Onze juridisch experts staan direct voor je klaar
Soms heb je een steuntje in de rug nodig. Als expert in consumentenrecht helpen we je onbeperkt en onafhankelijk met ijzersterk juridisch advies. Wanneer jij het nodig hebt. Bijvoorbeeld als:
- Je uitbouw of badkamer lekkage heeft.
- Je laptop, wasmachine of tv kapot is.
- Je schade hebt door een slecht product.
Mogelijke oplossingen
1. Ken je rechten
Sta sterker met kennis over je rechten. Bij de Consumentenbond vind je online informatie over jouw rechten.
Hoe werkt het?
Kijk wat je rechten zijn als je iets koopt en hoe het zit met garantie. Lees wat er gebeurt bij een onbetaalde rekening. Of wat je kunt doen bij een klacht over zorg of een gemiste vlucht. Met kennis over je rechten weet je wat je kunt doen bij een juridisch probleem.
Juridisch Advies is speciaal voor leden. Probeer het lidmaatschap nu 7 dagen gratis. Dan kijken we samen met jou naar de beste oplossing voor je klacht.
2. Stuur een juridische brief
Bij ons vind je ijzersterke voorbeeldbrieven om je te helpen naar een oplossing. Onze brieven zijn geschreven door experts en helpen je op weg wanneer jij vastzit.
Hoe werkt het?
Met de Consumentenbond Brievenhulp vind je makkelijk de juiste voorbeeldbrief. Kies je probleem, beantwoord een paar vragen en wij helpen je aan de juiste voorbeeldbrief. Of kies zelf uit een van onze vele brieven. Hiermee voelen 9 van de 10 mensen zich geholpen.
Deze dienst is speciaal voor leden. Probeer het lidmaatschap nu 7 dagen gratis. Dan kijken we samen met jou naar de beste oplossing voor je klacht.
3. Bel onze juridisch expert
Bel voor persoonlijk juridisch advies. Onze juridisch experts helpen je op weg. Zodat je krijgt waar je recht op hebt.
Hoe werkt het?
Onze experts zitten maandag tot en met vrijdag van 9:00 tot 17:30 uur voor je klaar voor al je vragen over het consumentenrecht. Zit je met een kapot product, probleem met een aannemer of heb je een vraag over incasso’s? Dan ben je hier aan het juiste adres. We luisteren naar je verhaal en adviseren je over de vervolgstap. Onze leden geven deze dienst een 8,5.
Deze dienst is speciaal voor leden. Probeer het lidmaatschap nu 7 dagen gratis. Dan kijken we samen met jou naar de beste oplossing voor je klacht.
4. Schakel bemiddeling in
Onze bemiddelaars ontzorgen je bij jouw probleem.
Hoe werkt het?
We nemen namens jou contact op met het bedrijf en werken hard om je juridisch probleem op te lossen. Onze bemiddelaars onderhandelen met het bedrijf en houden je goed op de hoogte. Zodat jij je geen zorgen hoeft te maken over lastige gesprekken. Tot nu toe werden ruim 7 op de 10 zaken met succes bemiddeld.
Deze dienst is speciaal voor leden. Probeer het lidmaatschap nu 7 dagen gratis. Dan kijken we samen met jou naar de beste oplossing voor je klacht.
Direct juridisch advies?
Veelgestelde vragen over garantie
Wat zijn je rechten bij een kapot product?
In de wet staat dat je recht hebt op een goed product (wettelijke garantie). Dat betekent dat het product moet voldoen aan je verwachtingen.
De wet gaat ervan uit dat het product niet goed was toen je het kocht als:
- Je het product kocht vóór 27 april 2022 en het binnen 6 maanden stuk gaat
- Je het product kocht na 27 april 2022 en het binnen 12 maanden stuk gaat
Vindt de verkoper dat het product wél goed was? Dan moet hij bewijzen dat je het product verkeerd hebt gebruikt. Je bent bij aankopen vanaf 27 april 2022 dus langer beschermd.
