Bijgewerkt op:17 juli 2025
Als patiënt heb je verschillende rechten bij de huisarts, waaronder:
Informatie om een goede en geïnformeerde keuze te maken.
Privacy en het verlenen van toestemming om gegevens te verwerken.
Een bewijs dat jij toestemming hebt gegeven om jouw gegevens te verwerken.
Het gemakkelijk kunnen intrekken van deze toestemming als je dat wilt.
Inzage in je medisch dossier.
'Vergeten te worden', oftewel om je gegevens te laten verwijderen. De huisarts moet dit dan doorgeven aan derden die deze gegevens hebben ontvangen.
Het indienen van een klacht.
Bekijk in dit overzicht de belangrijkste bepalingen van de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG). De AVG versterkt privacyrechten en zorgt voor diverse verplichtingen voor organisaties bij het verwerken van persoonsgegevens.
Bespreek een klacht eerst met je huisarts. Kom je er samen niet uit leg de klacht dan voor aan de klachtenfunctionaris.
Levert dat geen resultaat op, dan kun je je klacht indienen bij de Geschillencommissie Huisartsenzorg, die valt onder de Stichting Klachten en Geschillen Eerstelijnszorg (SKGE) of bij de Geschilleninstantie DOKh.
Voor huisartsen geldt een wettelijk tuchtrecht. Als je meent dat je arts in gebreke is gebleven, kun je je klacht ook indienen bij het Regionaal Tuchtcollege voor de Gezondheidszorg. Je kunt vervolgens nog in beroep bij het Centraal Tuchtcollege voor de Gezondheidszorg.
Wij bieden verschillende juridische diensten aan voor hulp bij bijna alle consumentenproblemen. Bij klachten over een huisarts kan de benodigde hulp net anders zijn. Neem daarom contact op met onze juridisch experts voor advies.
Heb je een probleem met een bedrijf? Er zijn 3 manieren om tot een oplossing te komen. We helpen je stap voor stap.