Netbeheerder: transport van energie
Erik Snitselaar Expert energieBijgewerkt op:11 november 2024
Verschil netbeheerder en leverancier
De partij waarmee je als consument het vaakst te maken hebt, is de energieleverancier:
- Met de energieleverancier sluit je een contract af voor de levering van stroom en gas.
- De leverancier handelt alles administratief af en stuurt je de jaarrekening.
- Via de leverancier betaal je de kosten voor de netbeheerder.
Dit doet de netbeheerder:
- Zorgt dat je thuis stroom en gas hebt.
- Is verantwoordelijk voor de aanleg van de leidingen, het transport van stroom en gas en de meter.
- Registreert alle aansluitingen.
- Kun je niet kiezen. De netbeheerder is gekoppeld aan de regio waar je woont.
- Netbeheerders zijn geen commerciële bedrijven, zoals energieleveranciers dat wel zijn.
Dit regel je met de netbeheerder
Bij stroomstoringen en zaken over je aansluiting of energiemeter, moet je bij de netbeheerder zijn. Voor alle andere zaken heb je te maken met de energieleverancier.
EAN-code en jouw netbeheerder
Het Centraal Aansluitingenregister
Deze unieke EAN-codes staan ook op je energierekening. Ze worden gebruikt in het Centraal Aansluitingenregister. Dit is een database met informatie over alle Nederlandse aansluitingen van gas en elektriciteit. Netbeheerders en energieleveranciers voorkomen hiermee dat je bijvoorbeeld per ongeluk 2 energiecontracten tegelijk hebt.
Storingen
Op de website van je netbeheerder kun je eventuele storingen in jouw buurt zien.
Er zijn 6 regionale netbeheerders. Hieronder de websites van de netbeheerders:
Stroomstoring
Bij een stroomstoring van meer dan 4 uur heb je recht op een vergoeding. Op de website van de netbeheerder staan de storingen vermeld. De hoogte van de vergoeding hangt af van je aansluiting en hoelang je storing had. Bij een 'standaard' aansluiting van maximaal 3x25 ampère geldt:
Storing | Vergoeding |
korter dan 4 uur | €0 |
4 tot 8 uur | €35 |
langer dan 8 uur | €20 extra voor elke 4 uur daarna zonder stroom. |
Heb je een grotere aansluiting? Informeer dan bij je netbeheerder naar de vergoedingen of bekijk de informatie op de website van de ACM (Autoriteit Consument & Markt). De netbeheerder betaalt de vergoeding automatisch uit binnen 6 maanden.
Ontvang je geen vergoeding? Maak gebruik van onze voorbeeldbrief 'Verzoek tot compensatie na stroomstoring' (exclusief bij het lidmaatschap Geld & Recht of Volledig & Vertrouwd).
Schade door stroomstoring
Heb je schade door een stroomstoring en komt dit door de netbeheerder? Kijk dan in de algemene voorwaarden. Hierin staat waarvoor zij aansprakelijk zijn.
De netbeheerder is verantwoordelijk voor schade die is ontstaan door een spanningspiek bij het hervatten van de stroomlevering. De hoofdregel is dat elektrische apparaten bestand moeten zijn tegen normale spanningswisselingen.
Stel de netbeheerder aansprakelijk voor de schade. De bewijslast voor deze hoge spanningspiek ligt bij jou.
Klacht over de netbeheerder?
Kom je er met de netbeheerder niet uit? Bijvoorbeeld over het plaatsen, vervangen of doormeten van je energiemeter, of (het intrekken van) de toestemming voor derden om jouw gegevens in te zien. Dan heb je meerdere opties:
- Stap naar de Geschillencommissie Energie met klachten over zowel je energieleverancier als je netbeheerder.
- Dien een klacht over je netbeheerder in bij de ACM (Autoriteit Consument & Markt). Lees eerst de toelichting op Consuwijzer.nl.
- Ga naar de rechtbank met je klacht. Dit duurt lang en is duur. Doe dit alleen als een klacht bij de Geschillencommissie of de ACM niets oplevert.
Een leverancier kun je wél kiezen
In onze Energievergelijker vergelijk je makkelijk energieleveranciers en kun je direct overstappen. Wil je zelf zo min mogelijk regelen? Stap dan over via het Energiecollectief. Wel zo makkelijk en 100% groene stroom.