icon-menu logo_footer preds symbol-afrader symbol-bestekoop symbol-besteuittest

Reisaanbiedingen bijna kloppend, soms nog lokkertjes

Nieuws
|
De meeste grote reisaanbieders adverteren nu met reizen die ook écht te boeken zijn voor de aanbiedingsprijs. De Consumentenbond voerde daar gesprekken over met meerdere reisaanbieders. Maar bij enkele aanbieders is het nog oppassen voor lokkertjes.
babs van der staak

Babs van der Staak   WoordvoerderGepubliceerd op:20 augustus 2024

Misleidende reisaanbiedingen 2023

De Consumentenbond onderzocht in 2023 en 2024 de aanbiedingen van 10 grote reisaanbieders. Bij het laatste onderzoek bleek twee derde van de gecontroleerde aanbiedingen niet te kloppen. Vaak kwamen er nog onvermijdbare kosten bij. Of reizen bleken uitverkocht. Ook golden de gunstigste prijzen meestal alleen bij vertrek vanuit het buitenland, zonder dat dat erbij stond.

Veel verbeterd

Het merendeel van de reisaanbieders doet het nu een stuk beter. Zo vermelden ze het bij de aanbiedingsprijs als die alleen geldt bij vertrek vanaf een buitenlands vliegveld. KLM Holidays, Transavia Holidays en TUI nemen verplichte boekingskosten nu in de prijs op. Expedia stopte met adverteren voor Vakantiedeals waarvan de prijs nooit klopte. En The Travel Club adverteert online helemaal niet meer met prijzen.

Cruiseprijzen nu ook all-in

TUI adverteerde eerder met cruises waarbij de eindprijs steeg met honderden en soms zelfs duizenden euro’s. Ook zaten verplichte fooien nog niet in de prijs, terwijl dat volgens de regels wel moet. Inmiddels heeft ook TUI haar website aangepast.

Adverteren met uitverkochte reizen

Uit een steekproef blijkt dat bij D-reizen en Prijsvrij de aanbiedingsprijs nog steeds vrijwel nooit klopt. De Consumentenbond controleerde bij deze aanbieders samen 30 willekeurige aanbiedingen. Bij 27 daarvan viel de prijs hoger of lager uit, 2 aanbiedingen waren uitverkocht. Na de 1e meting bekeek de Consumentenbond dezelfde aanbiedingen binnen 25 uur nog 4 keer. Een groot deel van de uitverkochte reizen en niet kloppende aanbiedingen bleek gewoon nog op de sites te staan.

Nog steeds lokkertjes

Sandra Molenaar, directeur Consumentenbond: ‘Het is heel goed dat de meeste reisaanbieders hun leven gebeterd hebben. Consumenten hebben recht op eerlijke aanbiedingen. Tegelijkertijd is het jammer dat nog steeds niet alle reisaanbieders hun zaakjes op orde hebben. Daarover hebben we klachten ingediend bij de Reclame Code Commissie (RCC) en een melding gedaan bij de Autoriteit Consument & Markt (ACM).’

Prijzen veranderen tijdens boeken

Ten slotte verandert de aanbiedingsprijs bij een handvol aanbieders nog steeds tijdens het boeken. Molenaar: ‘Dat blijft een hardnekkig probleem. Ook al heeft de RCC ons vorig jaar op dit punt meermaals gelijk gegeven in procedures. Gelukkig heeft de ACM hiervoor onlangs dwangsommen opgelegd aan 3 aanbieders.’ 

Op het Meldpunt Eerlijk kunnen consumenten melding maken van niet kloppende reisaanbiedingen. De Consumentenbond kan daarmee monitoren of aanbieders zich aan de regels (blijven) houden.