icon-menu logo_footer preds symbol-afrader symbol-bestekoop symbol-besteuittest

De beste bank volgens consumenten

Hoe goed de producten en diensten van een bank ook zijn, uiteindelijk bepalen de klanten wat een bank waard is. Wij ondervragen het Consumentenbond Panel daar jaarlijks over. Bankklanten zijn over het algemeen vrij positief, maar de verschillen zijn groot. De kosten van de betaalrekening zorgen voor de meeste onvrede. 
ingrid zuurmond 2

Ingrid Zuurmond   Expert betaalrekeningenBijgewerkt op:23 oktober 2024

De beste bank volgens consumenten 2022

Geen onvoldoendes

Geen enkele bank krijgt gemiddeld een onvoldoende van zijn klanten. Dit blijkt uit ons jaarlijkse panelonderzoek onder bijna 14.000 consumenten.

Wel is het percentage klanten dat een onvoldoende geeft bij de ene bank groter dan bij de andere. ASN Bank, Knab en RegioBank krijgen van (bijna) niemand een onvoldoende. Bij ING is het percentage onvoldoendes het hoogst, namelijk 10%. ABN AMRO en Rabobank volgen met 9% onvoldoendes.

Deelnemers aan het onderzoek worden uitgebreid ondervraagd. Zij worden gevraagd om een oordeel te geven over:

  • Internetbankieren
  • Mobiel bankieren app
  • Kosten
  • Communicatie naar de klant
  • Service van de bank

Eerste plek voor RegioBank

RegioBank scoort het beste met een 9,3 op algemene tevredenheid. RegioBank staat al sinds 2017 bovenaan, alleen in 2018 deelde de bank deze plek met ASN Bank. Nu staat ASN Bank op de tweede plaats, met een 8,7, gevolgd door Knab met een 8,3.

ING onderaan

ING eindigt met een 6,8 op de laagste plek, net als vorig jaar. ABN AMRO en Rabobank krijgen van ons panel een 6,9. Dat is ook hetzelfde als vorig jaar. 

Te hoge kosten

Onze panelleden zijn het minst tevreden over de kosten van hun betaalrekening. Velen vinden het onbegrijpelijk dat ze steeds meer moeten betalen, terwijl ze er niets voor terug krijgen. Zo'n 37% vindt dat een betaalrekening eigenlijk gratis zou moeten zijn. 

Twee op de 5 ontevreden over kosten

Gemiddeld geeft 40% van het panel het kostenplaatje een onvoldoende. Vooral ABN AMRO, ING en Rabobank springen er negatief uit. Meer dan de helft geeft hun bank hier een onvoldoende voor: 61% (ING), 55% (Rabobank) en 54% (ABN AMRO).  

De ontevredenheid over de kosten heeft mogelijk te maken met de vaak bijna jaarlijkse prijsverhogingen. In combinatie met het gevoel dat ze er niets voor terugkrijgen en juist steeds meer zelf moeten doen. Ook vinden veel panelleden de kosten te hoog in verhouding tot de lage spaarrente.

Let op: Veel klanten zijn het niet eens met de prijsstijgingen, maar banken mogen dit wel doen. Ben je het niet eens met de verhoging? Dan kun je op zoek naar naar een andere, goedkopere betaalrekening.

Overstappen

We vroegen onze panelleden ook of ze in de afgelopen 12 maanden zijn overgestapt van bank. Dat deed maar 4% van het panel.

Redenen overstap

De belangrijkste redenen voor een overstap zijn:

  • 'Ik was het niet eens met het beleid van mijn vorige bank (bijvoorbeeld bonus, witwaspraktijken)'.
  • 'De service van mijn vorige bank was slecht'.
  • 'De kosten van mijn vorige bank waren te hoog'.
  • 'Ik wilde naar een groene/duurzame bank’.

Voor degenen die niet wilde overstappen (75%) zijn de belangrijkste redenen:

  • ‘Ik ben tevreden over mijn bank’.
  • 'Ik zit al heel lang bij deze bank'.
  • ‘Er is weinig prijsverschil tussen de bank’.
  • 'Bij een andere bank is het niet beter/het heeft geen zin'.
  • 'Lijkt me te veel gedoe'.

Dan is er nog een groep die eigenlijk wel wil overstappen, maar het (nog) niet gedaan heeft (22%). De belangrijkste redenen daarvoor is dat het te veel gedoe is. En dat je rekeningnummer niet kunt houden. Sommige panelleden denken dat het geen zin heeft omdat alle banken hetzelfde zijn.

Overstapservice

Overstappers kunnen de Overstapservice gebruiken. Dat deed 63% van de overstappers. Ruim 72% vond de overstap (zeer) makkelijk verlopen. En 18% vond het niet makkelijk, maar ook niet lastig.

Cijfers bankenmonitor

 

Algemeen

Internet- en mobiel bankieren

Kosten

Service

RegioBank

9,3

8,7 6,6 8,8

ASN Bank

8,7 8,5 6,3 8,3

Knab

8,3

8,5 6,3 8

SNS

8,1 8,3 5,8 7,8

Triodos Bank

8 8,2 5,5 8,1

Rabobank

6,9 8,1 5,2 7,1

ABN AMRO

6,9

8,1 5,2 7,1

ING

6,8 8,1 4,9 7,1

Peildatum: september 2024

Let op: Er zijn (nog) geen beoordelingen over Bunq en andere kleinere/buitenlandse banken zoals Openbank. Te weinig van onze panelleden zijn klant bij deze banken.

Banken vergelijken

Naast de mening van andere klanten kun je op nog meer letten als je een bankrekening wilt openen. Of vergelijk direct de kosten van betaalrekeningen en bekijk welke betaalrekening het beste bij jou past.

Nieuwste artikelen

Blijf op de hoogte

Ontvang nieuws, acties en tips in je mailbox. Zo bespaar je geld, voorkom je een miskoop en weet je wat je rechten zijn. Al 500.000 lezers gingen je voor.
In onze privacyverklaring lees je hoe we omgaan met je persoonsgegevens en e-mails voor je personaliseren.