icon-menu logo_footer preds symbol-afrader symbol-bestekoop symbol-besteuittest

Internetbankieren

Internetbankieren verschilt van bank tot bank. Bij de ene bank kun je alerts instellen en een digitaal huishoudboekje bijhouden. Bij andere banken niet. Je kunt ook niet bij elke bank even lang je oude rekeningoverzichten inzien. 
ingrid zuurmond 2

Ingrid Zuurmond   Expert betaalrekeningenBijgewerkt op:19 augustus 2024

Artikel_internetbankierenvanbanktotbank

Internetbankieren versus mobiel bankieren

Als je je bankzaken online regelt, kun je dat op 2 manieren doen:

  • Via een browser (bijvoorbeeld Firefox, Chrome of Safari) op je laptop, desktop, smartphone of tablet. Dit noemen we internetbankieren.
  • Via een app op je smartphone of tablet. Dit noemen we mobiel bankieren. 

Inloggen en bevestigen internetbankieren

Om te internetbankieren heb je een scanner, digipas of de mobiel bankieren app nodig. Bij internetbankieren gaat betalen (en soms inloggen) in 2 stappen:

  1. Je voert je inlog- of rekeninggegevens in.
  2. Je voert een unieke code in die je via je bankpaslezer of digipas ontvangt. Of je gebruikt de mobiel bankieren bankieren app om te bevestigen, bijvoorbeeld door het scannen van een QR-code. Dit wordt ook wel Mobiel Bevestigen genoemd.

Online bankieren zonder smartphone

De meeste banken stoppen met het apparaatje (ook wel e-dentifier, paslezer of digipas genoemd) waarmee je kunt inloggen en betaalopdrachten kunt bevestigen. Sommige banken bieden geen alternatief voor het apparaatje. Je kunt dan niet meer internetbankieren zonder smartphone. Dit geldt voor Knab en in de toekomst ook voor Triodos Bank. 

Ook ABN AMRO en Volksbank (ASN Bank. RegioBank, SNS) stoppen met hun apparaatje. ABN AMRO heeft op dit moment nog geen alternatief voor klanten die de app niet hebben of willen gebruiken. Volksbank wel.

 

Hoe bevestig je betaalopdrachten binnen internetbankieren?

ABN AMRO Cardreader* of mobiel bankieren-app.
Bunq Alleen bankieren via app
ING Bevestigen via mobiel bankieren-app of ING Scanner (voor klanten zonder smartphone).
Knab Scannen QR-code met de mobiel bankieren-app. 
Rabobank Cardreader, scannen QR-code met de mobiel bankieren-app of mobiele pincode.
Triodos Bank Identifier* en scannen QR-code met de mobiel bankieren-app.

Volksbank (ASN Bank, RegioBank en SNS)

Digipas*, scannen QR-code met mobiel bankieren-app of browsercode

* ABN AMRO gaat stoppen met de cardreader. Op dit moment kun je er in ieder geval nog gebruik van maken. De bank onderzoekt nog of er een alternatief komt voor klanten zonder smartphone.

* Volksbank gaat stoppen met de digipas. Klanten die geen smartphone hebben of willen, kunnen gebruikmaken van de browsercode.

*Triodos Bank stopt met de Identifier. Als die kapot is, kun je geen nieuwe meer aanvragen.

Alleen via internetbankieren

Sommige zaken kun je niet via de mobiel bankieren-app regelen, maar alleen via internetbankieren. Dit verschilt wel per bank.

Bijvoorbeeld:

Limieten overboeken

Hoge limieten

Met internetbankieren kun je hoge bedragen overmaken. De limiet verschilt per bank. 

Om de kans op fraude, zoals bankspoofing, te voorkomen is het verstandig je limiet te verlagen. Dit is vooral extra veilig als een bank ook ook een wachttijd heeft ingesteld voor het verhogen van je limiet. Een verhoging van je limiet gaat dan niet direct in, maar na 4 uur. Het is ook goed als banken een laag standaardlimiet instellen. 