Gaat een product eerder kapot dan je mag verwachten? Dan heb je recht op gratis reparatie of een vervangend product. De verkoper moet hiervoor zorgen. Met hem heb je de koopovereenkomst gesloten.
Hoe zit het met aanvullende garantie?
Aanvullende garantie van de verkoper of fabrikant is iets extra's. Wettelijk heb je al recht op een goed product. Voordeel van garantie is dat de verkoper moet aantonen dat jij het product verkeerd hebt gebruikt. Kan hij dat niet, dan heb je recht op gratis reparatie of een vervangend product.
De verkoper blijft verantwoordelijk voor een juiste oplossing.
Wat als je geen garantie meer hebt?
Ook na de garantieperiode kun je recht hebben op gratis reparatie of vervanging. Dit geldt vaak voor producten die langer meegaan, zoals een wasmachine. Hoe lang dat is, hangt af van de prijs, het soort product en het merk. Je moet wel aantonen dat er iets mis is met het product en waarom je dat niet hoefde te verwachten.
Wil de verkoper het probleem niet oplossen, dan kun je de koop ongedaan maken en je geld terugvragen.
Ben je de kassabon kwijt?
Een kassabon is niet altijd nodig. Je moet wel bewijzen dat je het product in de betreffende winkel hebt gekocht. Bijvoorbeeld door een bankafschrift, of een verklaring van een winkelmedewerker.
Patricia, juridisch expert
‘Je hebt een probleem en weet niet wat je rechten zijn. Het is fijn om je te kunnen helpen met uiteenlopende vragen op het gebied van consumentenrecht. Ik geef je duidelijke uitleg over je rechten. Dat doe ik met plezier. Zo ga jij goed voorbereid aan de slag met het oplossen van je probleem.’
Onze leden beoordelen onze juridische en financiële hulp met gemiddeld een 8,4
We helpen je met Juridisch Advies
- Geld & Recht
€7,75per maand
Hulp waar je écht verder mee komt. Met Geld & Recht zijn we er voor je financiële en juridische vragen.De belangrijkste voordelen
Alle voordelen - Meeste waardeVolledig & Vertrouwd
€9,25per maand
Het meest complete lidmaatschap. Best beoordeelde producten en hulp bij financiële en juridische vragen.De belangrijkste voordelen
Alle voordelen
- Juridisch Advies en voorbeeldbrievenWij helpen je om je vragen en problemen met bedrijven op te lossen. Bijvoorbeeld bij vragen over aankopen, garantie en voorwaarden. We geven je online informatie over je rechten en persoonlijk juridisch advies.
Ook bieden we 50 sterke voorbeeldbrieven. Gebruik deze als je een probleem hebt met een verkoper of dienstverlener. Of als je je provider wil opzeggen. Zo werkt het:
Onze Brievenhulp helpt je bij het vinden van de juiste brief. Kies je probleem, beantwoord een paar vragen en wij selecteren de juiste voorbeeldbrief. Deze is geschreven door onze experts. Invullen is zo gepiept en daarna kun je hem gelijk versturen. Hiermee voelen 9 van de 10 mensen zich geholpen. - Hulp bij je geldzakenWe helpen je op weg met vragen over geldzaken. Zowel online als telefonisch. Heel het jaar door kun je zoveel vragen stellen als je wilt. Bijvoorbeeld over je rechten bij een verzekering. Ook krijg je toegang tot exclusieve informatie en handige tips. Bijvoorbeeld over beleggen, schenken aan je kind(eren), belastingaangifte en je hypotheek.
- Alle producttests inzien en vergelijkenJe hebt onbeperkt toegang tot alle tests op onze website. Inclusief de Beste uit de Test en de Beste Koop. Onze experts testen jaarlijks duizenden producten. Dat doen we in laboratoria en 100% onafhankelijk. Van wasmachines tot koptelefoons en van espressomachines tot tablets. Zo bekijk, vergelijk en koop je alleen wat echt goed is.
