
Grof nalatig of niet?
Heb je je niet aan de 5 regels gehouden? Dan ben je niet meteen schuldig. De bank kijkt dan eerst naar de omstandigheden en bepaalt per individueel geval of er sprake is van grove nalatigheid. Een verbetering dus, want vóór de komst van de uniforme veiligheidsvoorschriften was iedereen die zich niet aan de voorwaarden en voorschriften hield, grof nalatig.
Let op: Sommige nieuwere fraude vormen van oplichting, zoals bankspoofing vallen op dit moment buiten deze veiligheidsregels. Dit komt omdat de slachtoffers zelf geld overboeken, ook wel niet-bancaire fraude genoemd.
We vinden dat het voor consumenten bijna onmogelijk is om deze doortrapte fraude te doorzien. We willen dat banken de onzekerheid bij gedupeerden wegnemen met heldere en ruimhartige vergoedingsregels.
Toch slachtoffer van bankfraude?
Bel in ieder geval altiijd al eerst je bank en doe altijd aangifte bij de politie.
Geeft de bank aan dat de schade niet vergoed wordt? Laat je niet te snel beschuldigen van grof nalatig gedrag. Beschrijf hoe je de veiligheidsvoorschriften hebt nageleefd of maak aannemelijk waarom je je niet aan de veiligheidsvoorschriften hebt kunnen houden. Claim hierna een schadevergoeding bij de bank. Geef zoveel mogelijk inzicht in de situatie. Op welke wijze hebben criminelen bijvoorbeeld je pincode en pinpas gestolen? Kan je bank grove nalatigheid niet bewijzen? Dan moet de schade volledig worden vergoed.
Kom je er niet uit? Dien dan schriftelijk een klacht in bij je bank via de Interne Klachtenprocedure (IKP). Vervolgens kun je terecht bij de Financiële Ombudsman of de geschillencommissie van het Klachteninstituut Financiële Dienstverlening (Kifid). Je kunt ook de eventuele rechtsbijstandsverzekeraar inschakelen of andere juridische hulp.
Let op: met klachten die al door een ander klachtenloket of de rechter zijn behandeld, kun je niet meer bij het Kifid terecht.
Bank moet gegevens oplichter verstrekken
Ben je slachtoffer van bijvoorbeeld een nepwebwinkel, Whatsappfraude of bank spoofing? Dan kun je sinds februari 2021 onder bepaalde voorwaarden ook de NAW-gegevens (naam, adres en woonplaats) van de oplichter krijgen.
Nieuwste artikelen
- Artikel|Review: gratis rekening Revolut