Dit zijn de standaardlimieten voor overboeken naar IBANs van derden. Met een extra verificatiecode, via een cardreader of ander middel:

Bank   Standaardlimiet   Aanpasbaar en wachttijd
ABN AMRO   €0- €50.000   Ja, wachttijd van 4 uur
ING   €2.000   Ja, wachttijd van 4 uur
Knab   €50.000   Niet aanpasbaar
Rabobank   €5.000   Ja, wachttijd van 4 uur
Triodos Bank   €5.000   Ja, wachttijd van 4 uur
Volksbank (ASN Bank, RegioBank, SNS)   €1.000   Ja, wachttijd van 4 uur

Peildatum: februari 2024

Spaarslot

ABN AMRO introduceerde eind vorig jaar een spaarslot. Zet je dit slot aan? Dan moet je 24 uur wachten tot je spaargeld kan overmaken je betaalrekening. Met zo’n slot voorkom je dat oplichters je overhalen spaargeld over te boeken.

Veel consumenten hebben een spaarrekening bij dezelfde bank als hun betaalrekening. En de limiet voor overboekingen tussen je eigen rekeningen bij een bank is meestal hoog. Al je spaargeld staat dus zo op je betaalrekening. En, afhankelijk van je limiet, dus ook zo op de rekening van de oplichter.

Klanten van andere banken dan de ABN AMRO maken het oplichters een stuk lastiger door hun spaargeld bij een andere (spaar)bank te stallen.

Mogelijkheden internetbankieren per bank

Terugzien, terugzoeken en downloaden

Het verschilt per bank hoe ver je kunt terugzoeken en kijken in je af- en bijschrijvingen. Dit geldt ook voor het downloaden van je bankafschriften.

 

Terugzien

Terugzoeken

Downloaden

ABN AMRO 18 maanden 18 maanden 10 jaar
ASN Bank 2 jaar 2 jaar 2 jaar
ING 10 jaar 9 jaar 7 jaar
Knab transacties zijn onbeperkt op te vragen 2 jaar 2 jaar
Rabobank 15 maanden 7 jaar 15 maanden
RegioBank en SNS 2 jaar 2 jaar 2 jaar
Triodos Bank transacties zijn onbeperkt op te vragen vanaf 2002 vanaf 2002

Digitaal huishoudboekje

Bij Rabobank, RegioBank en SNS kun je een digitaal huishoudboekje bijhouden binnen internetbankieren. Bij deze banken kun je het huishoudboekje ook via de app inzien. ASN Bank heeft juist alleen in de mobiel bankieren-app een kasboekje. ABN AMRO heeft een aparte app hiervoor, de Grip App

Alerts

Alerts zijn berichten die de bank stuurt. Bijvoorbeeld een e-mail, sms of pushbericht via de app. Denk bijvoorbeeld aan een bericht als:

  • Je rood staat of je saldo onder een bepaald bedrag komt.
  • Er een bij- of afschrijving boven een bepaald bedrag is gedaan.
  • Er gepind is in het buitenland.
  • Er 2 keer hetzelfde bedrag is afgeschreven.

Het verschilt per bank welke alerts je kunt ontvangen en op welke manier. Bij ABN Amro en ING ontvang je bijvoorbeeld alleen alerts via de app. Alleen bij Triodos Bank kun je helemaal geen alerts ontvangen. 

Lees hoe banken scoren in ons jaarlijkse panelonderzoek

Veiligheid internetbankieren

Wil je veilig internetbanieren, dan is het belangrijk dat je je aan de veiligheidsvoorschriften houdt. Je loopt dan niet het risico om voor de schade op te draaien als je slachtoffer wordt van fraude. Lees onze tips om veilig online te bankieren.

Nieuwste artikelen

Blijf op de hoogte

Ontvang nieuws, acties en tips in je mailbox. Zo bespaar je geld, voorkom je een miskoop en weet je wat je rechten zijn. Al 500.000 lezers gingen je voor.
In onze privacyverklaring lees je hoe we omgaan met je persoonsgegevens en e-mails voor je personaliseren.