Reisprijzen
Aanbieders van vakanties, vliegtickets en hotelkamers adverteren regelmatig met onvolledige prijzen en lokkertjes. Dat zijn reizen die helemaal niet te boeken zijn voor de prijs in de aanbieding. Daarmee misleiden ze reizigers en dat mag niet.
Wij willen eerlijke en kloppende reisaanbiedingen. Tijd voor actie.
Wat is er mis?
Veel reisaanbiedingen lijken aantrekkelijker dan ze echt zijn. Als je wilt boeken, stijgt de prijs. Of blijkt de reis uitverkocht of zonder die transfer te zijn. Dat mag allemaal niet. Want een vakantie, vlucht, hotelkamer of anders reisonderdeel moet je kunnen boeken voor de prijs in de advertentie.
Onze eisen
Elke vakantie en reisdienst moet te boeken zijn voor de omschrijving en prijs in de aanbieding. En optionele extra’s, zoals verzekeringen, mogen niet standaard al aangevinkt zijn.
Wat gaan we doen?
Als sinds 2012 maken we ons hard voor eerlijke reisprijzen. Dat doen we door onderzoek te doen en reisaanbieders aan te spreken. Ook dienen we klachten in bij de Reclame Code Commissie en toezichthouders. En als het nodig is, gaan we naar de rechter.
En met succes. Vliegticketverkopers en bungalowparken zijn gestopt met het vooraf aanvinken van optionele extra’s, zoals verzekeringen. En reisaanbieders stoppen verplichte kosten, zoals belastingen en boekingskosten nu in de prijs.
Wat kun jij doen?
Maar we zijn er nog niet. En jij kunt ons helpen. Maak een melding op ons Meldpunt Eerlijk als je reisaanbieders tegenkomt die nog de fout in gaan.
Tijdlijn
28 oktober 2024Grote hotelketens beloven all-in prijzen
Een overnachting in een hotel moet te boeken zijn voor de prijs die je als eerste ziet. Aan die regel houden veel hotelketens in Nederland zich niet. Ze zadelen je soms op met tientallen euro’s aan extra kosten. Na overleg met de Consumentenbond beloven Bastion Hotels, Best Western Hotels, IHG Hotels, Marriott, NH Hotels en Van der Valk beterschap.
20 augustus 2024Reisaanbiedingen bijna kloppend, soms nog lokkertjes
De meeste grote reisaanbieders adverteren nu met reizen die ook écht te boeken zijn voor de aanbiedingsprijs. We voerden daar gesprekken over met meerdere reisaanbieders. Maar bij enkele aanbieders is het nog oppassen voor lokkertjes. Daarover hebben we klachten ingediend bij de Reclame Code Commissie.
2 juli 2024ACM legt dwangsommen op
Toezichthouder ACM legt 3 reisaanbieders een last onder dwangsom op. Dat is een boete die ze moeten betalen als ze doorgaan met het overtreden van de regels. Deze aanbieders adverteren namelijk met reisprijzen die tijdens het boeken flink veranderen. En dat mag niet.
3 juni 2024KLM verstopt verplichte boekingskosten
KLM verstopt de verplichte boekingskosten van €10. Ondanks een fikse boete van toezichthouder ACM en een uitspraak van de bestuursrechter. Die kosten komen pas aan het einde van het boekingsproces uit het niets en dat mag niet. We verzoeken KLM om dit per direct recht te zetten.
28 mei 2024Onderzoek naar manipulatie door Booking.com en Agoda
Als je online een hotelkamer boekt, dan ontkom je moeilijk aan de beïnvloedings- en verleidingstrucs van boekingssites. Vooral Booking doet veel meer dan is toegestaan om je over te halen.
Lees het volledige artikel uit de Consumentengids (alleen voor leden).
Goeie actie? Word lid
Eerlijk is eerlijk, de Consumentenbond is nergens zonder zijn leden. Hoe meer steun hoe meer wij kunnen strijden voor een eerlijke en veilige markt. Steun ons ook. Je bent al lid voor €3,25 per maand.