Zorgverzekeraars moeten beter informeren
Bij het kiezen van een zorgverzekering wil je weten met welke zorgverleners de verzekeraar contracten heeft. En of er beperkingen zijn. Zorgverzekeraars informeren consumenten niet altijd over de contractering van zorgverleners. Dat kan beter.
Probleem
Als je kiest voor een zorgverzekering, wil je in de loop van het jaar niet voor verrassingen komen te staan. Toch gebeurt het nog regelmatig dat consumenten niet weten welke zorgverleners een contract hebben met hun zorgverzekeraar. En of er beperkingen zijn.
Doel
Wij willen dat zorgverzekeraars consumenten actiever en concreter informeren. Over welke zorgverleners zij contracteren én onder welke voorwaarden. Uit onderzoek van de Consumentenbond blijkt namelijk dat die informatie vaak ontbreekt in hun zorgzoekers en polisbrieven.
Jij
Twijfel je of jouw zorgverlener vergoed wordt door jouw zorgverzekaar? Neem contact op met je zorgverzekeraar en informeer naar het volgende:
Is mijn zorgverlener voor het totale pakket gecontracteerd, of vallen er behandelingen buiten? Geldt voor de zorgverlener een maximum bedrag of aantal behandelingen? En: als ik kies voor een restitutiepolis, kan ik daarmee dan bij iedere zorgverlener terecht?
Meldpunt eerlijke zorg
Herken je dit?
- Ik heb zorg nodig, maar moet heel lang wachten.
- Ik kan niet meer terecht bij de zorgverlener van mijn keuze.
- Ik moet onverwacht bijbetalen voor zorg.
- Ik wist bij afsluiten van mijn zorgverzekering niet of mijn verzekeraar een contract aanging met mijn zorgverlener.
Maak een melding. Zo krijgen wij scherp waar we in actie moeten komen.
Samen Sterk
Laat ons weten waar volgens jou de zorg wel wat eerlijker mag. Zo krijgen wij scherp waar onze experts voor in actie moeten komen. En strijden we samen voor eerlijke zorg voor iedereen.
Tijdlijn
4 april 2024Consumentenbond dient tweede handhavingsverzoek in
De Consumentenbond wil dat de Nederlandse Zorgautoriteit harder ingrijpt om de wachttijden in de geestelijke gezondheidszorg (GGZ) snel weer binnen de Treeknormen te brengen. De Treeknormen schrijven een maximale wachttijd van 14 weken voor. Tussen aanmelding en behandeling.
Uit ons onderzoek (pdf) blijkt dat eind januari 2024 duizenden psychologen en psychiaters geen contract hadden met 1 of meerdere zorgverzekeraars. Terwijl ongeveer 100.000 verzekerden wachten op een GGZ-behandeling.
Recentelijk heeft de NZa onderzoek gedaan en aangegeven handhavend te zullen optreden. Maar de toezichthouder ziet niet toe op de hoeveelheid zorg die zorgverzekeraars inkopen. Dat is een onhoudbare situatie en daarom dienen wij nu een tweede handhavingsverzoek in.
2 april 2024Eindrapport contractering en transparantie zorgverzekeringen
We deden onderzoek (pdf) naar de 5 grootste zorgverzekeraars in Nederland. We onderzochten in het overstapseizoen of zorgverzekeraars hun contractering rond hadden. Dit deden we voor ziekenhuiszorg en geestelijke gezondheidszorg (GGZ). Ook controleerden we of de zorgverzekeraars gebruikmaken van zorgplafonds.
Uit het rapport blijkt dat er nog veel te verbeteren valt. Het rapport is opgestuurd aan onze advocaat ter ondersteuning van het handhavingsverzoek dat we 14 november 2023 indienden bij de Nederlandse Zorgautoriteit.
29 december 2023Consumentenbond opent meldpunt 'Eerlijke zorg'
De Consumentenbond opent het Meldpunt eerlijke zorg om inzicht te krijgen in de problemen waar consumenten tegenaan lopen. Voorbeelden van meldingen die consumenten kunnen doen zijn:
- Ik kan niet terecht bij mijn zorgverlener/ziekenhuis, omdat er een patientenstop is.
- Ik kwam er achter dat mijn zorgverlener niet gecontracteerd is en daardoor moet ik extra betalen.
- Ik sta op een wachtlijst en ik heb geen idee hoe lang het nog gaat duren.
- Mijn geneesmiddelen wijzigen steeds en ik heb hier last van.
- De rekening die ik heb gekregen is onbegrijpelijk hoog.
Elke melding is welkom. De Consumentenbond zal met behulp van deze input strijden voor eerlijke zorg voor iedereen.
29 december 2023Ook in 2024 grote kans op patiëntenstops
De Consumentenbond heeft op een rij gezet bij welke ziekenhuizen de 5 grootste verzekeraars een omzetplafond voor 2024 hebben afgesproken. Hiermee sturen verzekeraars op beperking van kosten die zorgaanbieders kunnen maken.
De Consumentenbond vindt kostenbeheersing ook belangrijk, maar wil niet dat consumenten hier de dupe van zijn.
Een logische oplossing is het schuiven met budgetten van de ene naar de andere zorgaanbieder. Als het budget van een specifieke zorgaanbieder op is, kunnen doorleverafspraken mogelijk ook werken. Wel moet voorkomen worden dat consumenten dan stilzwijgend op een wachtlijst geplaatst worden. Hier ligt een belangrijke rol voor de toezichthouder.
Klik op de afbeelding voor een vergroting
14 november 2023Consumentenbond dient handhavingsverzoek bij de NZa in
De contractering van zorgaanbieders is dit jaar weer niet rond bij de start van het overstapseizoen. Dit blijkt uit onderzoek van de Consumentenbond. Al jaren is de contractering niet volledig en veel te laat rond, maar er is nauwelijks verbetering.
Daarom dienen we nu een handhavingsverzoek in bij de Nederlandse Zorgautoriteit (NZa). We zien in de zorg nog veel meer knelpunten voor consumenten die opgelost moeten worden. We lichten deze zorgen nogmaals toe in een brief aan de minister.
Klik op de afbeelding voo een vergroting
Goeie actie? Word lid
Eerlijk is eerlijk, de Consumentenbond is nergens zonder zijn leden. Hoe meer steun hoe meer wij kunnen strijden voor een eerlijke en veilige markt. Steun ons ook. Je bent al lid voor €3,25 per maand.