Ook Kamer wil meer transparantie op stroommarkt
Joyce Donat WoordvoerderGepubliceerd op:9 december 2020
Bij veel leveranciers is er een groot verschil tussen de stroom die zij leveren aan klanten en de stroom die ze inkopen op de stroommarkt. Dat blijkt uit onderzoek van de Consumentenbond naar de duurzaamheid van stroomleveranciers.
De ingekochte elektriciteit is voornamelijk grijs en 'vergroenen' stroomleveranciers met los bijgekochte certificaten, zogenaamde Garanties van Oorsprong (GvO's). Deze vorm van inkoop draagt nauwelijks bij aan toename van duurzame energieopwekking in Nederland. Maar leveranciers lijken zo wél heel duurzaam, omdat op hun stroometiket dan ‘groene stroom’ staat.
Weloverwogen keuze
De opstellers van de Stroomranking riepen de politiek op om de energieleveranciers te verplichten tot meer transparantie. Energieleveranciers zijn namelijk wel verplicht hun klanten te informeren over de herkomst van de geleverde elektriciteit, maar niet over de herkomst van de ingekochte stroom. Als daar dezelfde verplichting voor geldt, kunnen consumenten pas echt weloverwogen een keuze maken voor een bepaalde leverancier.
Motie
Naar aanleiding van het onderzoek van de Consumentenbond, Natuur & Milieu en WISE, dienen Tweede Kamerleden Matthijs Sienot (D66) en Carla Dik-Faber (CU) een motie in, waarin ze oproepen tot meer transparantie. De regering moet nu onderzoeken hoe het GvO-systeem te verbeteren is. Zo kunnen consumenten als ze groene stroom kopen ook echt bijdragen aan een duurzamer stroomaanbod.
Lees ook:
Meer nieuws
Nieuws|12 november 2024
Consumentenbond komt met alternatief voor salderingsregelingNieuws|18 oktober 2024
Bereikbaarheid blijft pijnpunt bij energiebedrijvenNieuws|17 september 2024
Consumenten haken door kabinetsplannen af van zonne-energie