- Overstappen, besparen en collectief voordeelVergelijk onder andere zorgverzekeraars, energieleveranciers en internet providers met elkaar op prijs en voorwaarden. En lees ook het onafhankelijke testoordeel van onze experts en panelleden over deze aanbieders. Past een andere aanbieder beter bij je? Dan regelen wij je overstap. We hebben 12 overstap- en bespaardiensten voor je.
Je kunt ook jaarlijks meedoen aan collectieven voor energie, cv-ketels en private leaseauto's. Daarbij zorgen wij voor de beste deals met betrouwbare voorwaarden en een eerlijk maandbedrag. De kleine lettertjes hoef jij dus niet meer te lezen. - Digitale ConsumentengidsJe ontvangt 11x per jaar de digitale Consumentengids. En je hebt toegang tot alle vorige edities. Ook zijn de artikelen uit de Digitaalgids, Geldgids en Gezondgids die op onze website staan voor jou toegankelijk.
De Consumentengids is hét tijdschrift voor kritische consumenten. Je leest hierin welke producten en diensten goed uit onze tests komen. En wat je rechten zijn als consument. Lees je liever op papier? Voeg de papieren Consumentengids dan toe tijdens je bestelling voor €3 per maand (losse prijs €8). - Consumentenbond-appAfhankelijk van je lidmaatschap, heb je met de app meer dan 1500 testresultaten bij de hand. Als je in de winkel staat, check je snel welke stofzuiger, wasmachine of tv als best uit de test komt.
Daarnaast bespaar je via de app gemakkelijk op je vaste lasten. Je krijgt van ons de beste overstapaanbiedingen en we helpen je met overstappen. Ook heb je geen gedoe meer met zoeken naar je contracten, je bewaart je energie- en verzekeringscontracten overzichtelijk op je mobiel.
Verder lees je je bladen en e-books van de Consumentenbond online. Heb je een overzicht van je gegevens via Mijn Consumentenbond. En blijf je via de app op de hoogte van het laatste nieuws. - Samen sterk richting bedrijven en overheidBedrijven doen soms dingen die niet in de haak zijn. We constateren niet alleen zulke misstanden, maar komen ook echt in actie. Veel van dit werk doen we achter de schermen. Zo zijn we continu met bedrijven en politici in overleg voor de verbetering en bescherming van je rechten.
En met succes! Want banken gaan slachtoffers van bankoplichting voortaan compenseren. En je hebt tegenwoordig véél meer rechten als je vlucht wordt geannuleerd.
Ook zorgen we voor minder misleidende voedselverpakkingen. Wanneer wij met een partij niet tot een oplossing komen, strijden we voor jou voor compensatie. Wij hebben veel impact. Al sinds 1953. Door de steun van leden kunnen we dit mooie werk blijven doen. - LedenkortingJe krijgt korting op alle boeken, e-books en bladen. We hebben er meer dan 100 over bijvoorbeeld voeding, gezondheid, financiële en digitale onderwerpen. Heb je een Geld & Recht of Volledig & Vertrouwd lidmaatschap? Dan krijg je ook korting op onze dienst Hypotheekadvies.
- Overstappen, besparen en collectief voordeelVergelijk onder andere zorgverzekeraars, energieleveranciers en internet providers met elkaar op prijs en voorwaarden. En lees ook het onafhankelijke testoordeel van onze experts en panelleden over deze aanbieders. Past een andere aanbieder beter bij je? Dan regelen wij je overstap. We hebben 12 overstap- en bespaardiensten voor je.
Je kunt ook jaarlijks meedoen aan collectieven voor energie, cv-ketels en private leaseauto's. Daarbij zorgen wij voor de beste deals met betrouwbare voorwaarden en een eerlijk maandbedrag. De kleine lettertjes hoef jij dus niet meer te lezen. - Alle producttests inzien en vergelijkenJe hebt onbeperkt toegang tot alle tests op onze website. Inclusief de Beste uit de Test en de Beste Koop. Onze experts testen jaarlijks duizenden producten. Dat doen we in laboratoria en 100% onafhankelijk. Van wasmachines tot koptelefoons en van espressomachines tot tablets. Zo bekijk, vergelijk en koop je alleen wat echt goed is.
