Schadevergoeding claimen bij een zorginstelling
Bijgewerkt op:3 juni 2024
Hoe dien ik een schadeclaim in?
- Maak je claim eerst schriftelijk kenbaar aan de zorginstelling.
- Kom je er samen niet uit? Leg de klacht dan voor aan de klachtenfunctionaris van je zorginstelling. Deze bemiddelt en is gratis.
- Levert de bemiddeling naar jouw idee onvoldoende resultaat op? Dan kun je je klacht indienen bij de geschilleninstantie waarbij je zorgverlener is aangesloten. Let daarbij op de termijnen. Deze vind je in de brochure van de betreffende geschilleninstantie. Geschilleninstanties behandelen klachten tot in ieder geval €25.000. Als je schadeclaim hoger is, kun je naar de rechter stappen.
Welke geschillencommissies in de zorg bestaan er?
Er zijn meerdere zorggerelateerde geschillencommissies. Onder de Geschillencommissie Zorg vallen verschillende zorgcommissies waar je met een klacht heen kunt:
- De Geschillencommissie Ambulancezorg
- De Geschillencommissie Complementaire Behandelvormen
- De Geschillencommissie Defensie Geneeskundige Zorg
- De Geschillencommissie Geestelijke Gezondheidszorg
- De Geschillencommissie Gehandicaptenzorg
- De Geschillencommissie Optiek
- De Geschillencommissie Osteopathie
- De Geschillencommissie Psychische en Pedagogische Zorg
- De Geschillencommissie Publieke Gezondheid
- De Geschillencommissie Uiterlijke Verzorging
- De Geschillencommissie Verpleging Verzorging en Geboortezorg
- De Geschillencommissie Vrijgevestigde GGZ Praktijken
- De Geschillencommissie Zelfstandige Klinieken
- De Geschillencommissie Ziekenhuizen
- De Geschillencommissie Zorg Algemeen
Bekijk op de website van het CIBG het volledige overzicht van erkende geschilleninstanties in de zorg.
Tips
- Vind de juiste ingang voor je zorgklachten via onze wegwijzer voor zorgklachten.
- Gebruik de tool Klachtenwijzer van de Inspectie Gezondheidszorg en Jeugd (IGJ) om te kijken welke oplossingen er zijn voor jouw klacht.
Lees verder
- Voorbeeldbrief klacht zorginstelling of zorgverlener
- Klacht zorginstelling: wat zijn je rechten?
- Klacht ziekenhuis: wat zijn je rechten?
- Klacht verpleeghuis: wat zijn je rechten?
Diensten van de Consumentenbond
Wij bieden verschillende juridische diensten aan voor hulp bij bijna alle consumentenproblemen. Bij klachten over een zorginstelling kan de benodigde hulp net anders zijn. Neem daarom contact op met onze juridisch experts voor advies.
We begeleiden je naar een oplossing
Heb je een probleem met een bedrijf? Er zijn 3 manieren om tot een oplossing te komen. We helpen je stap voor stap.