Wegwijzer bij klachten over de zorg
Bijgewerkt op:3 juni 2024
Klachtenregeling zorgaanbieders
De Wet kwaliteit, klachten en geschillen in de zorg (Wkkgz) regelt op welke manier zorgaanbieders hun klachtenregeling moeten vormgeven.
- De eerste stap bij een klacht in de zorg is in gesprek gaan met de zorgverlener zelf.
- Soms levert het gesprek met de zorgverlener niet het gewenste resultaat op. Je kunt in dat geval naar de klachtenfunctionaris van de zorgaanbieder gaan.
- Kom je er met de zorgaanbieder zelf én met de klachtenfunctionaris niet uit? Dan kun je je klacht voorleggen aan een onafhankelijke geschilleninstantie. Die doet een bindende uitspraak.
Mogelijkheden om klacht in te dienen
In onderstaand schema vind je de verschillende mogelijkheden als je een klacht wilt indienen. Afhankelijk van welk doel je wil bereiken. Sommige opties heb je altijd omdat de wet die voorschrijft. Zoals de klachtenfunctionaris of de geschillencommissie. Andere opties zul je niet overal vinden. Jouw zorgaanbieder kan je meer vertellen over de klachtenregeling die voor hem of haar geldt.
Een belangrijk advies voordat je het schema bekijkt: heb je zeer ernstige (lichamelijke) schade opgelopen? En is het nemen van juridische stappen zeer waarschijnlijk? Overweeg dan om direct in contact te komen met een gespecialiseerde (letselschade)advocaat, voordat je zelf (binnen de zorginstelling) stappen gaat zetten.
Klik op de afbeelding voor een vergrote versie.
Landelijk Meldpunt Zorg
Het Landelijk Meldpunt Zorg is onderdeel van de Inspectie Gezondheidszorg en Jeugd (IGJ). Het meldpunt heeft een interactieve klachtenwijzer voor klachten in de zorg ontwikkeld. Je beantwoordt een paar vragen en dan vertelt de klachtenwijzer waar je met jouw type klacht het beste heen kunt.
Lees ook:
- Klacht over je huisarts
- Klacht over het ziekenhuis
- Klacht over een verpleeghuis
- Klacht over een apotheek
- Klacht over een zorginstelling
- Klacht over je zorgverzekeraar
- Erkende geschilleninstanties in de zorg (CIBG)
Diensten van de Consumentenbond
Wij bieden verschillende juridische diensten aan voor hulp bij bijna alle consumentenproblemen. Bij klachten over een zorgaanbieders kan de benodigde hulp net anders zijn. Neem daarom contact op met onze juridisch experts voor advies.
We begeleiden je naar een oplossing
Heb je een probleem met een bedrijf? Er zijn 3 manieren om tot een oplossing te komen. We helpen je stap voor stap.