- Juridisch Advies en voorbeeldbrievenWij helpen je om je vragen en problemen met bedrijven op te lossen. Bijvoorbeeld bij vragen over aankopen, garantie en voorwaarden. We geven je online informatie over je rechten en persoonlijk juridisch advies.
Ook bieden we 50 sterke voorbeeldbrieven. Gebruik deze als je een probleem hebt met een verkoper of dienstverlener. Of als je je provider wil opzeggen. Zo werkt het:
Onze Brievenhulp helpt je bij het vinden van de juiste brief. Kies je probleem, beantwoord een paar vragen en wij selecteren de juiste voorbeeldbrief. Deze is geschreven door onze experts. Invullen is zo gepiept en daarna kun je hem gelijk versturen. Hiermee voelen 9 van de 10 mensen zich geholpen. - Hulp bij je geldzakenWe helpen je op weg met vragen over geldzaken. Zowel online als telefonisch. Heel het jaar door kun je zoveel vragen stellen als je wilt. Bijvoorbeeld over je rechten bij een verzekering. Ook krijg je toegang tot exclusieve informatie en handige tips. Bijvoorbeeld over beleggen, schenken aan je kind(eren), belastingaangifte en je hypotheek.
- Digitale ConsumentengidsJe ontvangt 11x per jaar de digitale Consumentengids. En je hebt toegang tot alle vorige edities. Ook zijn de artikelen uit de Digitaalgids, Geldgids en Gezondgids die op onze website staan voor jou toegankelijk.
De Consumentengids is hét tijdschrift voor kritische consumenten. Je leest hierin welke producten en diensten goed uit onze tests komen. En wat je rechten zijn als consument. Lees je liever op papier? Voeg de papieren Consumentengids dan toe tijdens je bestelling voor €3 per maand (losse prijs €8). - Consumentenbond-appAfhankelijk van je lidmaatschap, heb je met de app meer dan 1500 testresultaten bij de hand. Als je in de winkel staat, check je snel welke stofzuiger, wasmachine of tv als best uit de test komt.
Daarnaast bespaar je via de app gemakkelijk op je vaste lasten. Je krijgt van ons de beste overstapaanbiedingen en we helpen je met overstappen. Ook heb je geen gedoe meer met zoeken naar je contracten, je bewaart je energie- en verzekeringscontracten overzichtelijk op je mobiel.
Verder lees je je bladen en e-books van de Consumentenbond online. Heb je een overzicht van je gegevens via Mijn Consumentenbond. En blijf je via de app op de hoogte van het laatste nieuws. - Samen sterk richting bedrijven en overheidBedrijven doen soms dingen die niet in de haak zijn. We constateren niet alleen zulke misstanden, maar komen ook echt in actie. Veel van dit werk doen we achter de schermen. Zo zijn we continu met bedrijven en politici in overleg voor de verbetering en bescherming van je rechten.
En met succes! Want banken gaan slachtoffers van bankoplichting voortaan compenseren. En je hebt tegenwoordig véél meer rechten als je vlucht wordt geannuleerd.
Ook zorgen we voor minder misleidende voedselverpakkingen. Wanneer wij met een partij niet tot een oplossing komen, strijden we voor jou voor compensatie. Wij hebben veel impact. Al sinds 1953. Door de steun van leden kunnen we dit mooie werk blijven doen. - LedenkortingJe krijgt korting op alle boeken, e-books en bladen. We hebben er meer dan 100 over bijvoorbeeld voeding, gezondheid, financiële en digitale onderwerpen. Heb je een Geld & Recht of Volledig & Vertrouwd lidmaatschap? Dan krijg je ook korting op onze dienst Hypotheekadvies.